• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32506
+
-

تجهیزات فرسوده؛ عامل ناکارآمدی صنایع

یک کارشناس اقتصادی: باید شرایط ورود سرمایه‌گذاران تهرانی را برای احداث کارخانه در ساوه، زرندیه و دلیجان فراهم کنیم

گزارش
تجهیزات فرسوده؛ عامل ناکارآمدی صنایع

آوا صادق| اراک- خبرنگار:


مرکزی یکی از استان‌های مهم کشور در حوزه صنعتی است و وجود بیش از 2800 واحد صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط، این استان را به یکی از قطب‌های صنعتی کشور مبدل کرده است، اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها بسیاری از این واحدهای صنعتی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 طبق گفته مسئولان و کارشناسان اقتصادی استان، تحریم‌ها، کمبود مواد اولیه و نقدینگی، نوسانات ارز، بدهی‌های معوقه به بانک‌ها، واردات و قاچاق بی‌رویه کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، نرخ بالای مالیات، هزینه‌های سنگین آب، برق و گاز، سهم 23 درصدی تأمین اجتماعی، فرسودگی تجهیزات و دستگاه‌ها و مشکلات ترخیص گمرک باعث شده بسیاری از این واحدهای صنعتی و بیش از 1200 واحد صنعتی تعطیل شوند و یا به حالت نیمه‌تعطیل در بیایند و حدود 200 هزار کارگر بیکار شوند و این برای قطب صنعتی کشور یک تهدید به حساب می‌آید.

این کارشناسان اقتصادی معتقدند رفع مشکلات مذکور به همراه تسهیل در قوانین، بازنگری تعرفه‌های کالاهای وارداتی، رونق بخشیدن به بازار فروش، حمایت جدی و واقعی با برنامه بلندمدت از صنایع، استمهال بدهی شرکت‌های صنعتی بدهکار به بانک‌ها و جذب سرمایه‌گذار داخلی با اطمینان‌بخشی به آنها می‌تواند علاوه بر نجات صنعت استان، در رونق صنعت و رفع بیکاری تأثیر چشمگیری داشته باشد.


رفع مشکلات صنایع نیاز به ارزیابی و کارشناسی علمی دارد

یک کارشناس صنعت و اقتصاد در این زمینه می‌گوید: به منظور رفع مشکلات صنایع و به دنبال آن رسیدن به توسعه و اشتغال پایدار، نخست باید روند فعالیت شرکت‌های تولیدی مورد ارزیابی علمی قرار گیرد و مشکلات و موانع موجود به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی‌شده مشخص و سپس بر اساس اهمیت و اولویت‌بندی برای رفع مشکلات گام برداشته شود.

«شروین فدایی» به همشهری بیان می‌کند: یکی دیگر از اقدامات مهم که برای نجات صنایع استان می‌توان انجام داد، فراهم کردن شرایط کسب و کار و سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران تهرانی به دلیل نزدیکی ساوه، به عنوان دومین شهر صنعتی استان، به پایتخت است. بدون تردید، نزدیک بودن ساوه، زرندیه و دلیجان به پایتخت تأثیر چشمگیری در جذب سرمایه‌گذاران تهرانی دارد که نمی‌توانند در تهران کارخانه احداث کنند.
این کارشناس صنعت و اقتصاد اظهار می‌کند: نوسانات اخیر ارزی، تحریم‌ها، ضعف بازاریابی در تجارت جهانی، دستگاه‌های فرسوده و عقب‌افتادگی از تکنولوژی روز دنیا، صادرات کم در کنار واردات کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، تولید کالاهای بی‌کیفیت و گران‌قیمت که نه مشتری داخلی دارد و نه مشتری خارجی، فشار مالیاتی و... از مهم‌ترین مشکلات صنایع مرکزی است که سد راه توسعه صنعت استان قرار گرفته است که باید بر اساس اولویت‌بندی  برای رفع آنها گام برداشت.

فدایی ادامه می‌دهد: صنایع استان باید با حمایت دولت در مرحله نخست تجهیزات و دستگاه‌های خود را به روز کنند و سپس با بالا بردن کیفیت محصولات، پا به عرصه فروش در داخل و بازارهای جهانی بگذارند. قطعاً تا زمانی که به بازارهای جهانی راه نیابیم، به توسعه پایدار نیز دست نخواهیم یافت که این مهم مستلزم خدمات‌رسانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، پایین آوردن نرخ مالیات و تأمین زیرساخت‌های لازم و همچنین تولید با‌کیفیت، انبوه و ارزان قیمت است.


فرسودگی تجهیزات، مانع تولید باکیفیت 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز با تاکید بر اینکه کمبود نقدینگی یکی از مشکلات تولیدکنندگان هست، می‌گوید: مهم‌ترین عاملی که مانع از توسعه صنعت می‌شود فرسودگی تجهیزات و دستگاه‌های تولید و نداشتن فناوری‌های نو است.«مصطفی آمره» به همشهری بیان می‌کند: البته در چند ماه اخیر، نوسانات ارزی و تحریم‌ها نیز بر مشکلات مذکور اضافه شده است و تمامی این عوامل باعث شده صنایع استان توان تولید انبوه، ارزان قیمت و باکیفیت را نداشته باشند و نتوانند به بازارهای جهانی نفوذ کنند؛ این در حالی است که ادامه این روند باعث از دست دادن بازار داخلی نیز خواهد شد. 

وی ادامه می‌دهد: صنایع استان در 32 شهرک و ناحیه صنعتی فعال هستند که همه آنها به امکانات مناسب ازجمله آب و برق، 27 شهرک گاز و تلفن و 10 شهرک به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز هستند. یکی از مباحث مهم در احداث تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی میزان دبی فاضلاب است که باید به 100 مترمکعب برسد که این تصمیم به دلیل محدودیت منابع آبی، صورت گرفته است. البته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هیچ مشکل زیرساختی وجود ندارد و علت تعطیلی برخی صنایع این موضوع نمی‌تواند باشد و باید علت را در جای دیگر مانند فرسودگی عوامل تولید، ضعف در بازاریابی، نوسانات ارزی، کمبود نقدینگی، تحریم‌ها، نبود تکنولوژی و فناوری روز و ... جست‌و‌جو کرد تا کارشناسان و برنامه‌ریزان مسیر درست مشکلات را گم نکنند و برای درمان و رفع مشکلات صنایع چاره‌ای اساسی بیندیشند. 

وی با اشاره به اینکه تقریباً در هر شهر و شهرستان استان یک شهرک و یا ناحیه صنعتی راه‌اندازی کرده‌ایم تا امکان سرمایه‌گذاری در همه نقاط مختلف استان وجود داشته باشد، تصریح می‌کند: به دلیل نزدیکی ساوه، زرندیه، محلات و دلیجان به تهران استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی این مناطق و شهرک‌های صنعتی اراک، به مراتب بیشتر از دیگر شهرهای استان بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به امکان توسعه در شهرک‌های صنعتی می‌گوید: به همین منظور توسعه شهرک صنعتی خیرآباد اراک که به خطوط حمل‌و‌نقل ریلی نزدیک است، در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته است. البته برای حفظ رتبه اراک در حوزه صنعتی بودن، باید تدارکات لازم را برای ایجاد یک شهرک صنعتی جدید در محور اراک- تهران داشته باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید