• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32504
+
-

خداحافظی ایلام با محصولات آب‌دوست

مسئولان تاکید دارند که کشاورزان به جای کشت محصولات زراعی، به سمت تولید محصولات باغی بروند

کشاورزی
خداحافظی ایلام با محصولات آب‌دوست

مریم نظری|  ایلام –خبرنگار:


طبق آمارهای اعلام‌شده، کشورمان در سال‌های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی با کاهش سالانه بیش از 3 میلیارد متر مکعب ذخیره آب‌های زیرزمینی روبه‌رو شده است. 
بر اساس گفته مسئولان، بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده است. حدود 94 درصد از آب موجود، در این بخش به مصرف می‌رسد که میزان قابل توجهی از آن به دلیل استفاده کشاورزان از شیوه‌های آبیاری سنتی هدر می‌رود. 
آبیاری سنتی زمین‌های کشاورزی و هدررفت آب در این بخش معضل بزرگ استان ایلام نیز است؛ معضلی که منابع آبی استان را با بحران روبه‌رو کرده است. 
استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر تولید بالای محصولات کشاورزی، کاهش مصرف آب و توسعه بخش کشاورزی را در پی داشته باشد؛ موضوعی که تحقق آن نیازمند حمایت دولت است. 
کارشناسان معتقدند علاوه بر ترغیب کشاورزان به شیوه‌های نوین آبیاری که در کشورهای توسعه‌یافته جا افتاده است، باید آنها را به کشت‌های جایگزین که نیاز کمتری به آب دارند، تشویق کرد و در این زمینه باید نکات مهم و ضروری را نیز به آنان آموزش داد. 


لزوم تغییر الگوی کشت در استان 

در این رابطه استاندار ایلام با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در استان می‌گوید: الگوی کشت باید از زراعت به باغداری تغییر کند و در این زمینه لازم است برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز انجام شود. 
«قاسم سلیمانی دشتکی» با بیان این‌که در زمینه تغییر الگوی کشت از زراعت به باغداری باید فرهنگ‌سازی شود، اظهار می‌کند: باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که در تپه‌ها و ارتفاعات قابل کشت استان، متناسب با آب و هوای مناطق، درختان میوه کاشته شود. 

وی می‌افزاید: الان کشت غالب در استان گندم است و این نمی‌تواند موجب رونق یا ایجاد اشتغال متناسب با نیاز استان شود و درآمد چندانی هم ندارد، اما تغییرات الگوی کشت از مزرعه به باغ به طور قطع می‌تواند کاهش مصرف آب و رونق بخش کشاورزی را در پی داشته باشد. 


جلوگیری از هدررفت آب  در بخش کشاورزی

مسأله هدررفت آب در بخش کشاورزی آنقدر جدی است که مسئولان بسیاری از استان‌ها برای تغییر الگوی کشت آستین بالا زده‌اند. 
در این باره معاون عمرانی استانداری ایلام می‌گوید: با توجه به این‌که بیش از 92 درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، باید در حوزه الگوی کشت برنامه‌ریزی‌های بهتری صورت گیرد. 
«احمد کرمی» می افزاید: با توجه به قابلیت‌های این استان در بخش کشاورزی، با تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان به سمت گسترش کشاورزی نوین، می‌توان منبع درآمد مناسبی برای آنان ایجاد کرد. 

این مسئول ادامه می‌دهد: کشت جایگزین برای محصولاتی که نیازمند آب بیشتر هستند، باید در اولویت برنامه‌‌های کشاورزان و نیز مسئولان مربوط قرار گیرد. 
کرمی همچنین بر لزوم تبیین راهکارهای نوین آبیاری برای کشاورزان و باغداران تاکید و بیان می‌کند: می‌توان با شیوه‌های تشویقی، کشاورزان و بهره‌برداران را به استفاده از این روش‌ها ترغیب کرد. 


کشت محصولات آب‌دوست ممنوع!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت‌وگو با همشهری به ممنوعیت برداشت آب از چاه برای کشت برنج و دیگر محصولات پرمصرف اشاره می‌کند و می‌گوید: جهاد کشاورزی به خاطر بحران آب از کشت گلخانه‌ای و میکرو حمایت می‌کند. کشت برخی محصولات آب‌دوست همچون برنج، هندوانه و... تابستان امسال در استان ممنوع بود و به کشاورزان گفته شد که بهتر است از محصولات جایگزین مثل آفتابگردان، ذرت علوفه‌ای و... استفاده کنند. 
«محمدتراب میری» تاکید می‌کند: شورای حفاظت دادگستری استان در صورتی که کشاورزان از آب چاه برای آبیاری محصولات پرمصرف استفاده کنند، قطعا با آنها برخورد خواهد کرد. 
وی می‌افزاید: کشاورزانی که قصد کاشت محصولات گلخانه‌ای را داشته باشند یا بخواهند از آبیاری به روش میکرو استفاده کنند، مورد حمایت سازمان قرار می‌گیرند و آموزش‌های لازم به آنها داده خواهد شد. ضمن این‌که تسهیلات ارزان‌قیمت هم از طریق بانک کشاورزی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. 


ظرفیت بالای ایلام در کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه می‌دهد: محصولات کشاورزی ایلام توان رقابت در بازارهای خارجی را دارند. ایلام دارای ظرفیت‌های مختلفی در زمینه کشاورزی است و چشم‌انداز این حوزه در استان مثبت بوده و در این راستا برنامه‌ریزی لازم از سوی مدیران و کارشناسان امر صورت پذیرفته است. 
میری می‌گوید: استان ایلام 3 اقلیم متفاوت گرم، نیمه‌گرم‌ و معتدل و تا حدی سرد دارد. چهارفصل بودن سبب شده‌ است که ظرفیت استان برای تولید کشاورزی در همه مناطق آن بالا باشد. این ظرفیت غنی باید مورد توجه قرار گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید