• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32313
+
-

جریان خطر در جاده‌های گیلان

رئیس پلیس راه استان از افزایش ۹درصدی آمار مرگ ناشی از تصادف در جاده‌های برون‌شهری خبر داد

حمل و نقل
جریان خطر در جاده‌های گیلان

 مهسا طالبی| رشت - خبرنگار:

جاده‌های پر پیچ و خم گیلان که در بسیاری از ایام سال میزبان حجم زیادی از خودروهای مسافران است، مستعد تصادف و ضرب و جرح است. از یک طرف آماده نبودن زیرساخت‌ها، وجود نقاط حادثه‌خیز و آشکار نساختن آنها و از طرف دیگر، سرعت غیرمجاز به تشدید تصادف‌ها کمک کرده است. 


بی توجهی به اصلاح نقاط حادثه‌خیز

در این زمینه یکی از رانندگان خط برون‌شهری رشت به انزلی می‌گوید: ما رانندگان خطی جای مناسبی برای استقرار نداریم. با این‌که مسافران زیادی هر روز از خط رشت به انزلی و برعکس تردد می‌کنند، ما در مرکز استان در کنار جاده پارک می‌کنیم که به دلیل تردد بسیار بالای این محور اصلا ایمن نیست. مورد بعدی وجود سرعتگیرهای بسیار است که کمکی به کاهش ترافیک نمی‌کند. 
«یاسین حق پناه» ادامه می‌دهد: مشکل این است که معلوم نیست این جاده ترانزیتی است یا مسافربری، چون هر روز کامیون‌ها و تریلی‌های پر از بار گمرک که حاوی چوب و آهن و... است در این مسیر تردد می‌کنند. بارها پیش آمده که به دلیل برخورد خودروسواری با این کامیون‌ها شاهد مرگ و جرح افراد بوده‌ایم.    

«رضا پورمقدری» هم راننده دیگر در رشت، می‌گوید: مشکل اصلی، تردد زیاد، شلوغی و نور کم جاده‌هاست. برخی روستاهای معروف و بزرگ جاده روشنی ندارند و این به تشدید تصادف‌ها کمک می‌کند. متاسفانه مسافرانی هم که به گیلان می‌آیند تصور می‌کنند چون مسافر هستند، با هر سرعتی می‌توانند رانندگی کنند؛ در حالی که رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم گیلان دقت بالایی می‌خواهد.
«سینا شفیعی» هم راننده خط لاهیجان به رودسر است و بیان می‌کند: روزی نیست که در کمربندی لاهیجان در محور شیخ زاهد تصادف نداشته باشیم. به نظر می‌رسد حذف این نقطه حادثه‌خیز برای مسئولان اهمیتی ندارد و فقط مدام طرح ترافیکی عوض می‌کنند که آن هم بی‌تاثیر است.

افزایش مرگ در جاده‌های برون‌شهری

رئیس پلیس راه گیلان از افزایش ۹ درصدی آمار مرگ ناشی از تصادف در جاده‌های برون‌شهری استان خبر داد.
سرهنگ «حسین محمدپور» اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد، ۱۹۰ نفر در جاده‌های گیلان بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند. در سال گذشته هم ۵۴۵ نفر در جاده‌های برون‌شهری استان بر اثر تصادف جان باختند. این آمار به میزان ۹ درصد رشد داشته است. 
رئیس پلیس راه استان ۶۳ درصد از مجموع آمار کشته‌ها را متعلق به موتورسیکلت و عابران پیاده می‌داند و می‌افزاید: پلیس راه استان علاوه بر انجام اقدامات سلبی و ایجابی، اقدامات متنوع و ابتکاری از قبیل برنامه آموزش به موتورسواران در شهرستان‌های مختلف استان، اهدای کلاه ایمنی، تهیه و تکثیر لوح‌فشرده آموزشی برای کنترل و کاهش آمار جانباختگان را در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه می‌دهد: در کنار این اقدامات استفاده از ظرفیت‌های برون‌سازمانی به‌ویژه جلب مشارکت شرکت‌های بیمه استان در اجرای برنامه‌های آموزشی پلیس و با ایجاد مشوق‌های لازم، نقش بسزایی در کاهش حوادث رانندگی استان خواهد داشت.
محمدپور ترویج و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کلاه ‌ایمنی را مستلزم مشارکت همه دستگاه‌های متولی در استان دانست.


ضرورت حذف نقاط حادثه‌خیز

مسئولان می‌گویند در سال گذشته 97 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان شناسایی شد و بعد از مطالعات، 10 نقطه که محل بیشترین وقوع تصادفات بود، در اختیار پیمانکار قرار داده شد تا نسبت به حذف آن نقطه حادثه‌خیز اقدام کند. 
در این رابطه «محمدرضا نازک‌کار» مدیر راهداری گیلان توضیح می‌دهد: تلاش می‌کنیم با برنامه‌‌ریزی و آموزش و فرهنگ‌سازی برای رانندگان، اجرای طرح‌های مهندسی، اجرای سیستم‌های روشنایی، ویرایش تابلوهای راهداری و استفاده از تابلوهای فلورسنت و آشکار‌سازی نقاط حادثه‌خیز انجام شود و سعی داریم با رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای میزان تصادفات را به حداقل برسانیم.
به گفته وی، از سال 85 تا 95 طی دوره ده ساله میزان تصادفات جاده‌ای در استان از 27 هزار فقره به 16 هزار فقره کاهش پیدا کرده است.

 این مقام مسئول درباره کاهش سرعتگیرها هم می‌گوید: قبول داریم که سرعتگیرها نباید در جاده‌ها نصب شوند، اما زمانی که رانندگان به پیام‌های درج شده روی تابلوهای راهداری توجه نمی‌کنند و قوانین رانندگی را در برخی از نقاط مهم و حادثه‌خیز رعایت نمی‌کنند، ناچار به نصب سرعتگیر می‌شویم. متاسفانه در برخی از نقاط تصادفات منجر به فوت زیادی داشتیم. به همین دلیل در شورای ترافیک استان مصوب شد از طریق طرح‌های کنترل سرعت، سرعتگیرها نیز کنترل شوند. 

وقوع تصادف‌های جاده‌ای به دلیل نبود روشنایی 

«محمدرضا نازک‌کار» مدیر راهداری گیلان در خصوص وقوع تصادفات جاده‌ای به دلیل نبود روشنایی می‌گوید: روشنایی جزو ملزومات ایمنی راه‌ها نیست. در کشورهای توسعه‌یافته برای تامین روشنایی جاده‌ها جایگاهی اختصاص داده نمی‌شود، چراکه روشنایی خودرو و دید راننده در جاده مناسب است، اما در نقاطی که تراکم جمعیت وجود دارد و نیز در تقاطع‌ها و محل دور زدن خودروها چند تیر چراغ روشنایی نصب می‌شود تا از وقوع تصادفات احتمالی اجتناب شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید