• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33298
+
-

سیل غارتگر

همشهری خسارت سیل اخیر، رسیدگی به سیل‌زدگان و زیرساخت‌های شمال کشور را بررسی می‌کند

گزارش ویژه
سیل غارتگر

در روزهای پایانی هفته گذشته هواشناسی کشور از ورود سامانه باشی و وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها خبر و هشدار‌های لازم را داده بود. بر همین اساس همه نیروهای امدادی و خدمت‌رسان در کلیه استان‌های شمالی در حالت آماده‌باش قرار داشتند تا با همه توان جلوی هرگونه فاجعه را بگیرند. با وجود همه آمادگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اما شاهد خسارت‌های جانی و مالی زیادی در این حادثه طبیعی بودیم که این مساله جای بررسی و تحقیق دارد.
حضور نیروهای امدادی در مناطق، قبل از وقوع بحران، توجه ستاد‌های بحران به ماموریت‌های محوله را نشان می‌دهد. ضعف در زیرساخت‌ها موجب ایجاد خسارت ‌می‌شود و باید به دنبال چاره‌جویی اساسی بود. تخریب ده‌ها پل در گیلان و مازندران و از بین رفتن راه‌های ارتباطی از جمله خسارت‌های وارده هستند. 

در همین روزهایی که سیل گیلان و مازندران را درنوردید، تصویری از طغیان رودخانه روستای تمیجان رودسر توسط مردم منطقه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که بی‌توجهی به اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق سیل‌زده را نشان می‌داد. این تصویر، صلابت یک پل تاریخی چند صد ساله را در برابر طغیان رودخانه نشان می‌داد که سیلاب نتوانست گزندی به آن وارد کند. در کنار تصویر پل تاریخی، تصاویر دیگری از پل‌هایی که در سیل اخیر تخریب شده‌اند هم قرار دارد که بی‌شک مطالعه ناکافی و اجرای ضعیف در زمان ساخت عامل اصلی تخریبشان بوده است. 

مجموعه دولت و عوامل دست‌اندرکار هنگام باز‌سازی خرابی‌ها و ساخت‌وسازها در آینده باید پروژه‌ها را طوری طراحی و اجرا کنند که تا حد امکان از ایجاد خسارت بکاهد و جان و مال مردم حفظ شود. اینجا شمال است. هر آن ممکن است ابرهایی که آبستن سیل و طوفان هستند، ببارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :