• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32500
+
-

سرمایه‌گذاری کلید رونق اقتصادی است

یادداشت

مریم صدری| کرج، روزنامه‌نگار:

سرمایه‌گذاری و یافتن راهکارهای مناسب برای جذب سرمایه از دغدغه‌های اساسی برنامه‌ریزان در حوزه اقتصاد به ‌شمار می‌رود تا جایی که اقتصاددانان نقش مهمی برای جذب سرمایه قائلند و آن را از عوامل موثر در افزایش تولید و ایجاد اشتغال می‌دانند. صاحب‌نظران علم اقتصاد نیز جذب دارایی‌ها و سرمایه‌های خارجی را ابزار مهمی برای تسریع روند رشد اقتصادی در جوامع مختلف به حساب می‌آورند و بر آن تاکید می‌کنند. این کار در ابعاد کوچک‌تر منطقه‌ای و استانی نیز قابل تعمیم است؛ بنابراین میزان توفیق در جذب سرمایه و مشارکت فعالان اقتصادی را می‌توان از شاخص‌های توسعۀ استانی در نظر گرفت و مورد توجه قرار داد. این کوشش در استان البرز به دلیل برخورداری از ویژگی‌های مطلوب جمعیتی و ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌های گوناگون به توجه مضاعف نیاز دارد، زیرا از یک‌سو شرایط خاص اقلیمی و طبیعی در کنار دارا بودن جاذبه‌های تاریخی استان موجب برخورداری استان از قابلیت‌های بالای گردشگری شده و از سوی دیگر واقع شدن کرج در مسیر مواصلاتی چندین استان دیگر اهمیت خاصی از نظر موقعیت ترانزیتی به این کلان‌شهر بخشیده است. 

علاوه بر این، قرار گرفتن شهرک‌های صنعتی متعدد در اطراف کرج و دیگر مناطق البرز، این استان را به یکی از قطب‌های صنعتی کشور تبدیل کرده است. وجود مراکز متعدد علمی و پژوهشی در کرج موجب شده است این کلان‌شهر کانون بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی در کشور شناخته شود. برخورداری استان البرز از ظرفیت‌های علمی گسترده از دیگر نقاط قوت این منطقه به ‌شمار می‌رود و قابلیت بالای آن را برای سرمایه‌گذاری قابل‌برگشت نشان می‌دهد.
 البرز ویژگی‌هایی دارد که در دیگر استان‌ها کمتر دیده می‌شود و به فعلیت رساندن آنها شهروندان کرج و البرز‌نشینان را از مزایای سرشاری بهره‌‌مند می‌کند.

 هرچند نباید از این موضوع غافل شد که ایجاد شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذار نیازمند معرفی شایسته و مطلوب ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان برای جلب اعتماد سرمایه‌گذارانی است که فقط در صورت اطمینان از بازگشت سرمایه و حصول سود منطقی، حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت، کشاورزی، گردشگری و امور علمی خواهند شد. پذیرش این واقعیت در کنار در نظر گرفتن ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی برای جمعیت روزافزون کرج و شهرهای اطراف آن ‌که از مهاجر‌پذیر بودن این مناطق نشأت می‌گیرد، اهمیت در پیش گرفتن تدابیر و اتخاذ راهکارهای مناسب برای جذب سرمایه در استان البرز را دوچندان می‌کند. دست یافتن به این هدف فقط در سایه از میان برداشتن موانع در جذب سرمایه، گسترش همکاری‌ها و ایجاد تعامل میان نهادها و سازمان‌های گوناگون برای تسهیل در روند جذب سرمایه‌گذاران و هماهنگی میان مسئولان و برنامه‌ریزان استان امکان‌پذیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید