• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32501
+
-

عطش خاموش قهرمانی در مهد والیبال ایران

حامد عطائی|‌ ارومیه - روزنامه‌نگار:

مهد والیبال ایران، شهر عاشقان والیبال و عنوان‌های دیگر به ارومیه، این شهر بااستعداد ایران در این رشته ورزشی داده شده است. والیبال ارومیه کلکسیونی از عناوین مختلف فردی را در کارنامه افتخارات خود دارد. با این حال، روزهای زیادی است که درگیر حواشی بسیاری شده که اصل وجودی تیمی قدرتمند را که بتواند از نام و آوازه آن در میادین ملی و بین‌المللی دفاع کند، تحت الشعاع قرار داده است.

اقدام شورای شهر برای لغو تیم‌داری باشگاه شهرداری در سطح اول والیبال به دلیل مشکلات اقتصادی آن هم در فصلی که این تیم با جمع آوردن گروهی از بهترین بازیکنان و کادر فنی، گام نخست را برای این منظور محکم برداشته بود، شروع حاشیه‌های بزرگ این شهر بود. چندان که علاوه بر خیل عظیمی از هواداران، بسیاری از سیاسیون غیرورزشی را هم درگیر خود کرد. بعد از این، سلسله اقدامات سیاسیون برای سرپرستی ورزش اول این استان آغاز شد. ابتدا پای یک نمایندۀ مجلس به میان آمد. پس از آن استاندار آذربایجان غربی پا پیش گذاشت و از لزوم حفظ جایگاه استان و ارومیه در سطح اول والیبال کشور سخن گفت. سپس رئیس هیات والیبال در جمع خبرنگاران از سوءمدیریت باشگاه شهرداری در سال‌های گذشته گفت که کار را به این جا کشانده است.
 
تیم دومی که امسال از ارومیه با گرد آوردن چند بازیکن بومی و جوان و کم‌هزینه برای حضور در لیگ برتر کوله‌بار بسته هم، گرچه این سوی قضیه یعنی حفظ تیم‌داری در لیگ برتر را تقویت کرده است، با ترکیب و بودجه‌ای که در اختیار دارد، به نظر نمی‌رسد بتواند کف توقعات این روزهای ورزش‌دوستان آذربایجان غربی مبنی بر کسب رتبه اول والیبال کشور و ادامه درخشش در سطح آسیا را تحقق بخشد. از سوی دیگر ظهور یک تیم دیگر از خطه والیبال ارومیه تحت مدیریت بخش خصوصی با کارسازی یکی از نمایندگان ارومیه در حال شکل‌گیری است که اگر حقیقت داشته باشد، فصل جدیدی از حاشیه‌های این ورزش را در استان آغاز می‌کند. این تیم قرار است با مجموعه‌ای از بازیکنان جوان و نوجوان ملی‌پوش و چند بازیکن باتجربه و مربی‌گری سرمربی و مربی تیم‌ملی نوجوانان شکل بگیرد، هیچ تضمینی برای قهرمانی و حتی روی سکو رفتن این تیم وجود ندارد.

نه این تیم، نه تیمی که با مجموعه بازیکنان بومی و جوان در ارومیه ایجاد شده و نه این تیمی که شایع شده که از سوی بخش خصوصی گرد خواهد آمد، توانایی لازم برای رسیدن به رتبه اول والیبال ایران را ندارند. برخلاف برخی ورزش‌ها، والیبال ورزشی قابل پیش‌بینی است. می‌توان از چیدمان تیم و سرمربی و نحوه بدنسازی یک تیم سرنوشت آن را تخمین زد. در والیبال کمتر «حماسه» رخ می‌دهد و همه چیز نتیجه برنامه‌ریزی، دوراندیشی و تدبیر است و تصمیم به‌موقع و استفاده از ظرفیت‌های سطح اول والیبال کشور. اگر والیبال ارومیه می‌خواهد این بار تیم‌داری کند باید در نظر داشته باشد این تیم فقط در صورت قهرمانی خواهد توانست توقع والیبال‌دوستان را رفع کند؛ نه چیز دیگر.

این خبر را به اشتراک بگذارید