• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32502
+
-

توقف شیب صعودی طلاق در اردبیل

سامانه ملی طلاق با هدف هدایت متقاضیان برای سازش و جلوگیری از فروپاشی خانواده در استان راه‌اندازی می‌شود

گزارش
توقف شیب صعودی طلاق در اردبیل

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی جدی اردبیل مطرح می‌شود. در حالی که در سال 75 در استان اردبیل از هر 22 مورد ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شد، در سال 95 میزان طلاق از هر 5 ازدواج به یک مورد رسیده است. آمار و ارقام طلاق در اردبیل در حالی صعودی سیر می‌کند که در گذشته‌ای نه چندان دور مردم این دیار حتی از آوردن اسم طلاق هم ابا داشتند. رشد 4 برابری طلاق در استان در طول 20 سال گذشته، نگرانی‌ها را بیشتر کرده و به اذعان کارشناسان باید تدبیری جدی برای مقابله با این آسیب اجتماعی اندیشیده شود.


عوامل طلاق در استان

مدیر کل بهزیستی اردبیل ازدواج‌های ناآگاهانه و هیجانی، نداشتن مهارت‌های زندگی، ازدواج در سنین پایین مخصوصا در بین دانش‌آموزان و همسریابی در فضای مجازی را از عوامل مهم طلاق در استان عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر شاهد افزایش ازدواج‌های زیر 15 سال در روستاها هستیم و این خود عامل افزایش این آسیب اجتماعی است.

«بهزاد ستاری» ادامه می‌دهد: دختر 13 ساله‌ای که دوره کودکی‌اش را نگذرانده و به بلوغ جسمی، فکری و روحی نرسیده است، چگونه می‌تواند در زندگی زناشویی موفق باشد و نقش همسر را به‌خوبی ایفا کند.ستاری اظهار می‌کند: بیشتر طلاق‌ها در 2 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. اگر زوجین به ویژگی‌های شخصیتی همدیگر آشنا باشند و روش انتقاد از همسر را بدانند و بتوانند با مهارت، زندگی زناشویی را مدیریت کنند، قطعا از آمار طلاق کاسته خواهد شد.وی تدریس یک واحد درسی در دانشگاه‌ها با عنوان «چگونه همسر خود را انتخاب کنیم» را ضروری عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر این کتاب درسی، محتوای باکیفیتی داشته باشد، بدون تردید بازدهی خوبی در کاهش آمار طلاق 
خواهد داشت.


راه‌اندازی مراکز مشاوره

مدیرکل بهزیستی اردبیل از راه‌اندازی سامانه ملی طلاق با هدف هدایت متقاضیان طلاق با مداخله تخصصی کارشناسان مرکز کنترل برای سازش و جلوگیری از فروپاشی خانواده در استان اردبیل خبر می‌دهد.
وی عنوان می‌کند: در مرحله اول برای مقابله با این آسیب اجتماعی باید به فکر روش‌هایی برای پیشگیری باشیم و در مراحل بعد که زوجین به تصمیم طلاق می‌رسند از طریق مراکز و نهادهای مختلف مشاوره‌هایی به آنها داده می‌شود که بیشتر مواقع بعد از مشاوره به سازش منجر می‌شود.
ستاری اظهار می‌کند: در اردبیل 11 مرکز کنترل و کاهش طلاق برای زوجین متقاضی طلاق خدمات مشاوره ارائه می‌کند که روند رشد طلاق را تا حدودی کنترل کرده است. 25 درصد متقاضیان طلاق در مراکز کنترل و کاهش طلاق بهزیستی به سازش رسیده و به زندگی مشترک خود بازگشته‌اند.


افزایش 5 درصدی مراجعه به دادگاه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان عنوان می‌کند: طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در جامعه مطرح است و در سال‌های اخیر در استان شیب صعودی غیرقابل پیش‌بینی داشت؛ به طوری که اردبیل سال 95 در روند رشد طلاق در رتبه نخست کشوری قرار گرفت.«یوسف خدادادی» می‌افزاید: دادگستری اردبیل به صورت جدی برای مقابله با افزایش نرخ طلاق ورود کرده و با همکاری دستگاه‌های اجرایی دیگر، برنامه‌هایی را عملیاتی کرده است که این برنامه‌ها باعث شدند سال گذشته در آمار طلاق کاهش داشته باشیم.وی عنوان می‌کند: سال گذشته با وجود این‌که مراجعات به محاکم قضایی خانواده در اردبیل ۵ درصد افزایش داشت، ولی آمار طلاق در استان 5/2 درصد کاهش یافت.


ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل با بیان این‌که باید از سنین نوجوانی مهارت‌ها و آموزش‌های لازم ارائه شود، اظهار می‌کند: کسب مهارت‌های زندگی مشترک و برقراری ارتباط می‌تواند موجب برخورد صحیح زوجین با یکدیگر شود.وی فعالیت مراکز مشاوره را در کاهش طلاق موثر می‌داند و می‌گوید: مشاوره‌های موردی و گروهی که برای جامعه هدف برگزار شد، نتایج مثبتی به دنبال داشت و نشان می‌دهد ارائه آگاهی مهم‌ترین راه برای جلوگیری از فروپاشی خانواده‌هاست.خدادادی ادامه می‌دهد: دادگاه‌های خانواده در اردبیل مملو از زوجینی است که ادعا می‌کنند شناختی از همسر خود ندارند و رفتار و خصوصیات اخلاقی همسر بعد از ازدواج متفاوت از شناخت اولیه بوده است. 


اعتیاد و دخالت اطرافیان، 2 عامل مهم طلاق در اردبیل 

کارشناس حوزه علمیه خواهران اردبیل الگوگیری از سبک زندگی غربی و به تبع آن فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی را عامل طلاق در اردبیل عنوان می‌کند و می‌گوید: میل به پیشرفت و مدرن بودن در انسان‌های امروزی، افراد را دچار اختلال اخلاقی و رفتاری کرده است.
«مهربان مختاری» می‌افزاید: سبک زندگی اسلامی چون براساس تفکرات و نگرش‌های دینی و براساس دستورات الهی شکل گرفته، زندگی را بادوام‌تر می‌کند. اما الگوگیری از سبک زندگی غربی موجب شده تا از سبک زندگی اسلامی فاصله بگیریم.مختاری درباره چرایی طلاق در اردبیل و سایر شهرهای استان بیان می‌کند: اعتیاد و دخالت اطرافیان 2 عامل مهم طلاق در اردبیل است. طبق آمارها عواملی چون ازدواج‌های نا‌آگاهانه و هیجانی، نداشتن مهارت‌های زندگی، ازدواج در سن پایین و همسریابی در فضای مجازی عوامل مهم طلاق در اردبیل هستند. 


افزایش طلاق عاطفی در خانواده‌ها 

هر چند اردبیل طی سال‌های گذشته با اقدامات کارشناسان خانواده با کاهش طلاق در جامعه روبه‌رو بوده است، اما پدیده طلاق حتی با آمار کم هم مذموم و ناپسند شمرده می‌شود. آسیبی اجتماعی که در صورت بی‌توجهی و نبود برنامه‌های آموزشی با روند صعود مواجه خواهد شد. طلاق به عنوان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های اجتماعی در حالی نگران‌کننده عنوان می‌شود که آماری از طلاق‌های عاطفی در دست نیست و به نظر می‌رسد طلاق عاطفی خانواده در وضعیت بحرانی‌تری باشد. کارشناسان اجتماعی عقیده دارند طلاق عاطفی موید این مطلب است که در بسیاری از خانواده‌ها زندگی مشترک با سلامت وجود ندارد و عواطف کمرنگ اعضای خانواده به‌خوبی مشهود است. این آسیب عاطفی در کانون خانواده می‌تواند منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر شود و نیاز است با نگاهی عمیق‌تر به ریشه این مشکلات و پرهیز از سطحی‌نگری به درمان این آسیب پرداخته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید