• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226286
+
-

کار هست، زیاد هم هست

درباره رویدادی که کارآفرینان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان را به کارجویان می‌رساند

اتفاق
کار هست، زیاد هم هست

سحر جعفریان- روزنامه‌نگار

می‌گویند کار نیست و جوان‌ها بیکارند؛ جوان‌های اغلب تحصیل‌کرده‌ای که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را گذاشته‌اند در کوزه و آبش را جرعه‌جرعه می‌خورند! اما واقعیت این است که باید کمی منصف باشیم و بگوییم اتفاقا هم کار هست هم پشتیبان برای کار. نشان و گواه این ادعایی که نادرست پنداشته می‌شود هم همین «صندوق توسعه و شکوفایی ریاست‌جمهوری ایران» است که سال‌های سال‌ است همه همت و تلاش خود را به کار بسته تا جوان‌‌های تحصیل‌کرده، ایده‌پرداز، نخبه، متخصص و کارجو به کسب‌وکاری از خرد تا کلان مشغول باشند؛ از اعطای تسهیلات مالی و بانکی گرفته تا برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه مهارت و حرفه‌آموزی در همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی. همچنین برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌هایی با رویکرد «کار و اشتغال» یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین خدمات و اقدامات این صندوق است که روز گذشته برای دومین بار میزبان حضور گسترده کارآفرینان، کارفرمایان، شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و خلاصه همه افراد جویای کار بود.
آنچه از شعار سال1403 یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» برمی‌آید، این است که بر گرده همه مسئولان و مدیران دولتی و غیردولتی گذاشته شده است که بستر کارآفرینی، تولید و اشتغال در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف را به نحو احسن فراهم آورند و دست کارآفرین و صاحب شرکت نوآفرین و دانش‌بنیان را در دست کارجویان بگذارند؛ مانند اتفاق و رویدادی که دیروز در ساختمان صندوق توسعه و شکوفایی ریاست‌جمهوری حوالی خیابان ملاصدرا رخ داد. 45شرکت دانش‌بنیان در این رویداد ملی که تا امروز نیز ادامه خواهد داشت، حضور داشته‌اند و دارند. بازدید از این رویداد که طرف دیگر آن بنیاد ملی نخبگان است، آزاد است و از همان ساعت‌های آغاز فعالیت، بازدیدکنندگان بسیاری راه به سالن و راهروهای آن می‌‌گشایند.

تعداد بیشتر با حوزه‌های افزون‌تر
یکی از جایگاه‌های شلوغ رویداد که بازیدکنندگان آن از هر گروه سنی را شامل می‌شود به شرکت دانش‌بنیانی نام‌آشنا در حوزه خدمات بانکی اختصاص دارد. متصدی آن، پسر جوانی ا‌ست که در رویداد سال گذشته نیز حضور داشته:«پارسال توی دوره اول همین نمایشگاه بیشتر از 300نخبه و دانشجو برای ما رزومه پر کردند که برای کمتر از 10نفر آنها موقعیت شغلی داشتیم. ولی امسال ظرفیت جذب حدود 20نفر را خواهیم داشت.» متصدی جایگاه دیگر که برندی معروف در حوزه کاریابی است، می‌گوید: «اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری با دسته‌بندی‌های مشخص در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند، احتمال به‌هم‌رسانی بیشتری برای کارفرما و کارجو خواهد بود. مثلا اغلب این 45شرکتی که در این دوره حضور دارند، به‌دنبال نیروهای متخصص در حوزه آی‌تی و برنامه‌نویسی هستند؛ درحالی‌که بیشتر بازدیدکنندگان تاکنون از رشته‌های نظری،  تجربی و حسابداری بوده‌اند.»

درآمد بالا و ردیف شغلی خاص
دانشجویان ترم آخر در رشته‌های دانشگاهی مانند حسابداری، عکاسی، معماری و طراحی لباس، جمعیت فراوانی در بین بازدیدکنندگان دارند. مهدی یکی از آنهاست که ساعت‌ها همراه دوستش در نمایشگاه وقت گذرانده:«به‌نظرم فقط نباید از شرکت‌های دانش‌بنیان طراز اول دعوت کنند. باید از شرکت‌های دیگر در رده متوسط هم اینجا حضور داشته باشند. چون شرکت دانش‌بنیان درجه یک چندان تمایلی به جذب من بدون رزومه و سابقه ندارد!» سامیار، دوست اوست که اینطور تأیید می‌کند: «به ‌غیر از این، باید وضعیت جذب را مشخص کنند چون تعدادی از این شرکت‌ها فقط به‌دنبال کارآموز هستند.» تعداد دانشجویان و کارجویان دختر هم کم نیست. نرگس یکی از آنهاست که به نکته جالبی اشاره می‌کند:« واقعا کار هست. به‌ویژه برای آنها که اول کار دنبال درآمدهای بالا و ردیف شغلی‌های خاص نیستند.»‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید