• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32311
+
-

طلای کثیف روی دست شهر

شهردار ایلام: روزانه 400 تن زباله در استان تولید می‌شود که نیمی از آن مربوط به شهر ایلام است

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:


در استان ایلام سالانه 120 هزار تن زباله و نخاله ساختمانی تولید می‌شود. علاوه بر این، روزانه 220 تن زباله در شهر ایلام تولید و بخشی از آن در خروجی‌ها و حاشیه شهر تخلیه می‌شود. 
تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها در اطراف شهرها به‌ویژه شهر ایلام که مرکز استان و محل تردد هزاران مسافر است، چهره نازیبایی به آنها داده و به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. 


مانع بزرگ توسعه شهری

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام در این زمینه به همشهری می‌گوید: مدیریت پسماند و برنامه‌ریزی برای آن از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری است که در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح، این موضوع به یک مانع جدی در برابر توسعه شهری تبدیل خواهد شد. 
«احمد کرمی» با تاکید بر این‌که در زمینه مدیریت پسماندها باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره گرفت، ادامه می‌دهد: در دنیای امروز از پسماند استفاده‌های بهینه‌ای می‌شود و ما هم باید از تجربیات استان‌های موفق استفاده کنیم. 
وی با اشاره به این‌که تخلیه زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهرها وضعیت نامطلوبی برای منظر شهری به وجود آورده است، می‌گوید: در حوزه صدور مجوزهای تولیدی و صنعتی باید به مدیریت پسماند به عنوان یک موضوع محیط زیستی توجه شود.


نبود سیستم نظارت بر دفع نخاله

معاون استاندار تاکید می‌کند: اگر در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت داشته باشیم، اما درمقابل به مدیریت پسماند توجه نکنیم، به طور حتم هم اتلاف سرمایه را شاهد خواهیم بود و هم حوزه بهداشت استان در بلندمدت با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد. 
کرمی از تخلیه و رهاسازی زباله‌های شهری و نخاله‌های ساختمانی در محدوده و حاشیه شهر ایلام به عنوان یک معضل جدی بهداشتی، خدماتی و عمرانی نام می‌برد و اظهار می‌کند: نبود سیستم کنترل و نظارت مناسب بر دفع نخاله‌های ساختمانی شهر ایلام باعث دپوی زباله و تجمع نخاله در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای این شهر شده است. 
وی ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل باید دست بجنبانیم و زودتر راه‌حلی پیدا کنیم.

از فرهنگ‌سازی تا برخورد با قانون‌شکنان

کرمی عنوان می‌کند‌: برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی باید کمیته‌ای تشکیل و ورودی‌ها و نقاط آسیب‌دیده شهر ایلام پاکسازی شود. پس از آن در صورت تخلف قانون‌شکنان، اقدامات قضایی صورت پذیرد. وی می‌افزاید: پس از پاک‌سازی نقاط مشخص‌شده از نخاله‌های ساختمانی، می‌توان در آن فضاها درختکاری انجام داد و نقاطی را هم برای نشستن و استراحت شهروندان در نظر گرفت. معاون استاندار ایلام تاکید می‌کند: پس از پاک‌سازی این اماکن، چنانچه راننده‌های کامیون به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه راه‌ها و مکان‌های غیرمجاز اقدام کنند، به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند و با آنها برخورد شدید صورت خواهد گرفت. 

این مسئول می‌گوید: با توجه به افزایش جمعیت در شهرهای ایلام و نبود الگوهای مصرف بهینه، نیازمند برنامه‌های قابل‌ تحقق در حوزه مدیریت پسماند و نیز فرهنگ‌سازی عمومی هستیم. کرمی با بیان این‌که رها کردن پسماندها زیانبار و عامل و منبع شکل‌گیری انواع بیماری‌هاست، تصریح می‌کند: فرهنگ‌سازی بین مردم برای تغییر الگوی مصرف و کاهش تولید زباله و نیز تفکیک زباله‌ها نکته بسیار مهمی است که باید جدی گرفته شود. 

لزوم ورود بخش خصوصی 

معاون استاندار می‌گوید: سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی باید به احداث کارخانه‌های بازیافت زباله ورود کنند تا هم پسماندها به چرخه تولید و مصرف مجدد برگردند و هم منبعی برای درآمد و اشتغالزایی در این حوزه ایجاد شود. 
وی اظهار می‌کند: در این زمینه دستگاه‌های متولی همچون محیط زیست، منابع طبیعی و شهرداری هم باید با متقاضیان احداث کارخانه بازیافت همکاری کنند.

حمایت از بخش خصوصی

شهردار ایلام نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: روزانه حدود 220 تن زباله در شهر ایلام تولید می‌شود که این میزان در کل استان به 400 تن می‌رسد، یعنی تولید نیمی از زباله استان مربوط به شهر ایلام است.
«طالب صادقیان» می‌گوید: با توجه به حجم بالای تولید زباله در استان و این‌که رها کردن پسماندها باعث شیوع انواع بیماری می‌شود، مطالعاتی در زمینه بازیافت و بهره‌برداری از زباله انجام شده است. وی با تاکید بر این که از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بازیافت و تفکیک زباله حمایت می‌شود، می‌افزاید: به منظور ایجاد کارخانه بازیافت زباله 23 هکتار زمین در نظر گرفته شده تا بتوان از این زباله‌ها نهایت استفاده را در تولید کمپوست، کالاهای پلاستیکی و... برد. شهردار ایلام می‌گوید: اجرای طرح بازیافت زباله علاوه بر حفظ سلامت شهر و استفاده مجدد از بسیاری از مواد قابل بازیافت، باعث ایجاد اشتغال پایدار برای شماری از افراد جویای کار هم می‌شود. 


با زباله‌‌ریزها برخورد قانونی می‌‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام می‌گوید: دفن بهداشتی پسماندها به صورت علمی و با رعایت موازین و پیوست‌های زیست‌محیطی در اولویت است. باید در مدت 10 روز پسماندها و نخاله‌های ساختمانی کنارگذر شرقی شهر ایلام و نیز ضلع‌ غربی واقع در روستای هفت‌چشمه به طور کامل پاک‌سازی شوند.
«احمد کرمی» در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: این 2 نقطه با توجه به موقعیت جغرافیایی و چشم‌اندازی که دارند، این قابلیت را دارند که به مکان تفریحی و گردشگری تبدیل شوند. وی در ادامه صحبتش از شهرداری، پلیس راه و راهنمایی، محیط زیست، منابع طبیعی، راه و شهرسازی و دستگاه قضا می‌خواهد که با راه‌اندازی گشت‌های مشترک در مکان‌هایی که به محل دپوی نخاله و پسماند تبدیل شده‌اند، افراد خاطی را شناسایی و با آنها برخورد قانونی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید