• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32149
+
-

دانش‌آموز هست، کلاس نیست

فاصله همدان تا عدالت آموزشی با توزیع ناهماهنگ فضای تحصیلی

مدرسه
دانش‌آموز هست، کلاس نیست

فاطمه کاظمی| همدان- خبرنگار:


از وقتی زنگ آغاز مدارس به صدا درآمده، بارها صدای زنگ تلفن دفتر روزنامه همشهری همدان هم بلند ‌شده و پشت خط والدینی صحبت می‌کنند که فرزندانشان را در کلاس‌های 40 نفره جا داده‌اند و آن‌ها نگرانند با این تراکم جمعیتی، دانش‌آموزان نتوانند آن طور که باید آموزش ببینند. این مشکل حتی در مدارس غیردولتی هم وجود دارد و خانواده‌هایی که با وجود مشکلات فراوان فرزند خود در مدارسی که شهریه بالایی بابت آن پرداخت می‌کنند، ثبت‌نام کرده‌اند هم معتقدند فضای کلاس فرزندانشان فرقی با کلاس‌های مدارس دولتی ندارد. این والدین نگران از ما می‌خواهند موضوع را پیگیری کنیم تا هنوز کلاس‌ها سروسامان نگرفته‌اند این مشکل حل شود.


40 نفر در یک کلاس 25 نفری

پدر یک دانش‌آموز کلاس اولی به همشهری می‌گوید: روزی که پسرم را برای ثبت‌نام به مدرسه بردم گفتند کلاس‌ها 25 نفری است اما بعد از آغاز سال تحصیلی آن‌ها را در یک کلاس 40 نفری نشانده‌اند.
وی که ساکن منطقه دیزج است و نمی‌خواهد نامش برده شود، ادامه می‌دهد: با این شرایط ما امیدی نداریم که فرزندمان در کلاس چیزی یاد بگیرد، آن هم در کلاس اول که بچه‌ها به آموزش دقیق‌تری نیاز دارند. اما مگر معلم می‌تواند یک کلاس 40 نفری را کنترل کند؟ چه رسد به رعایت و یادآوری نکات آموزشی.

این شهروند معتقد است: تا دیر نشده باید فکری به برای رفع این مشکل کرد. اگر از اول می‌گفتند کلاس‌ها 40 نفری است ما هم فکر دیگری می‌کردیم و مدرسه فرزندمان را تغییر می‌دادیم، چون آموزش او از هر چیزی برای ما مهم‌تر است.


دولتی و غیردولتی یکسان است

یک مادر دانش‌آموز کلاس اولی هم می‌گوید: پسر من مقطع پیش‌دبستانی را در مرکز دولتی طی کرد و من تصمیم داشتم در کلاس اول هم او را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کنم اما از سهمیه 2 مدرسه «حر» و «استقلال» که در منطقه میدان بعثت هستند هیچکدام به ما نرسید چون والدین از قبل فرزندشان را ثبت‌نام کرده بودند و ما که منزلمان را جابه جا کرده بودیم، از ثبت‌نام عقب ماندیم. در نهایت مجبور شدم به‌رغم میل باطنی، فرزندم را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کنم؛ البته برای آن هم کلی دردسر کشیدم چون مدیر مدرسه می‌گفت سهمیه ثبت‌نام ما اسفند یعنی 3 ماه قبل از پایان سال تحصیلی تمام شده است.
وی توضیح می‌دهد: حالا پسر من در یک کلاس 36 نفری می‌نشیند که شامل 4 ردیف نیمکت 3 نفری است. اسم مدرسه هم غیرانتفاعی است و تا به حال یک میلیون تومان برایش هزینه کرده‌ام که تا پایان سال تحصیلی این رقم به 3 و نیم تا 4 میلیون تومان می‌رسد. تکلیف من چیست؟

این مادر ادامه می‌دهد: مدیر مدرسه برای افزایش درآمد خود به جای تشکیل 3 کلاس اول که جمعیت دانش‌آموزان استاندارد شود، 2 کلاس اول تشکیل داده، در حالی که موقع ثبت‌نام چنین حرفی به ما نگفت. چرا موقع ثبت‌نام یک چیز می‌گویند و مهر که آغاز می‌شود ماجرا جور دیگر می‌شود؟ فرزند من قرار است در همین مدارس با همین معلمان و مدیران بزرگ شود، و 20 سال دیگر یکی مثل همین‌ها شود. دغدغه من خرج کردن پول نیست، تربیت فرزندم است.

وی تأکید می‌کند: من به مدارس دولتی هم سر زده‌ام، همه‌شان همین طورند و جمعیت کلاس‌ها بالاست و دولتی و غیردولتی فرقی ندارند. مسئولان از کمبود مدرسه و اعتبار صحبت می‌کنند، در حالی که طبق آمار رسمی امسال 20 میلیارد تومان از طرف خیرین مدرسه‌ساز به آموزش و پرورش کمک شده است، پس این پول‌ها کجا می‌رود که مسئولان دائم می‌گویند پول نداریم؟


والدین فشار می‌آورند

دغدغه والدین را در نشست خبری با مدیرکل آموزش و پرورش استان در میان می‌گذارم و پاسخ‌های جالبی می‌شنوم. «محمد پورداود» می‌گوید: استاندارد جمعیت هر کلاس در همه دوره‌ها 22 تا 25 نفر است اما ممکن است در برخی مدارس تنگناهایی وجود داشته باشد که جمعیت کلاس را بیشتر کند. در برخی مناطق والدین ما را مجبور می‌کنند جمعیت کلاس‌ها را زیاد کنیم. برای مثال در شهر همدان 3یا 4 مدرسه داریم که در شهر فعالیت می‌کنند و از مدارس خوب شهر محسوب می‌شوند، والدین از اطراف شهر به ما مراجعه می‌کنند و اصرار دارند فرزندشان در این مدارس تحصیل کنند و حتی به قولنامه‌های صوری روی می‌آورند. اگر والدین به ما فشار نیاورند، امسال ما تلاش خواهیم کرد تراکم دانش‌آموزان در حد استاندارد باشد.

می‌گویم، دیزج یا شهرک مدنی که مدرسه خاص ندارد که والدین اصرار داشته باشند فرزندشان در آن درس بخواند اما در همین مناطق هم کلاس‌ها 40 نفری است. پورداود اظهار می‌کند: طبق قانون برای هر 200 واحد مسکونی باید یک واحد آموزشی وجود داشته باشد اما در چند سال اخیر که مسکن مهر ساخته شده، دیده می‌شود که فکری برای احداث مراکز آموزشی این واحدها نشده است. رویکرد ما این است که در حاشیه شهر و حتی مرکز آن مدارسی دایر کنیم تا این مشکل حل شود.

می‌گویم: دیزج پروژه مسکن مهر ندارد، بنا برگفته خودتان که در رسانه‌ها منتشر شده، جمعیت دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته کمتر شده و تعداد مدارس هم که همان است، پس چرا باز هم مشکل کمبود مدرسه پابرجاست. وی توضیح می‌دهد: تعداد دانش‌آموزان بیشتر شده و کمتر نشده است. ما بازدیدهایمان را افزایش می‌دهیم و نظارت‌هایمان را جدی‌تر خواهیم کرد. به توسعه مدارس مناطق کم‌برخوردار هم فکر می‌کنیم.
در نهایت مدیرکل آموزش و پرورش پاسخ دقیقی به سوال ما که در واقع سوال شهروندان بود، نداد و ما قضاوت را به خوانندگان واگذار می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید