• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32507
+
-

راه طولانی توسعه الکترونیکی گردشگری گلستان

گردشگری سنتی استان به تغییر نیاز دارد

گردشگری
راه طولانی توسعه الکترونیکی گردشگری گلستان

فاطمه میرزایی| گرگان -خبرنگار:

امسال شعار روز جهانی گردشگری «توسعه گردشگری دیجیتال» اعلام شد تا مسیر رشد و توسعه گردشگری به عنوان صنعت سبز در دنیا از این راه عبور کند.
 اما آیا آنچه به عنوان توسعه دیجیتال از آن نامبرده می‌شود در سراسر ایران قابل اجراست، به‌ویژه در گلستان، استانی که گردشگری را یکی از محورهای توسعه‌اش قرار داده است؟ این استان می‌تواند در این مسیر به کامیابی دست یابد؟ 
«احمد تجری» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در گفت‌و‌‌گویی با همشهری از امکانات دیجیتال گلستان می‌گوید. 


توسعه فناوری دیجیتالی در حوزه گردشگری چقدر محقق شده و چقدر زیرساخت‌های آن فراهم است؟ 

بخشی از زیرساخت‌ها به شکل مطلوبی وجود دارد. همین فضای مجازی، تلفن‌های همراه هوشمند و اپلیکیشن‌ها در رده ابزارهایی هستند که می‌توانند در راستای گردشگری الکترونیک به کار گرفته شوند. نه صرفا به دلیل گردشگری، اما این زیرساخت‌ها و ساختارهای دیجیتال می‌توانند در حوزه گردشگری هم به شکل معیت استفاده شوند. به جهت بهره‌مندی بهتر باید آموزش‌های خاصی را مدنظر قرار داد. به همین دلیل، چند کارگاه آموزشی تعریف کردیم که در خدمت بخش خصوصی باشیم. 2کارگاه را در هفته گذشته در اتاق بازرگانی برگزار کردیم و 2 کارگاه دیگر هم به زودی برگزار می‌شود. در گلستان زیرساخت‌ها و ساختارهای گردشگری و ارائه خدمات به گردشگران، در حد قابل قبولی وجود دارد. اما آنچه مهم جلوه می‌کند این است که باید معرفی مناسبی از ظرفیت‌های گردشگری استان برای گردشگران داخلی و خارجی داشته باشیم. راه این معرفی هم همان تجارت دیجیتال است. شکل‌های سنتی بازاریابی گردشگری هم تغییر کرده و اگر به روز نباشیم بازار هدفمان را از دست می‌دهیم. 

اما قسمتی از این موضوع امکان‌های دسترسی به فضای دیجیتال است که متاسفانه حتی در مکان‌های مطرح گردشگری مانند ناهارخوران گرگان هم وجود ندارد. به این دلیل که همه خطوط اینترنتی یا مخابراتی در چنین مکان‌هایی خدمات ارائه نمی‌کنند. این مشکل را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

حقیقت این است که زیرساخت باید به شکل فراگیری در استان فراهم باشد تا گردشگری هم بتواند از آن به نفع توسعه خود استفاده کند. برخی از این توسعه زیرساختی در اختیار گردشگری نیست، بلکه دستگاه‌های دیگری باید آن را ایجاد کنند، اما در صورت وجود گردشگری از آن استفاده می‌کند و در صورت نبود آن از مزایا بی‌بهره می‌ماند. 

در کارگروه گردشگری، همکاری مشترک سایر بخش‌ها با شما چه میزان ایجاد شده است؟ در حقیقت به عنوان بخش سیاستگذار، چقدر دست بالای برنامه‌‌ریزی را دارید؟

 اگر موضوعات خاصی که صحبت کردیم مد نظر شماست این ظرفیت وجود دارد که مسائل در کارگروه مطرح شود و سایر دستگاه‌ها هم اقدامات لازم را انجام دهند. در حال حاضر زیرساخت‌های تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری مانند جاده‌های دسترسی، آب، برق، گاز و مانند آن بسیار مهم است. اعتبارات دستگاه ما محدود است و اگر قرار باشد دستگاه ما تنها کار کند، ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. اما وقتی در اسناد توسعه استان، گردشگری به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه مطرح شده به این معناست که همه دستگاه‌های استان باید در مسیر توسعه این اولویت همگرا باشند. درمورد گردشگری دیجیتال هم همین است. این موضوع را هم در کارگروه مطرح می‌کنیم. 

گلستان در تدوین سند مزیت‌های گردشگری، استان پیشرو بود، در این سند حوزه دیجیتال چطور دیده شده است؟ 

در این سند، حوزه دیجیتال چندان جدی دیده نشده است. اگر چه تنظیم این سند در زمان معاونت من نبوده است، اما شاید بخشی از این جای خالی به این دلیل بوده است که توجه به این زمینه، چندان مطرح نبوده است. انتخاب شعارهایی مانند توسعه گردشگری دیجیتال از سوی سازمان جهانی گردشگری به همین دلیل است که توجه‌ها به سوی حوزه‌های ویژه جلب شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید