• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33363
+
-

تاکسی بیشتر، اتوبوس کمتر

برای کاهش ترافیک در زنجان با خرید خدمت اتوبوس‌ها ، تعداد این وسایل نقلیه عمومی در شهر کاهش می یابد

شهری
تاکسی بیشتر، اتوبوس کمتر

زهرا هادی لو| زنجان - خبرنگار :


زنجان شهر وسیعی نیست واستان زنجان  جزو استان‌های کم‌جمعیت کشور است. با این حال هر روز بر تعداد خودروهای شخصی و همچنین خودروهای تک سرنشین اضافه می‌شود. به طوری که در ساعات اولیه شب ترافیک در خیابان‌های مرکزی و کم عرض به اوج خود می‌رسد. 
با اجرایی شدن طرح ساخت پیاده‌راه در هسته مرکزی شهر و بسته شدن مسیر حد فاصل سبزه میدان و چهارراه انقلاب، مسیر حرکت خودروها تغییر کرد و ترافیک بیشتر شد. همین مساله موجب شد تا شهرداری دست به کار شود و راه حلی برای این موضوع بیابد.

 طبق گفته سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری از اول آبان مسیر حرکت اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها تغییر خواهد کرد و بدین ترتیب سعی خواهد شد از بار ترافیکی در مرکز شهر کاسته شود. 
«سید اسماعیلی موسوی» از راهکارهای جدید برای ساماندهی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در زنجان می‌گوید. وی بر این باور است که برای کاهش ترافیک بیش از هر چیز نیاز به فرهنگسازی و گذر زمان داریم. گفت وگوی همشهری با سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری زنجان را در ادامه بخوانید:


بعد از اجرایی شدن طرح ساخت پیاده‌راه‌ در هسته شهر گره ترافیکی بیشتر شد. برای حل این مشکل چه چاره‌ای اندیشیده‌اید؟

برای رفع این مشکل کمیته فنی در شهرداری تشکیل دادیم و مسائل را به صورت جزئی بررسی کردیم. در حال حاضر درصدد تغییر مسیر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها از میدان آزادی تا میدان انقلاب، سبزه میدان تا میدان پانزده خرداد، میدان انقلاب تا سعدی شمالی و از سعدی شمالی تا تقاطع خیابان نیروهای مسلح هستیم. البته راهکار اصلی ما برای کاستن از گره ترافیکی افزایش تعداد تاکسی‌ها در این مسیرها و کاستن از تعداد اتوبوس‌هاست. 

با این توصیف، اتوبوس‌ها به چند دستگاه خواهد رسید؟

از 150 دستگاه به 8 دستگاه می‌رسد.

این موضوع ممکن است اعتراض برخی رانندگان را در پی داشته باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

برای حل این مساله اقدام به خرید خدمت اتوبوس می‌کنیم. یعنی اتوبوس‌ها را از رانندگان اجاره و مبلغی را به آن‌ها پرداخت می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید تردد با وسیله نقلیه‌ای مانند اتوبوس از نظر زمانی برای مسافر به صرفه نیست، چرا که در بیشتر مواقع رانندگان در مکان‌هایی به غیر از ایستگاه‌های تعیین شده، مسافر سوار می‌کنند و گاهی سرعت حرکت به قدری پایین است که مسافر ترجیح می‌دهد سوار اتوبوس نشود. 

این مبلغ بر چه اساسی پرداخت خواهد شد؟ آیا رانندگان اتوبوس‌های مسیرهای پرتردد و کم تردد به یک میزان دریافتی خواهند داشت؟

ما سعی داریم جانب انصاف را در این زمینه نگه داریم و یک مبلغ مشخص پرداخت کنیم تا رانندگان مسیرهای کم تردد نیز ناراضی نباشند. 

آیا اعتبار لازم برای این کار مشخص شده است؟

طبق مصوبه شورای شهر و فرمانداری برای این کار نیاز به 10 میلیارد تومان در عرض یک‌سال داریم.

استفاده از کارت شهروندی توسط شهروندان و همچنین استفاده از دستگاه کارتخوان در بین رانندگان تاکسی‌ها هنوز جانیفتاده است. برای رفع این مشکل چه راهکاری دارید؟

برای تشویق شهروندان طرح جدیدی داریم. شهروندانی که از این کارت در اتوبوس استفاده کنند و پرینت آن را بگیرند می‌توانند مسیر دوم را به صورت رایگان بپیمایند. در مورد دستگاه‌های کارتخوان نیز از این پس رانندگان تاکسی‌ها موظفند در مسیرهایی که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردم دستگاه‌های کارتخوان را نصب و از آن استفاده کنند. این راهکارها می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود حمل‌و‌نقل عمومی داشته باشد.

در زمینه نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها چه اقدامی کرده‌اید؟

 در حال حاضر نیز 10 دستگاه اتوبوس بازسازی شده از شهرداری مشهد خریداری و در مجموع 3 میلیارد تومان هزینه شده است. در مورد تاکسی‌ها نیز باید بگویم هم اکنون 2500 دستگاه تاکسی در شهر زنجان فعالیت دارند که فعلا به دلیل عمل نکردن شرکت‌های تولید کننده خودرو به تعهداتشان، تاکسی جدیدی به این مجموعه اضافه نشده است.

موضوع دیگری که چندی است در شهر زنجان خودنمایی می‌کند، حضور افرادی در کنار خیابان است که برای ثبت نام رانندگان در یک شرکت معروف تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند. آیا این کار قانونی است؟
طبق قانون، مجوز حمل‌و‌نقل عمومی باید از مجرای سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری اخذ شود و این افراد بدون هیچ نظارتی این کار را انجام می‌دهند، البته این موضوع در دادستانی استان مطرح شده، اما تاکنون برای سامان دادن به فعالیت این افراد تصمیمی گرفته نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید