• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32734
+
-

استیو جابز چگونه تبدیل به مدیری موفق شد؟

بزرگ‌ترینِ همه دوران؟

عبور از مسیری که جابز را به موفقیت رساند

بزرگ‌ترینِ همه دوران؟

موسی علوی

نتایج هیچ‌گاه، هیچ‌گاه و هیچ‌گاه دروغ نمی‌گویند؛ نتایج راستگوترین معیار برای سنجش پیش‌رفتن یا نرفتن یک فرد، شرکت و سازمان هستند. با چنین اصلی، اگر بخواهیم پیشرو‌بودن مدیری چون استیو جابز را ثابت کنیم، باید به نتایجی که به‌دست آورده، توجه کنیم. به‌راستی استیو جابز، بزرگ‌ترین مدیرعامل دهه‌های اخیر، چه نتایجی به‌دست آورده که این‌چنین خوشنام شده و خوشنام باقی مانده؟ نگاهی به این اینفوگرافی بیندازید؛ متوجه همه‌‌چیز خواهید شد.

1955
در سانفرانسیسکو به دنیا آمد؛ نام پدرش عبدالفتاح جندعلی  (یک‌سوری‌الاصل) بود؛ نام مادرش هم جوانا شیبل.

1968
موفق شد در شرکت HP شغلی موقت پیدا کند تا کم‌کم علاقه خودش، یعنی دنیای الکترونیک را کشف کند.

1969
با استیو وازنیاک آشنا شد. این آشنایی، یکی از نقاط عطف زندگی جابز محسوب می‌شود. این دو، علاقه شدیدی به فناوری داشتند و با هم شروع به‌کار کردند.



1976
با استیو وازنیاک، همان رفیق گرمابه و گلستانش، اپل را پایه‌گذاری کرد. آنها رایانه‌های اپل را در پارکینگ خانه‌شان ساخته و شروع به فروش آن کردند.  در همین سال بود که «اپل‌I »را به بازار ارائه کرد. سال بعد نیز« اپل II» را.



1979
شرکت Xerox نخستین واسطه کاربری گرافیکی اپل را می‌بیند و شرکت اپل، جهش بزرگی می‌کند. از این سال به بعد، بنیانگذاران اپل در حال گسترش این برند بودند.

1984
در چنین سالی، رایانه مکینتاش معرفی شد. البته فروش چندان چشمگیری را تجربه نکرد اما تجربه خوبی برای آنها بود.




1985
با اینکه برند اپل را خود استیو پایه‌گذاری کرده بود، ولی سرانجام توسط هیأت مدیره این برند اخراج شد.آن ها، جان اسکولی را مدیر اپل کردند. جالب اینکه چند‌ماه قبل‌تر، جان توسط استیو دعوت به‌کار شده بود.

1986
جابز یک گروه گرافیکی را از شرکت لوکاس فیلم خریداری کرد و بعدها نام این گروه پیکسار شد. پیکسار که بعدها توسط والت‌دیزنی خریداری شد، موفق شد انیمیشن‌های ماندگاری چون داستان اسباب‌بازی 1و 2و 3، زندگی یک حشره، در جست‌وجوی نمو، شرکت هیولاها، راتاتویی و...  را خلق کند که اسکار هم گرفته‌اند.

1989
استیو البته پرشورتر از این بود که کاری نکند. او اقدام به خرید NeXT و George Lucas و کار روی آنها کرد. سرانجام به‌واسطه همین پرکاری‌اش، به‌عنوان برترین کارآفرین دهه انتخاب شد.

1996
کشتی اپل بدون استیو جابز، در حال به گل نشستن بود. آنها که موفقیت‌های جابز را دنبال می‌کردند، سرانجام او را مشاور رسمی مدیرعامل اپل کردند تا بتوانند از سیستم عامل مدرنی که ایجاد کرده بود، استفاده کنند. آنها سیستم عامل ایجادشده توسط او را خریداری کردند و بدین‌وسیله پای جابز دوباره به شرکت سابقش باز شد.

1998
در چنین سالی بود که اپل و جابز، رایانه iMac را راهی بازارها کردند که موفقیت فوق‌العاده‌ای برای این برند محسوب می‌شد. این رایانه یک انقلاب در فناوری زمان خودش لقب گرفت.



۲۰۰۱
جابز موفق شد، نمونه بزرگ و تکامل‌یافته سیستم عامل NeXTStep را با عنوان OS X 10 روانه بازار کند؛ انقلابی در سیستم عامل.

2001
اپل نخستین فروشگاه خاص خود را ارائه کرد. در سال 2011 مجموع این فروشگاه‌ها به 326 مورد رسیده بود که هر کدام، سودی 40-30 میلیون دلاری نصیب اپل می‌کردند. جابز معتقد بود که فروشنده‌های معمولی به پورسانت خودشان فکر می‌کنند و باید مراکزی باشند که صرفا با فلسفه اپل هماهنگ باشند و همین فلسفه، باعث شکل‌گیری اپل‌استورها شد

2001
استیو جابز iPod را رونمایی و معرفی کرد. البته سال بعدش هم نسخه سازگار با ویندوز آن را به بازار ارائه کرد.

2003
در سال 2003 آی‌تیونزاستور نیز رونمایی شد تا سیر موفقیت‌های اپل ادامه داشته باشد.

۲۰۰۷
استیو جابز موفق شد از iphone رونمایی کند؛ محصولی دیگر که موفقیتی چشمگیر برای اپل ایجاد و جایگاهش را بیش از پیش تثبیت کرد.



2009
به‌واسطه ناخوش‌احوالی، استیو به یک مرخصی اجباری رفت تا بتواند توان خودش را برای موفقیت‌های بعدی بازیابد.

2010
البته استیو ناخوش‌احوال، باز هم یک استیو جابز بزرگ بود. در چنین سالی با اینکه درگیر بیماری سرطان بود، از ipad رونمایی کرد تا موفقیتی دیگر را برای اپل رقم بزند.

2011
در سال پایانی عمرش، در مراسم رونمایی از آی‌پد 2حاضر شد تا آخرین رونمایی‌اش را ثبت کند.



2011
در آگوست این سال، او یادداشتی رسمی نوشت و برای همیشه از سمت مدیرعاملی اپل استعفا کرد. البته این‌بار خودش تصمیم به این کار گرفت و خبری از اخراج نبود.

 تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل، از سوی جابز معرفی شد. سرانجام در پنجم اکتبر همین سال، برای همیشه دنیای فناوری را تنها گذاشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید