• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32650
+
-

رونق کسب وکار خانگی حامی می‌خواهد

نسیم جلالی‌خواه|  همدان- خبرنگار:

برای بسیاری از زنان، کار در منزل به سبب حضور در خانه و در مجاورت فرزندان شغل مناسبی محسوب می‌شود. اگرچه مشاغل خانگی رشته‌های متعددی را شامل می‌شود و در میان متقاضیان آن زنان و مردان حضور دارند اما به سبب شرایط برخی از رشته‌ها اغلب متقاضیان این دسته مشاغل را بانوان تشکیل می‌دهند. 

«فاطمه علی‌یار» یکی از این بانوان است که ضمن دریافت مجوز کسب و کار خانگی، در زمینه تولید سفال نیز مشغول به فعالیت است. این بانوی 35 ساله همدانی مادر 3 فرزند و مدیر کسب کاری خانگی است که خودش در سال 94 راه انداخته است. او که برای انجام هنر لعاب روی سفال دوره آموزشی دیده است، این هنر را برآمده از علاقه خود می‌داند و راه‌اندازی این کسب و کار را کمکی برای خرج خانواده خود در شرایط کنونی. اگرچه کسب و کار علی یار نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی، بی‌تاثیر از شرایط و گرانی ارز نبوده است.

این بانوی کارآفرین ضمن برشمردن برخی از مشکلات کسب و کار خانگی خود بیان می‌کند: اگرچه به علت گردشگرپذیر بودن استان همدان صنایع دستی در این استان از رونق نسبی برخوردار است اما در سال‌های اخیر خصوصا پس از مشکلاتی که در زمینه اقتصاد و گرانی ارز اتفاق افتاد، کار ما نیز با چالش‌هایی رو به‌رو شد.
وی در این زمینه می‌افزاید: یکی از مواد اصلی کار ما لعاب است که با افزایش قیمت ارز، بسیار گران شده است و همین موضوع باعث می‌شود ما مجبور شویم کالای تمام شده را با اندکی افزایش قیمت به فروش برسانیم که اگرچه به نسبت رشد نرخ مواد اولیه، این افزایش قیمت ناچیز است اما سبب می‌شود اجناس نسبت به سابق کمتر به فروش برسند. علاوه بر قیمت زیاد لعاب، برخی از انواع پایه‌های لعاب که از کشورهای خارجی وارد می‌شد به علت افزایش قیمت دلار سیر صعودی داشته‌ است و نمونه‌های داخلی نیز که خصوصا از استان خراسان وارد استان می‌شد سهمیه‌بندی شده‌ است و همین مساله کار ما را با چالش و مشکل رو‌به‌رو کرده است. 

علی‌یار در خصوص حمایت دولتی از مشاغل خانگی می‌گوید: هرچند اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کم بهره به متقاضیان مشاغل خانگی یکی از نقاط قوت این طرح به شمار می‌آید اما شرایط اخذ این تسهیلات برای بسیاری از متقاضیان دشوار است؛ علاوه بر روال اداری زمان‌بر برای تکمیل مدارک مورد نیاز، مدت زمان انتظار برای کسب این وام نیز برخی اوقات بسیار طولانی است.  علی‌یار که خود نیز در انتظار کسب تسهیلات به سر می‌برد بیان می‌کند: مسلما این تسهیلات کمک مهمی برای بهبود کسب و کار من در این شرایط به حساب می‌آید. وی در انتها شفاف نبودن روال کاری ادارات مرتبط را از معضلات این طرح دانسته و می‌افزاید: بسیاری از متقاضیان این قبیل کسب وکارها از روال اداری آگاهی کاملی ندارند؛ برای مثال بر طبق قوانین، مشاغل خانگی معاف از مالیات است، البته درصورتی که افراد اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید