• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32503
+
-

سفر به شهر شیرین ایران

4 هزار نفر در بلداجی چهار محال و بختیاری مشغول تولید گز هستند

گزارش
سفر به شهر شیرین ایران

خاطره حسین‌زاده| شهرکرد- خبرنگار

گردشگران می‌توانند با سفر به شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری به «پایتخت گز ایران» سفر کنند تا ضمن این‌که کام خود را با گز تازه و باکیفیت این شهر شیرین کنند از جاذبه‌های گردشگری این منطقه دیدن کنند.
گز معانی گوناگونی دارد، اما مشهورترین آن درختچه‌ای است که حدود 30 گونه آن شناخته شده و صمغ و شیره آن کاربردهای گوناگونی دارد.

معروف‌ترین گونه این درختچه گزانگبین است که در مناطق کویری و شوره‌زارهای اطراف بلداجی به فراوانی می‌روید و از آن ماده شیرین و مطبوعی به نام انگبین به دست می‌آید که در گزسازی استفاده می‌شود. در اصطلاح امروزی گز نام یکی از شیرینی‌های معروف است و از ترکیب چند ماده که مهم‌ترین آن انگبین است، ساخته می‌شود.
نخستین کارگاه گزسازی در سال 52 در بلداجی که در آن زمان روستا بود، تاسیس شد. از سال 52 تا چند سال پس از آن به خاطر مشکلات فراوان و نبود بازار مصرف، ایجاد کارگاه‌های گزسازی در بلداجی بازدهی و سود چندانی نداشت، ولی با اراده و پشتکار صاحبان کارگاه‌های اولیه روز به روز به شهرت، مرغوبیت و کیفیت گز بلداجی افزوده شد.

امروز بلداجی با تولید گز باکیفیت و با به دست آوردن بازارهای داخلی و خارجی به عنوان قطب اول و پایتخت تولید گز در کشور مطرح شده، به گونه‌ای این شهر سالانه یک‌سوم گز ایران را تولید و روانه بازار می‌کند.


صادرات گز از بلداجی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در همین خصوص می‌گوید: گز بلداجی علاوه بر تامین بازارهای داخلی، به کشورهای خلیج فارس، عراق، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه صادر شده است.
«سید نعیم امامی» با بیان این‌که به طور میانگین 40 تن گز معادل 100 هزار بسته در این شهر تولید می‌شود می‌افزاید: امسال بیش از 20 هزار تن گز در کارگاه‌های گزسازی این شهر کوچک تولید شد و برای مصرف عید نوروز نیز 1200 تن گز تولید و روانه بازار می‌شود.
وی تصریح می‌کند: هم‌اکنون 100 کارگاه تولید گز در این شهرستان فعال است که گزهای آردی، لقمه‌ای، سکه‌ای، رژیمی، مغز پسته، زعفرانی و مغز بادام تولید می‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به نتایج مثبت اقتصادی گزسازی در شهر بلداجی عنوان می‌کند: 4 هزار نفر در بلداجی مشغول تولید گز هستند و همین موضوع سهم بسزایی در اشتغال‌زایی جوانان این منطقه داشته است.
همچنین بلداجی ضمن برخورداری از مزیت تولید گز در کشور دارای مناطق طبیعی و دیدنی است و مسافران می‌توانند با خرید گزهای مرغوب و باکیفیت، هم لذت طعم گزهای این منطقه را تجربه کنند و هم در دل دامنه‌های سرسبز منطقه آرامش کسب کنند.


جاذبه‌های بلداجی

شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن در فاصله 50 کیلومتری در شهرکرد قرار دارد که دارای جاذبه‌های مذهبی و طبیعی است و سالانه 30 هزار نفر را به خود جذب می‌کند.
امامزاده حمزه علی که از نوادگان امام سجاد (ع) است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های سیاحتی - زیارتی استان به شمار می‌رود که در ارتفاعی مشرف به کوه کلار و سبزکوه پذیرای خیل مشتاقان است. تالاب بین‌المللی چغاخور نیز از جاذبه‌های طبیعی بلداجی به شمار می‌رود که با مساحت بیش از 1500 هکتار و منطقه شکارممنوع این تالاب با مساحت هزار هکتار یکی از مناطق بکر گردشگری انسانی و حضور پرندگان مهاجر و بومی است. در تالاب 58 گونه گیاهی و آبزی وجود دارد و حاشیه سبز و طبیعت اطراف این تالاب یک مکان سیاحتی برای حضور گردشگران است. 

مرغابی، انواع حواصیل، کولی، لک‌لک سفید، کشیم، مرغابی‌سانان، فلامینگو، باکلان و یلوه و آبزیانی مانند ماهی کپور و گورخری و خزندگانی از جمله لاک‌پشت گونه‌های بومی این تالاب را تشکیل می‌دهند. حمام صفوی و قبرستان ارامنه در جنوب شهری بلداجی مربوط به 300 سال پیش از دیگر مناطق تاریخی و گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. مسافران می‌توانند در مسیر خود از جاذبه‌های شهرستان بروجن و سایر نقاط استان چهارمحال و بختیاری نیز دیدن کنند.
در مجموع، بیش از 450 جاذبه طبیعی، تاریخی، بوم‌گردی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده و مسافران و گردشگران می‌توانند به سفر به این استان از این مناطق بکر دیدن کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید