• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32960
+
-

هند از تحریم نفتی ایران معاف می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از هند گزارش داد این کشور به‌رغم اعمال تحریم‌های آمریکا در‌ماه آینده، به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد. یکی از این منابع گفت: پالایشگاه‌های هند سفارش 9میلیون بشکه نفت از ایران را برای ‌ماه نوامبر داده‌اند.

براساس این گزارش، از این مقدار، 6میلیون بشکه از سوی «شرکت نفت هند» و 3میلیون بشکه نیز از سوی «پالایشگاه و پتروشیمی منگلور» خریداری شده است. یک منبع دیگر نیز گفت هند به روابط خود با ایران و آمریکا که دو شریک مهم انرژی این کشور هستند، ادامه می‌دهد. وی همچنین تأکید کرد که با توجه به تلاش اروپا برای ایجاد نظام پرداخت مستقل از آمریکا، هند قصد دارد که از این امکان برای تبادلات مالی با ایران استفاده کند.

دیروز یک روزنامه هندی خبر داده بود: دولت این کشور به واشنگتن اعلام کرده است که براساس مفاد قانون کاتسا می‌تواند از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران معاف شود. به گزارش هندوستان تایمز، دولت دهلی‌نو گفته که روابط نظامی هند با روسیه بسیار مهم است و اگر این کشور بخواهد خرید نفت از ایران را متوقف کند، هزینه‌های واردات نفت به هند تا 6میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند که این امر به ضرر اقتصاد هند است و دلیل موجهی برای معافیت از تحریم‌های آمریکاست.یک مقام ارشد دولت هند ابراز امیدواری کرده تا آمریکا به‌عنوان همکار راهبردی این کشور در ارتباط با واردات نفت از ایران و همچنین خرید سامانه موشکی اس400 از روسیه برای هند معافیت درنظر بگیرد. رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که واردکنندگان هندی خرید نفت از آمریکا را کاهش دادند و نفت بیشتری از تهران خریداری کردند.

ماه گذشته پالایشگاه‌های هند واردات نفت از ایران را به 502هزار بشکه نفت خام در روز رساندند که این مقدار 111هزار بشکه نفت خام در روز بیشتر از‌ماه آگوست برآورد شده هرچند یک مقام آمریکایی مدعی شده که این آخرین خرید شرکت‌های هندی از ایران پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه تهران است.

رفت و برگشت قیمت نفت در مرز 85دلار

قیمت جهانی نفت در حال نوسان روی مرز 85دلار به ازای هر بشکه است. برخی منابع خبری جهان به نقل از تحلیلگران خبر می‌دهند با تمرکز تاجران نفت بر تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران که ‌ماه آینده اجرایی می‌شود، قیمت نفت باز هم بالا رفت. هرچند افزایش تولید نفت آمریکا و قول عربستان و روسیه برای افزایش تولید نفت خام می‌تواند تا حدودی رشد قابل توجه قیمت نفت را کنترل کند.

دیروز بهای نفت سبک آمریکا ۵۴سنت افزایش یافت و به ۷۴دلار و ۸۷سنت در هر بشکه رسید و هر بشکه نفت برنت دریای شمال هم با ۴۷سنت افزایش از مرز 85دلار عبور کرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با اشاره به تحریم‌های آمریکا، از امکان هدایت مسیر صادرات نفت ایران سخن گفت و افزود: بدین طریق تغییری در بازار ایجاد نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، او افزود: به درستی نمی‌دانیم که مشتریان نفتی حوزه آسیا - اقیانوسیه چگونه به تحولات واکنش نشان خواهند داد و آیا چین اقدام به افزایش واردات از ایران خواهد کرد یا نه. شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی نوشت: افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی می‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا را به نرمش در برابر ایران وادار کند. این رسانه آمریکایی با اشاره به سفر گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا به 30 کشور دنیا برای جلوگیری از خرید نفت ایران ادعا کرده دولت آمریکا تا اینجای کار توانسته شرکت‌ها را به سمتی که می‌خواسته هدایت کند. بلومبرگ در عین حال نوشت «این خطر وجود دارد که ترامپ، درباره ایران تغییر رویه دهد، یعنی همان اتفاقی که درباره کره شمالی رخ داد و او مواضعش را از مبارزه‌طلبی به سمت تمایل به معامله چرخش داد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید