• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33291
+
-

شیره برای رونق اقتصادی کافی نیست

ناهید زندی‌صادق| روزنامه‌نگار:

مانیزان در فاصله 30 کیلومتری مسیر ملایر به اراک در مجاورت روستای جوزان واقع شده است. حدود 300 خانوار در آن زندگی می‌کنند و بیشتر مردم از راه باغداری و کشاورزی روزگار می‌گذرانند. با این‌که زبان مردم منطقه لری و فارسی ملایری است، ساکنان مانیزان ترک زبان هستند که گفته می‌شود از مهاجران قشقایی‌اند. نبود شغل مناسب باعث مهاجرت جوانان به شهرهای ملایر، همدان، اراک و تهران شده و بیشتر سالخوردگان ساکنان اصلی این روستا هستند.

بیش از 100 هکتار باغ انگور در روستا وجود دارد، به سخن دیگر می‌توان گفت محصول اصلی روستا انگور است، انواع شیره، باسلق، حلوا، آبغوره، مویز، سرکه و انگور سایه خشک از مشتقاتی است که ساکنان روستا از انگور به دست می‌آورند. هرسال بیش از 90 تن کشمش سبز تحویل کارخانه‌های اراک می‌شود اما این روستا را به خاطر مرغوبیت شیره سفید می‌شناسند.
برگزاری جشنواره شیره‌پزی در مانیزان شاید یک بار دیگر به ما یادآور شود که در دنیای گردشگری به جایگاه و پایگاهی که ادعا می‌کنیم دست نیافته‌ایم. شعارهایی که مسئولان می‌دهند هنوز محقق نشده‌است. مسئولان برگزاری جشنواره ادعا می‌کنند بیش از ۶۰۰ میلیون‌ تومان برای زیرساخت‌ها، ساخت و تجهیز محل برگزاری مراسم، سرویس‌های بهداشتی هزینه شده، اما چیزی که گردشگر می‌بیند تنها طبیعت زیبای دره جوزان، مویزدان‌های روستاییان و آیین پخت شیره است.

کاستی‌ها در هر برنامه‌ بزرگی تا حدی توجیه‌شدنی است و اگر خیلی زیاد نباشد می‌توان آن را نادیده انگاشت، اما آیا می‌توان از کاستی‌های برنامه مانیزان هم چشم‌پوشی کرد؟
در ورودی روستا راه را بر مسافران بسته و چند نفر از اهالی روستا مسافران را با دریافت کرایه به محل برگزاری جشنواره که فاصله چندانی با ورودی روستا ندارد، می‌برند. در محل برگزاری جشنواره خبری از آیین سنتی پخت شیره نیست. درِ یکی دو خانه در نزدیکی همین محل به روی بازدیدکنندگان باز است و صاحبخانه در کنار پخت شیره فروش محصولاتی مانند شیره و باسلق را نیز می‌فروشد.

 اهالی به سختی با گردشگران ارتباط برقرار می‌کردند و حتی حاضر نبودند با خبرنگاران گفت‌وگو کنند. 
غرفه‌هایی که ظاهرا برای عرضه محصولات روستا علم شده بود به فروش لباس، عروسک، آش و محصولات صنایع دستی مانند قلم‌زنی که برند اصفهان و زنجان است، می‌پرداختند و شیره و انگور در کنار محصولات این چنینی ارائه می‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید