• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32515
+
-

تامین لاستیک از بازارهای جدید

معاون استاندار: نمایندگی یک تولیدی لاستیک از کشور چین در یزد فعال می‌شود

حمل و نقل
تامین لاستیک از بازارهای جدید

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:

 مشکلات رانندگان یزدی از جمله گرانی لوازم یدکی و لاستیک، کمبود لاستیک در بازار و تقاضا برای افزایش کرایه و محاسبه کرایه بر حسب تن-کیلومتر، مسئولان را به تلاش واداشته تا برای رفع مشکلات رانندگان استان اقدام کنند.
امسال با توجه به گرانی لوازم یدکی و لاستیک 15 تا 20 درصد به نرخ کرایه بار به صورت کشوری اضافه شد، اما رانندگان یزدی همچنان خواستار افزایش نرخ کرایه بار و محاسبه آن بر اساس تن-کیلومتر هستند.
محاسبه نرخ کرایه بار بر اساس تن-کیلومتر به تصویب هیات دولت رسید، اما مشکلات ناشی از گرانی لوازم یدکی و لاستیک و حتی کمبود لاستیک در بازار همچنان رانندگان را با مشکل مواجه کرده، به طوری که تقاضا برای جابه‌جایی بار به حداقل رسیده است.

البته با راه‌اندازی سامانه لاستیک در استان در امر توزیع ساماندهی صورت گرفته، اما تقاضا بیش از عرضه است و رانندگان همچنان با کمبود لاستیک مواجه هستند. با توجه به این‌که بخشی از لاستیک مورد نیاز در داخل تامین می‌شده و به دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌ها، واردات مواد اولیه با مشکل مواجه شده، کمبود لاستیک به مشکلی جدی تبدیل شده است.


درد دل رانندگان

یکی از رانندگان یزدی می‌گوید: با گرانی‌های اخیر، دیگر جابه‌جایی بار با کرایه‌های مصوبه مقرون به صرفه نیست و حتی پاسخگوی استهلاک خودرو هم نیست. «جلال زارع» ادامه می‌دهد: خواسته افزایش نرخ کرایه در این شرایط با توجه به گرانی سرسام‌آور لوازم یدکی و لاستیک و حتی نبود لاستیک در بازار، خواسته بجایی است که باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.
وی می‌افزاید: رانندگان با این شغل با جان خود بازی می‌کنند و نباید انتظار داشت که از حقوق قانونی خود صرف نظر کنند. کرایه باید بر اساس هزینه‌ای باشد که راننده برای جابه‌جایی بار متحمل می‌شود.


گرانی لوازم یدکی

یکی دیگر از رانندگان با اشاره به افزایش چندین برابری لوازم یدکی و لاستیک در بازار می‌گوید: همه فشار این گرانی‌ها روی دوش رانندگان است، در حالی که روز به روز از تعداد متقاضیان جابه‌جایی بار در پایانه کاسته می‌شود، چراکه با این نرخ‌ها جابه‌جایی بار اصلا صرف نمی‌کند.
«رضا حیدری» ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، ناامنی‌هایی در جاده‌ها ایجاد شده و جان و مال رانندگان را در معرض تهدید قرار داده است. از این رو، رانندگان با نرخ کرایه فعلی و مشکلات کار، ترجیح می‌دهند که باری را جابه‌جا نکنند.
وی می‌افزاید: مسئولان باید به اهمیت بخش حمل و نقل واقف باشند و بدانند رانندگان تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به کشورشان می‌کنند، اما باید به نیازهای آنها نیز توجه شود.


تصویب تعیین نرخ کرایه بر اساس تن-کیلومتر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  یزد از شناسایی بازارهای جدید خارجی برای تامین لاستیک مورد نیاز رانندگان یزدی خبر می‌دهد و می‌افزاید: بخش خصوصی استان برای واردات لاستیک از کشورهای چین و هند اعلام آمادگی کرده و وارد مذاکره شده است. «محسن صادقیان» ادامه می‌دهد: قیمت لاستیک با توجه به مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه و لاستیک از کشورهای تولیدکننده بسیار افزایش یافته است. بخشی از لاستیک کشورمان از تولید داخل و بخشی به صورت واردات تامین می‌شود.  به گفته وی، در حال حاضر، تولید داخل به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه با چالش مواجه شده است. از این رو، با  افزایش قیمت لاستیک در بازار مواجه هستیم.

صادقیان با تاکید بر این‌که این مشکل باید به صورت کشوری پیگیری و حل شود اظهار می‌کند: جلسات متعددی برای پیگیری این مشکل در استان برگزار شد و در نهایت چند متقاضی بخش خصوصی آمادگی خود را برای واردات لاستیک اعلام کردند و در حال حاضر، یکی از متقاضیان موفق به ثبت سفارش لاستیک از کشور چین شده و قرار است نمایندگی یکی از تولیدی‌های لاستیک کشور چین در استان فعال شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد از دیگر مشکلات رانندگان یزدی را افزایش نرخ کرایه بار با توجه به گرانی لوازم یدکی و لاستیک مطرح می‌کند و می‌افزاید: نرخ کرایه بار امسال به صورت متوسط 20 درصد افزایش یافته است و افزایش بیش از این منوط به تصمیمات کشوری است و در صورتی که افزایشی مصوب شود، به سرعت در استان اجرا خواهد شد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر، مطالبه دیرینه رانندگان مبنی بر تعیین نرخ کرایه بر اساس تن-کیلومتر نیز به تصویب هیات دولت رسیده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  یزد اعلام می‌کند: در حال حاضر، آمار پایانه بار استان نشان می‌دهد که تعداد حمل بار کاهش یافته است، اما این کاهش ناشی از افزایش هزینه‌ها ناشی از گرانی لوازم یدکی و لاستیک است و هیچ ارتباطی به شایعات درباره ایمنی جاده‌ها ندارد.
وی تاکید می‌کنند: برخی شایعات مبنی بر ناامن بودن جاده‌ها مطرح است که صحت ندارد و نیروی انتظامی در همه استان‌ها موظف است که نظم جاده‌ها را برقرار کند، اما در مجموع استقبال رانندگان برای گرفتن بار در کشور و به تبع آن، استان یزد کاهش یافته است.


تلاش برای حل مشکلات رانندگان یزدی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان درباره تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات رانندگان یزدی می‌گوید: با توجه به این‌که افزایش نرخ کرایه بار تصمیمی کشوری است، منتظر اعلام نظر به استان و اجرای آن هستیم، اما نرخ کرایه امسال یک بار بین 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.
«علی علیخانی» ادامه می‌دهد: اما برای رسیدگی به خواسته رانندگان پیگیریم تا اگر مراجع ذی‌صلاح پذیرفتند، برای افزایش نرخ کرایه متناسب با خواسته رانندگان اقدام شود.
وی می‌افزاید: دیگر خواسته‌ رانندگان مبنی بر مشکل بیمه نیز رفع شده و از این بابت مشکلی وجود ندارد. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از پیگیری برای تامین لاستیک مورد نیاز رانندگان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: خواسته رانندگان برای تعیین نرخ کرایه بر اساس تن-کیلومتر نیز مصوب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید