• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33048
+
-

‌لاستیک‌های فرسوده در جاده‌های گلستان

لاستیک در استان کم است و کامیون‌داران استان سالانه به 60 هزار حلقه لاستیک نیاز دارند

گزارش
‌لاستیک‌های فرسوده در جاده‌های گلستان

هما اخوان| گرگان-خبرنگار:

در پی اعتراضات کامیون‌داران مبنی بر کمبود لاستیک در بازار، سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل گلستان از توزیع تعدادی لاستیک بین رانندگان خبر داد و از آنها خواست در این شرایط تلاطم ارزی، صبور باشند. مطالبات کامیون‌داران پس از اعتراض سال 96 همچنان توسط مسئولان در حال پیگیری است. برخی از آنها رفع شده و برخی دیگر نیز به گفته مسئولان، به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد.


توزیع 4 هزار حلقه لاستیک

سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل گلستان می‌گوید: 8500 خودرو در بخش حمل بار و مسافربری در گلستان فعالیت دارند و بر اساس برآورد کارشناسی در این حوزه، سالانه 60 هزار حلقه لاستیک برای کامیون‌ها و مسافربرهای سنگین در گلستان نیاز داریم. 
«محسن یازرلو» ادامه می‌دهد: از این تعداد 8 هزار حلقه برای مسافربری و 52 هزار حلقه نیز برای باربری استفاده می‌شود. وظیفه تامین اقلام و نیاز اولیه مردم در همه صنوف با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. حدود 4 هزار حلقه لاستیک از 19 تیر امسال تاکنون در استان توزیع‌ شده اما با نیاز رانندگان فاصله دارد.
وی همچنین در پاسخ به این‌که چه تعداد از 130 هزار حلقه لاستیک دولتی که قرار است در کشور توزیع شود، سهم گلستان است، می‌گوید: سهمیه رانندگان گلستان دقیقا مشخص نیست. سامانه ثبت درخواست لاستیک از یکم مهر باز شده و رانندگان می‌توانند اعلام نیاز کنند. میانگین بارنامه سالانه گلستان روزانه 1500 عدد بوده و این عدد قابل توجهی برای گلستان و کشور است.


همه تلاشمان را می‌کنیم

پیگیری مطالبات کامیون‌داران در استان در حالی اتفاق می‌افتد که رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران شرق استان می‌گوید: کامیون‌ها و تریلی‌ها به دلیل نداشتن لاستیک از کار بازمانده‌اند. «حسن خسروی» بیان می‌کند: کامیون‌داران حاضرند به هر قیمتی لاستیک تهیه کنند، اما ارائه نکردن لاستیک و لوازم ‌یدکی توسط فروشندگان، بیش از ۵۰ درصد کامیون‌داران را زمین‌گیر کرده است.

وی ادامه می‌دهد: کامیون‌داران توجهی به یاوه‌گویی‌ها در این خصوص نخواهند کرد و تا زمانی که مشکلی برای کامیون‌هایشان پیش نیامده مشغول کار هستند، اما اگر مشکلی پیش بیاید به ناچار مجبورند دست از کار بکشند. چون توان خرید لاستیک چینی هر جفت 10 تا 11 میلیون تومان را ندارند. تعداد کمی از کامیون‌های گالیکش که تجهیزاتشان کامل است در کارخانه سیمان پیوند گلستان بارگیری می‌شوند. اما دیگر کامیون‌ها مجبور به توقف هستند. در صورتی ‌که مشکلات تجهیزاتی آنها برطرف شود، کامیون‌های بازمانده نیز به فرایند بارگیری اضافه می‌شوند.


قیمت‌ها چند برابر شده است 

اما یکی از کامیون‌داران شرق استان با بیان این‌که کامیون‌داران در شرایط اقتصادی فعلی کشور شرایط را درک کرده و تا حد توان همراهی می‌کنند، می‌گوید: البته گله‌هایی از برخی بی‌توجهی‌ها داریم. پس از اعتراضات دی‌ سال گذشته مسئولان قول رفع مشکلات را دادند، اما با گذشت چند ماه از آن زمان مشکلات نه‌تنها کاهش نیافته بلکه روزبه‌روز در حال افزایش است.
«حسین پاشنگ» بیان می‌کند: 2کارخانه عظیم لاستیک‌سازی کشور، زیرمجموعه دولت یا سازمان‌های وابسته به ‌نظام هستند. در رسانه‌ها عنوان می‌شود در یکی از استان‌ها مقادیر زیادی لاستیک احتکار شده کشف‌ شده است. رانندگان سؤال دارند که تولیدات این کارخانه‌ها کجا توزیع می‌شود؟ لاستیک‌های کشف‌شده در کجا توزیع ‌شد‌ه‌اند؟ چرا قیمت یک جفت لاستیک بیش از 3برابر شده است؟ لاستیک‌هایی که با دلار 3200 تومانی و 4800 تومانی ثبت سفارش شده‌اند، کجا هستند؟
وی می‌گوید: کشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و روغن‌موتور است. قیمت روغن 3برابر شده درحالی‌که مواد اولیه روغن در کشور وجود دارد. قیمت قطعات به‌یک‌باره ۵ تا ۶ برابر شده است. 


برخورد قضایی با مخلان 

رئیس کل دادگستری گلستان هم در پی اعتراض‌ها و البته بیان مطالبات این صنف در مساله مداخله کرد. 
«هادی هاشمیان» می‌گوید: طی روزهای اخیر گزارشاتی مبنی بر مزاحمت‌ها و تعرضاتی در برخی نقاط کشور به ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای داشتیم که این امر با اعتراض رانندگان مواجه شده است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت موضوع و درخواست‌های رانندگان و مالکان ناوگان جاده‌ای، برای پیگیری و برخورد قانونی با اخلالگران و برهم زنندگان امنیت جاده‌ای به کلیه دادستان‌های شهرستان‌ها اعلام کردیم کسانی که از تردد کامیون‌ها جلوگیری یا اقدام به تخریب، ضرب و شتم و ایجاد رعب و وحشت بین رانندگان کنند، به فوریت برخورد قضایی کنند. 
این مقام عالی قضایی با تشکر از رانندگان که تلاش زیادی در استان برای جابه‌جایی کالا دارند و ذکر این‌که تاکنون مشکل خاصی در استان نداشتیم، تاکید می‌کند: در شرایط کنونی حمل و جابه‌جایی مایحتاج زندگی مردم نباید با خللی مواجه شود به همه دستگاه‌های انتظامی، امنیتی، دادستان‌ها و رئیسان دادگستری‌های شهرستان‌های استان اعلام شده با افراد مخل حمل‌و‌نقل جاده‌ای قاطعانه برخورد کنند.


پیگیری مشکل کامیون‌داران

مشکلات صنف کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین در گلستان مانند سراسر کشور، در حالی ادامه دارد و مسئولان نیز قول پیگیری آن را داده‌اند که هفته گذشته سرپرست اداره حمل‌و‌نقل کالای راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گلستان در محل اعتراض این گروه حاضر شده بود. کمبود و گرانی لاستیک، بالا بودن نرخ بیمه، پایین بودن کرایه حمل بار و مسائل مربوط به بازنشستگی، دغدغه‌های این رانندگان است. به گفته «محسن یازرلو» 3 نفر به نمایندگی از این رانندگان مسائل و مشکلات صنفی آنان را پیگیری خواهند کرد.a

این خبر را به اشتراک بگذارید