• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33350
+
-

بازگشت آرامش به بازار اصفهان

رئیس اتاق اصناف: ظرف چند روز آینده، قیمت‌هایی که به دلیل نوسانات نرخ ارز افزایش یافته بود به حالت قبل بازمی‌گردد

بازار
بازگشت آرامش به بازار اصفهان

شیرین شفیعی| اصفهان- خبرنگار:

پس از چند هفته خواب آشفته، بازار کالاهای مصرفی آرام گرفت. عطش خرید مصرف‌کنندگان اصفهانی که با دیدن شلوغی فروشگاه‌های کالا، قفسه‌های خالی از برخی اجناس و شهروندانی که با کیسه‌های بزرگ خرید رب و روغن و شوینده‌ در دست دیده می‌شدند، روز به روز بیشتر می‌شد و نبض بازار عرضه را کندتر می‌کرد، به هیچ‌یک از توصیه‌های مسئولان به خرید اندازه و اطمینان به فراوانی کالا در انبارها روی خوش نشان نداد تا این‌که بالاخره دلار در سراشیبی سقوط قیمت افتاد و این گام عملی مسئولان به تمام شایعات درباره بحران و قحطی کالاهای اساسی پایان داد.

پس از نوساناتی که جهش نرخ ارز در بازار طلا، مسکن و واردات مواد اولیه بسیاری از محصولات ایجاد کرد بازار کالاهای اساسی آخرین قربانی گرانی دلار بود. ماجرا از کمبود برخی محصولات بهداشتی، شیر خشک و پوشک در بازار شروع شد و این گرانی و کمبود، کم‌کم بر نگرانی مصرف‌کنندگان از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها افزود و بازار شایعات را در مورد قحطی داغ کرد؛ موج شایعاتی که هجوم مصرف‌کنندگان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خالی شدن قفسه اجناس را یکی پس از دیگری به دنبال داشت. این یکی از رفتارهای همیشگی مصرف‌کنندگانی است که دستشان دور از آتش نرخ‌گذاری و قیمت‌هاست و هر بار که با تب نوسان قیمت در بازار کالایی روبه‌رو می‌شوند، تلاش می‌کنند ارزش دارایی‌های خود را با سرمایه‌گذاری در بازارهای پرحاشیه حفظ کنند.

 اما این بار تب انبار کردن مواد غذایی نه در انبارهای پنهانی، بلکه در خانه یا آشپزخانه خانواده‌هایی بالا گرفت که نگران گرانی بیش از پیش و کمبود مایحتاج روزانه خود بودند، غافل از این‌که مصرف‌کنندگان با این رفتار، به جای آن‌که خیالشان را آسوده کنند، جریان عادی عرضه و تقاضای کالا در بازار را به هم ریختند و شوک جدیدی از گرانی‌ها را به بازار وارد کردند. 


دومین جولانگاه محتکران میلیاردی

یکی از گلایه‌های اصلی مصرف‌کنندگان در ماه‌های گذشته، ضعف نظارت بر قیمت‌ها بوده است. آنچه از خریدهای روزانه به چشم می‌خورد این است که با وجود تاثیر قابل توجه جهش نرخ ارز بر گرانی محصولات وارداتی یا مواد اولیه تولید، هر روز برخی فعالان بازار نیز قیمت محصولات را بالاتر می‌برند و عده‌ای هم با احتکار تلاش می‌کنند در این آشفته‌بازار، سودهای میلیاردی به جیب بزنند. 
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان نیز با اشاره به افزایش احتکار کالا در نوسانات قیمتی اخیر می‌گوید: تاکنون 21 انبار بزرگ احتکار کالا با ارزش میلیاردها تومان در اصفهان کشف شده و به‌تازگی نیز 4 انبار بزرگ احتکار آهن و میل‌گرد، 4 انبار لوازم خانگی، 6 انبار مواد اولیه نخ، 2 انبار روغن موتور خودرو، 2 انبار لوازم یدکی و حبوبات و یک انبار برنج در اصفهان کشف و ضبط شده است.

به گفته «غلامرضا صالحی» آمار سازمان تعزیزات حکومتی کشور حکایت از آن دارد که اصفهان در احتکار آهن و میل‌گرد در رده دوم استانی بیشترین تخلفات را داشته است، اما کالاهای کشف‌شده آهن و میل‌گرد برای کاهش قیمت‌ها در بازار اصفهان عرضه خواهد شد.


ولعی که در حال کاهش است

«رسول جهانگیری» رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز درباره هجوم مصرف‌کنندگان به فروشگاه‌های توزیع کالا برای خرید و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی می‌گوید: هرچه پیش‌تر می‌رویم ولع مردم برای خرید در حال کاهش است و آنها کم‌کم متوجه می‌شوند که قسمت زیادی از نوسانات بازارهای ارز و طلا، روانی بوده و به دلیل عملکرد خود ما و سودجویی عده‌ای به وجود آمده است.
او تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی را که سر سفره خانواده گذاشته می‌شوند خط قرمز دولت می‌داند و ادامه می‌دهد: مسئولان تنظیم بازار بارها این اطمینان را به مردم داده و اعلام کرده‌اند که اگر تا یک سال دیگر هم هیچ کالایی وارد نکنیم، پاسخگوی تمام نیاز بازار خواهیم بود و هیچ کمبودی به وجود نخواهد آمد.

جهانگیری با اشاره به تازه‌ترین نشست هم‌اندیشی اتاق اصناف با مسئولان اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید: اعضای این صنف اعلام کرده‌اند که ظرف چند روز آینده، قیمت‌هایی که به دلیل نوسانات نرخ ارز و یا واردات مواد اولیه افزایش یافته بود به حالت قبل برمی‌گردد و از مصرف‌کنندگان خواسته‌اند برای خرید کالاهای مورد نیاز خود مدتی دست نگه دارند.


دلایل گرانی‌ها

رئیس اتاق اصناف اصفهان ریشه گرانی‌ها را تحریم، دشمنی بیگانگان، فضاسازی‌های رسانه‌ای و برخی تصمیمات نادرست می‌داند و یادآور می‌شود: در یک هفته اخیر که نوسانات بازار ارز کنترل شده، بسیاری از مردم به این باور رسیده‌اند که پیامدهای جنگ روانی از جنگ اقتصادی برای کشور سنگین‌تر بوده است.

وی واردات لاستیک، لوازم یدکی خودرو و برخی از محصولات دیگر را گام بلندی برای بازگرداندن آرامش به بازار می‌خواند و می‌افزاید: ضرب‌الاجلی که آمریکا از آن سخن گفته هیچ پایه و اساس واقعی ندارد، چون لغو برجام تاکنون، تمام تاثیرات خود را در معادلات اقتصادی و مالی کشور به جا گذاشته و آن‌قدر ذخیره‌سازی صورت گرفته که نیازی نیست مردم نگران تامین مایحتاج خود باشند.
جهانگیری درباره گلایه‌های مصرف‌کنندگان از گرانی کالاهای مصرفی نیز توضیح می‌دهد: بسته‌های حمایتی که دولت برای دهک‌های پایین جامعه در نظر گرفته به‌زودی توزیع خواهند شد. برای دهک‌های دیگر هم تعهدات حمایتی جداگانه‌ای اجرا می‌شود.
این مقام صنفی هجوم مردم برای خرید بعضی کالاها مانند رب گوجه‌فرنگی را باعث افزایش قیمت و انگیزه احتکار این کالا می‌داند و می‌گوید: در جریان این مشکلات، برخی تصمیمات نادرست و سوء‌مدیریت‌ها باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع بازار می‌شود. به عنوان مثال، تصمیمی که برای صادرات محصولات غذایی به‌ویژه رب گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی گرفته شد در مقطعی احساس کمبود در بازار ایجاد کرد و باعث نگرانی مصرف‌کننده شد. 


برخورد با متخلفان

سردار «مهدی معصوم‌بیگی» فرمانده انتظامی استان اصفهان، اظهار می‌کند: با توجه به این‌که برخی با سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی موجود اقدام به احتکار کالاهای اساسی مردم کرده و با این کار باعث به وجود آمدن نابسامانی در بازار و افزایش قیمت‌ها شده‌اند، مأموریت ویژه برخورد با متخلفان، محتکران و اخلالگران نظام اقتصادی در دستور کار فرماندهی انتظامی استان قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید