• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3184
+
-

وزیر بهداشت: هیچ‌وقت نگفته‌ام روغن پالم مضر و سرطان‌زاست

80درصد ایرانی‌ها به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر می‌میرند

سلامت
وزیر بهداشت: هیچ‌وقت نگفته‌ام روغن پالم مضر و سرطان‌زاست

معصومه حیدری‌پارسا/ خبرنگار:

آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید 80درصد مرگ ایرانیان به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر است؛ چرا که حدود 50 تا 60درصد مردم ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

میزان چاقی درکودکان زیر 5سال دوبرابر شده است، همچنین 5میلیون نفر مبتلا به دیابت شده‌اند و 5میلیون دیگر نیز در آستانه مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند؛ به این علت که ایرانی‌ها حدود 3 برابر بیش از میزان استاندارد قندوشکر مصرف می‌کنند.

درواقع باید گفت که مهم‌ترین مشکل تغذیه‌ای کشور، وضعیت تغییر الگوی مصرف مواد غذایی است که شامل تغییر مصرف نمک، قند و چربی می‌شود که عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است؛ این در حالی است که می‌توان با سبک زندگی سالم از 50درصد مرگ‌ها پیشگیری کرد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم به این موضوع که تحرک ایرانیان کم است، اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر استفاده بیش از حد و اندازه از قند، نمک و روغن سبب ایجاد جرم در سیستم لوله‌کشی بدن می‌شود و علاوه بر افزایش فشارخون، سکته قلبی را نیز بیشتر می‌کند.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه 80درصد مرگ ایرانیان به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: زمانی مردم از حصبه و آبله و وبا یا مالاریا فوت می‌کردند اما حالا سبک زندگی ناسالم و نوع خوراک سبب مرگ آنها می‌شود و این در حالی بوده که 50درصد مرگ‌ها قابل پیشگیری است.

 

300هزار تن واردات پالم را کاهش داده‌ایم

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه من هیچ‌وقت نگفته‌ام روغن پالم مضر و سرطان‌زاست، گفت: در مورد روغن پالم بارها از من نقل شده که این روغن مضر و سرطان‌ز‌است درحالی‌که هیچ‌وقت من این موضوع را بیان نکرده‌ام؛ البته باید توجه داشت که مصرف زیاد این روغن مضر است. 

همچنین یکسری از پالم‌ها خوب بوده و یکسری زمانی که مصرفشان زیاد شود، مضر خواهد بود؛ به‌طور مثال در شیرینی‌ و بستنی‌ها نیاز به پالم داریم، ولی به‌دلیل اینکه برخی به‌دنبال گمراه کردن افکار عمومی هستند می‌گویند ورودش به کشور افزایش یافته است؛ این در حالی است که زمانی که ما وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم، واردات پالم 750هزار تن بود و عوارض آن نیز زیر 10درصد، ولی اکنون واردات آن به کمتر از 450هزار تن رسیده و عوارض آن بالای 30درصد است و امسال نیز در 10ماهه سال‌جاری 300هزار تن واردات پالم را کاهش داده و در مقابل از روغن کلزا و مصرف آن حمایت کرده‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: با این مسائل برخی سودهایشان به خطر می‌افتد، ولی ما از جان مردم محافظت می‌کنیم؛ به‌طور مثال، آب آشامیدنی را به جای آب معدنی به مردم ارائه می‌دادند که ما با آن برخورد و آب‌ها را رتبه‌بندی کردیم. این مسئله در سایت غذا و دارو مشخص است و افراد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

 

80درصد موضوع سلامت مردم در اختیار ما نیست

وی در ادامه افزود: البته 80درصد موضوع سلامت مردم در اختیار ما نیست، بلکه مرتبط با صنوف مختلف، دستگاه‌های دولتی، قانونگذاران، قوه قضاییه و به‌ویژه رسانه‌هاست که تغذیه روحی، روانی و فکری مردم برعهده آنهاست. اگر در صنعت، حوزه غذا که عمده مسئولیت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان استاندارد و...

قانون‌پذیر باشیم و نظارت‌ها را بیشتر کنیم، دیگر نیاز به تعطیل کردن مدارس نیست و دیگر هوای آلوده استنشاق نمی‌کنیم و یا اگر وزارت صنعت، راه و شهرسازی، دستگاه‌های مسئول در حوزه فرهنگ رانندگی و دستگاه‌های نظارتی اقدامات مناسب و دقیق‌تری داشته باشند، قطعا مرگ‌ومیر جوان‌ترین اقشار به‌دلیل سوانح رانندگی کاهش می‌یابد.

همچنین اگر عشق، محبت و نوعدوستی را درکشور در بین اقشار ایرانی تشویق کنیم، قطعا نزاع، حسد و گرفتاری‌های ناشی از خودخواهی نیز کاهش می‌یابد.

 

شناسایی 97قنادی متخلف در پایتخت

وزیر بهداشت گفت: استفاده از شیرینی از ابتدای زندگی تا پایان عمر مورد توجه است و همه دلشان می‌خواهد مواد شیرین بخورند. گاهی ما به‌عنوان پزشک مجبوریم به مردم بگوییم که شیرینی نخورند و باید توجه داشت که استفاده زیاد از شیرینی خطرناک است و هر چیزی باید به اندازه باشد. 

هم‌اکنون هم 1033واحد در 848کارگاه قنادی در تهران داریم که مواد شیرینی عرضه می‌کنند که 359واحد در کشور و 97واحد در تهران طی شش ماهه امسال متخلف شناخته شده و به دادگاه معرفی شده‌اند. البته این رقم حدود 5درصد قنادی‌های کشور را شامل می‌شود و اگر ما نظارت نکنیم، به‌اصطلاح دوغ و دوشاب یکی خواهد شد.

 

راه‌اندازی دفاتر خدمات بهداشت محیط در 9استان

وی در ادامه از راه‌اندازی دفاتر خدمات بهداشت محیط در 9استان ازجمله تهران خبر داد و اعلام کرد: این مسئله با همکاری صنوف در حال انجام است که امیدواریم اقدامات مؤثر صورت گیرد.

 

تغذیه‌ ناسالم؛ عامل سرطان‌های پانکراس و سینه

در این همایش مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هم با بیان اینکه بیش از نیمی از مردم کشور گرفتار اضافه‌وزن و چاقی هستند، گفت: سرانه مصرف قندوشکر در ایران ۶۶ گرم در روز بوده و 3برابر مقدار توصیه‌شده و استاندارد توسط سازمان بهداشت جهانی است. زهرا عبداللهی از ارتباط مستقیم عوامل خطر تغذیه‌ای و سرطان‌هایی همچون پانکراس و سینه گفت و افزود: باید محصولات غذایی به سمت استفاده کمتر از قند، نمک و چربی برود و ترجیحا از آرد سبوس‌دار در پخت شیرینی استفاده شود.

  وی با اشاره به شیوع اضافه‌وزن در کشور گفت: میزان چاقی در کودکان زیر 5سال نیز دوبرابر شده است که این مسئله خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین مسئله که می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد الگوی غذایی مردم است؛ چراکه مصرف بیش از حد و اندازه قند، نمک و چربی عوامل خطر تغذیه‌ای به‌شمار رفته و سبب ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی می‌شود. 

همچنین کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر با توجه به این مسئله انجام‌شدنی است و باید توجه داشت که سرانه مصرف قندوشکر اکنون در ایران 66گرم در روز است؛ درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، این رقم باید کمتر از 25گرم در روز باشد.

وی عنوان کرد: ایرانی‌ها 3 برابر میزان استاندارد و توصیه‌شده مصرف قندوشکر دارند و اگر بخواهیم شیوع بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم باید بتوانیم تولید محصولات غذایی سالم را مدنظر قرار دهیم. ذائقه مردم ایران به سمت مصرف زیاد مواد شیرین است که به‌تدریج باید این ذائقه را اصلاح کرد.

از طرفی برخی از روغن‌ها به‌دلیل اینکه اشباع بوده، سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شوند.

 

   نقش 25درصدی وزارت بهداشت در سلامت مردم

 

محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت: مدیران وزارت بهداشت نقش 25درصدی در سلامت مردم دارند و 75درصد سهم دیگر در اختیار خود مردم و اتحادیه‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین133صنف در کشور داریم که به نوعی با حوزه سلامت مردم در ارتباط است و اگر این صنوف دغدغه‌شان سلامت مردم باشد به آنها کمک زیادی کرده‌اند. ما به‌عنوان مدیران سلامت معتقدیم که 25درصد در سلامت مردم نقش داریم و 75درصد دیگر در اختیار خود مردم، اتحادیه‌ها و سایر دستگاه‌هاست؛ ضمنا وزارت بهداشت زمانی می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه داشته باشد که سراغ ریشه‌ها برود نه اینکه بگذارد مردم ابتدا بیمار شوند و بعد سراغشان برود. به‌طور مثال کاهش آمار تلفات ناشی از تصادفات طی یک دهه با انجام اقدامات فرهنگی انجام شد که همین مسئله نیز در مسائل دیگر باید مدنظر قرار گیرد که ما در صنف شیرینی‌پزی سعی کرده‌ایم برنامه‌های مناسبی را داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید