• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33240
+
-

کیوسک‌های هوشمند برای تهران هوشمند

راه‌اندازی کیوسک‌های هوشمند، از منطقه۲ تهران آغاز شده که خدمات الکترونیکی و اینترنت ‌وای‌فای رایگان را برای شهروندان فراهم می‌کنند

کیوسک‌های هوشمند برای تهران هوشمند


این روزها چهره‌ جدیدی در مبلمان شهری پایتخت دیده می‌شود. کیوسک‌های هوشمند به‌عنوان یکی از پروژه‌های تهران هوشمند که از اولویت‌های مهم شهرداری تهران به‌حساب می‌آید، قرار است زندگی را در شهر برای مردم آسان‌تر کنند. در فاز اول این کیوسک‌های هوشمند در محدوده میدان صنعت تهران نصب شده‌اند اما به گفته محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران قرار است تعداد آنها در شهر هر روز بیشتر شود و مردم در گوشه و کنار مناطق تهران به آن دسترسی داشته باشند. او می‌گوید: در آینده‌ای نزدیک تعداد بیشتری از این کیوسک‌ها در اماکن پررفت‌وآمد مانند اماکن تجاری و گذرگاه‌های شلوغ شهر نصب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این کیوسک‌های هوشمند امکان دسترسی شهروندان به وای‌فای رایگان به وسیله آنهاست. علاوه بر این حتی در صورتی که دسترسی به گوشی هوشمند نداشته باشید می‌توانید در سطح شهر با استفاده از این کیوسک‌ها از سرویس‌های الکترونیکی شهرداری استفاده کنید و تراکنش‌های مرسوم در شهر مانند پرداخت عوارض، طرح ترافیک و... را با استفاده از آنها انجام دهید. این کیوسک‌ها همچنین امکان جست‌وجوی اماکن ورزشی، فروشگاه‌ها، مساجد، رستوران‌ها و... را دارند. قابلیت استفاده از نقشه دیجیتال شهر تهران برای مسیریابی هم در این کیوسک‌ها فراهم شده است. مشاهده موجودی کارت‌بلیت الکترونیک و قابلیت شارژ این کارت‌ها از دیگر خدمات ارائه‌شده در این کیوسک‌هاست. در آینده علاوه بر کارکرد ارائه خدمات به شهروندان از این کیوسک‌ها برای جمع‌آوری داده‌های شهری همچون وضعیت ترافیکی و میزان آلودگی هوا نیز می‌توان استفاده کرد.


یکی از طرح‌های تهران هوشمند
علی یقطین، مدیر دبیرخانه تهران هوشمند در گفت‌وگو با همشهری، نصب کیوسک‌های هوشمند را تنها یکی از طرح‌های پایلوت هوشمند‌سازی‌ شهر تهران می‌داند که در آینده گسترده‌تر خواهد شد. به گفته او، شورای راهبردی تهران هوشمند که رئیس آن شهردار تهران است طی ماه‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای درباره نقشه هوشمندسازی و مسیر راه این مسئله داشته است. در کنار این مطالعات پروژه‌های پایلوتی تعریف شده که پروژه کیوسک‌های هوشمند یکی از آنهاست. این کیوسک‌های هوشمند کاملا با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند.

مدیر دبیرخانه تهران هوشمند می‌گوید: ما در مشارکت با بخش خصوصی باید به بحث پروژه‌های هوشمندسازی برسیم. درواقع ما در شهرداری تهران بستر، فضا و سیاستگذاری لازم را تامین می‌کنیم و بخش خصوصی در این فضا عملا به هوشمندسازی شهر کمک می‌کند.

به‌گفته او، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از طریق کیوسک‌های هوشمند قرار است به‌تدریج اکثر خدمات الکترونیکی مورد نیاز شهروندان حتی مواردی مانند خرید بلیت قطار و هواپیما را مهیا کند. هم‌اکنون ۱۴سرویس اصلی که شهرداری ارائه می‌دهد در کنار سرویس‌های دیگر مورد نیاز شهروندان در کیوسک‌های هوشمند درنظر گرفته شده است. به گفته یقطین، به‌تدریج و به‌صورت مرتب سرویس‌های بسیار دیگری به این کیوسک‌ها اضافه می‌شود.


تهران هوشمند برای زندگی بهتر
هوشمندسازی تهران یک مفهوم تئوری و دور از دسترس نیست و قرار است به‌صورت عملی زندگی مردم با پیشرفت این مسئله در کلانشهری مانند تهران ساده‌تر و راحت‌تر شود. ۲۱پروژه بزرگ برای شهر تدوین شده که در حال پیشرفت هستند. یقطین در این رابطه می‌گوید: هدف تهران هوشمند زندگی شهروندان در فضایی امن و راحت و گرفتن ساده سرویس‌های مورد نیازشان است. هوشمند‌سازی‌ تهران مزایای بسیاری ازجمله کاهش سفرهای شهری، ترافیک، کاهش هزینه‌ها، تجمیع دیتا و پا گرفتن کسب و کارهای نوپا دارد. او می‌گوید: هوشمند‌سازی‌ فقط فناوری نیست. ما بحث سبک زندگی، رفتار و فرایندها را هم داریم که در کنار سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز و بسیار مهم است. تا زمانی که نگرش شهروندان در هوشمندسازی تغییر نکند تجهیزات و فناوری به‌صورت صرف فایده‌ای ندارد. تهران هوشمند سبک زندگی مردم را برای زندگی بهتر در تهران پایدار تغییر می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید