• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31929
+
-

روزگار ناخوش گردشگری ایران در روز جهانی گردشگری

کارشناسان می‌گویند: صنعت گردشگری کشور از مدیریت نا کارآمد رنج می برد نه از تحریم‌ها

روزگار ناخوش گردشگری ایران در روز جهانی گردشگری


محمد باریکانی/ خبر‌نگار
فردا (پنجم مهرماه) مصادف با روز جهانی گردشگری است. دولت‌های عضو در سازمان جهانی جهانگردی موظف به برپایی مراسم‌های روز جهانی گردشگری هستند تا بدین‌ترتیب اهمیت جایگاه گردشگری در سیاست‌های کلان خود را متذکر شوند.

در ایران اما امسال تنها سالی است که دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از برپایی روز جهانی گردشگری خودداری و اعلام کرده که برپایی این روز را به بخش خصوصی واگذار کرده است. این اقدام در حالی صورت گرفته است که دولت‌های جهان خود را ملزم به پاسداشت این روز جهانی براساس شعارهای سالانه سازمان جهانی جهانگردی می‌دانند.


جای خالی دولت در برپایی روز جهانی گردشگری
سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به‌عنوان متولی اصلی برپایی روز جهانی گردشگری به نمایندگی از دولت ایران درحالی‌که معاونت گردشگری آن سازمان مدتی است سکاندار ندارد، برپایی این روز را به جامعه هتلداران ایران واگذار کرد و همین امروز در یکی از هتل‌های مجلل تهران، نمایندگان سازمان تأمین‌اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و پلیس مهاجرت همراه با بخش خصوصی دور یک میز نشسته‌اند و چالش‌های گردشگری کشور را بررسی می‌کنند. حالا درست در روز جهانی جهانگردی این سؤالات مطرح است که چه چالش‌هایی صنعت گردشگری ایران را تهدید می‌کند و ایران تا چه اندازه توانسته به اهداف برنامه سند چشم‌انداز کشور که براساس آن باید 20میلیون گردشگر را تا پایان سال1404 به کشور جذب کند نزدیک شود؟ وضعیت ورود گردشگر خارجی و حتی سفرهای داخلی ایرانی‌ها چگونه است؟ حالا که وضعیت ارز و دلار در بخش گردشگری، آزادسازی شده آیا سفر به ایران به‌عنوان یک مقصد ارزان در سبد سفر گردشگران خارجی جای گرفته است؟


صنعت گردشگری از سند چشم‌انداز فاصله گرفته
ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران منتقد جدی جای خالی دولت‌ها در برپایی روز جهانی گردشگری است. او می‌گوید که این روز در تمامی جهان از سوی دولت‌ها گرامی داشته می‌شود، اما مشخص نیست چرا امسال سازمان میراث ‌فرهنگی از پاسداشت این روز خودداری کرده است.  پورفرج در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا ایران توانسته است در تحقق اهداف صنعت گردشگری در سند چشم‌انداز پیشرفت داشته باشد؟ می‌گوید: گردشگری خروجی، ورودی و حتی داخلی کشور تعطیل شده و متأسفانه صنعت گردشگری از تحقق اهداف سند چشم‌انداز فاصله گرفته است. پورفرج با اعلام اینکه بهتر بود در روز جهانی گردشگری، دولت هزینه ویزای گردشگران ورودی به کشور را نصف کند و حتی برای 3 روز تمامی اماکن گردشگری برای گردشگران ورودی رایگان اعلام شود تا جهان به اهمیت صنعت گردشگری در ایران واقف شود، گفت: این موارد تبلیغ خوبی در جهان برای ورود گردشگران به کشور بود که متأسفانه هیچ ‌وقت مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران تأکید کرد: برپا نشدن رسمی روز جهانی گردشگری در ایران علامت مثبتی برای این صنعت نیست و هیچ بهانه‌ای نیز برای گام برنداشتن در مسیر توسعه اقتصادی کشور پذیرفته نیست. او گفت: در شرایط فعلی کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه اقتصادی داریم.

پورفرج درخصوص تأثیر آزادسازی نرخ ارز در بخش گردشگری و نوسانات بالای ارزی در کشور بر صنعت گردشگری ایران گفت: درست است که سفر به ایران برای گردشگران ورودی اکنون ارزان شده است و باید گردشگر بیشتری به کشور وارد شود، اما بیش از ارزانی‌، امنیت برای گردشگران خارجی اهمیت دارد. امنیت نقش مهمی در ورود گردشگران خارجی به کشور ایفا می‌کند اما با اتفاقات اخیر در خاورمیانه،  روند ورود گردشگران کند شده. پورفرج اعلام کرد: جامعه تورگردانان ایران پیش‌تر، پیش‌بینی کرده بود در مهرماه که زمان اوج ورود گردشگر خارجی به کشور است با افت 42درصدی گردشگران خارجی به ایران مواجه شویم که الان همین اتفاق افتاده است.


ایران؛ امن‌تر از آمریکا
به گفته رئیس جامعه تورگردانان ایران، باید با حضور فعال و تبلیغات زیاد در رسانه‌های خارجی و شبکه‌های مختلف به جهان بفهمانیم که ایران هنوز هم حتی امن‌تر از آمریکا و دیگر کشورهاست اما نمی‌دانم چرا هیچ کاری در این خصوص صورت نمی‌گیرد. رئیس جامعه تورگردانان ایران تأکید کرد: وظیفه دولت این است که ایران را در جهان معرفی کند. اما این معرفی خوب انجام نمی‌شود. حرمت‌الله رفیعی در گوشه‌ای دیگر از صنعت گردشگری ایران، ریاست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را عهده‌دار است. او نیز وضعیت کنونی صنعت گردشگری را در روز جهانی جهانگردی خوب ارزیابی نمی‌کند. او به همشهری گفته است که ورود گردشگر به ایران نسبت به گذشته کمتر شده است. حتی مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان تهران نیز اعلام کرد که 50درصد ریزش در بخش گردشگری داخلی و خارجی مشاهده شده است. رفیعی با تأیید سخنان دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث ‌فرهنگی استان تهران گفت: ورود گردشگر به ایران در سال95 بهتر از سال96 بود و پارسال هم بهتر از امسال بود. درحالی‌که برجام پذیرفته شده بود اما آمار ورود گردشگر افت داشت. رفیعی با اعلام اینکه متأسفانه سیاستگذاران اقتصادی حتی قادر به بهره‌برداری از فرصت نوسانات ارزی برای ورود گردشگران خارجی به ایران نشدند، تأکید کرد: شمار گردشگران ورودی به کشور افزایش نیافته است. او از ریزش 70درصدی رزرو بلیت سفرهای داخلی و خارجی بدون احتساب ریزش تورها خبر داد و گفت: این شرایط برای صنعت گردشگری ایران فاجعه است. نه‌تنها اکنون معاون گردشگری نداریم که حتی سیاستگذاران اقتصادی که دانش لازم نداشتند موجب شدند چنین وضعیتی برای صنعت گردشگری کشور پیش بیاید.

   افزایش بی‌دلیل خدمات هواپیمایی

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: سوخت هواپیما یارانه‌ای است و به دلار پرداخت نمی‌شود. کترینگ پروازها ارتباطی به دلار ندارد و شرکت‌های هواپیمایی نیز حقوق پرسنل خود را به دلار پرداخت نمی‌کنند. پس باید از شرکت‌های هواپیمایی نیز پرسید که دلیل گران شدن بلیت پروازهایتان چیست که سفر در ایران را چنان گران کرده‌ که به ریزش 70درصدی رزرو آنلاین خرید بلیت هواپیما منجر شده است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید