• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31491
+
-

ردپای دلالان در گرانی گوشت قرمز

دامداران دام خود را به صنف قصابان نمی‌فروشند چون دلالان پول بیشتری به آنها می دهند

بازار
ردپای دلالان در گرانی گوشت قرمز

مریم نظری |  ایلام –خبرنگار:


گوشت قرمز یکی از اقلام ضروری است و سهم زیادی در سبد مصرف خانواده‌های ایلامی دارد، اما طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت آن در کشور و بالتبع در استان ایلام بوده‌ایم. 
بر اساس گفته مسئولان، این افزایش قیمت به دلیل صادر کردن دام‌ زنده از استان به کشورهای عربی است. این در حالی است که استان ایلام به خاطر شرایط جغرافیایی و اقلیمی‌اش یکی از بهترین نقاط کشور برای پرورش دام‌های سبک و سنگین و تولید گوشت قرمز به شمار می‌رود.


نظارت قوی نیست

یکی از شهرندان ایلامی به همشهری می‌گوید: افزایش قیمت گوشت قرمز سبب کاهش خرید مردم شده است و بی‌شک برخی اقشار کم‌درآمد توانایی خرید آن را نخواهند داشت. «فریبرز محسنی» ادامه می‌دهد: متاسفانه نبود نظارت کافی بر بازار از دلایل اصلی این افزایش قیمت است که سبب افزایش قیمت سایر اقلام غذایی نیز شده است. وی می‌افزاید: با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی، مسئولان باید نظارت بیشتری بر قیمت کالاها به‌ویژه مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی و... داشته باشند.


نامناسب بودن شرایط توزیع گوشت

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام در این زمینه به همشهری می‌گوید: ستاد تنظیم بازار کشور با وارد کردن گوشت گرم گوسفندی به کشور قصد تعدیل قیمت آن را دارد. «مهدی پورسیاه‌بیدی» اضافه می‌کند: اداره‌کل پشتیبانی امور دام فقط تأمین‌کننده گوشت وارداتی است و توزیع آن بر عهده سازمان صنعت، معدن، تجارت است.

وی ادامه می‌دهد: برای توزیع این گوشت گرم ستاد تنظیم بازار مکان، توزیع‌کننده و قیمت مصرف‌کننده را تعیین می‌کند و حتی هنگام توزیع بر نحوه آن نظارت دارد. پورسیاه‌بیدی بیان می‌کند: ابتدا قیمت گوشت قرمز به ازای هر کیلوگرم ۳۳ هزار تومان تعیین شده بود که در حال حاضر به طور متوسط هر کیلوگرم با قیمت ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می‌شود.این مسئول همچنین از شرایط نامناسب توزیع گوشت گرم استرالیایی انتقاد می‌کند و می‌گوید: متأسفانه هنگام توزیع صف‌های طولانی تشکیل می‌شود و مردم برای تهیه گوشت مورد نیاز خود ساعت‌های بسیاری را در انتظار به سر می‌برند که قطعا این وضعیت در شأن مردم ایلام نیست.


انتقال 70 تن گوشت منجمد به استان ایلام

مدیرکل پشتیبانی امور دام ایلام در ادامه به قاچاق دام زنده استان با چند برابر قیمت به خارج از کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی دلالان دام زنده را با قیمت‌های گزاف از دامداران ایلامی می‌خرند و پس از خارج کردن دام از استان، آن را از دیگر مرزهای کشور به کشورهای عربی صادر می‌کنند. این موضوع یکی از دلایل گران شدن گوشت قرمز در استان است و متأسفانه عزم جدی برای مقابله با قاچاق دام در استان وجود ندارد.
پورسیاه‌بیدی با اشاره به تأمین ۷۰ تن گوشت یخزده و انتقال آن به استان بیان می‌کند: این گوشت‌ها با قیمت مصوب ۲۹ هزار تومان برای مصرف‌کننده در فروشگاه‌های مجاز به فروش خواهد رسید. تأمین این میزان گوشت نیز در جهت تنظیم بازار صورت گرفته است که امیدواریم در زمان مناسب به استان وارد و توزیع شود.


صدور دام زنده ایلام به کشورهای عربی

رئیس صنف قصابان ایلام نیز می‌گوید: دامداران و پرورش‌دهندگان دام سبک در استان، دام‌های خود را با قیمتی بیشتر از قیمت صنف قصابان به دلالان و واسطه‌ها می‌فروشند و از فروش دام خود به صنف قصابان خودداری می‌کنند.
«جواد رسولی» علت این امر را پایین بودن نرخ تعیین شده از سوی صنف قصابان در مقابل مبلغ پرداختی دلالان و نیز نقد بودن پول واسطه‌ها بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: اتحادیه قصابان با توجه به هزینه‌های جاری همانند حمل‌ و ‌نقل دام بعد از خرید، پرداخت هزینه کشتار دام به کشتارگاه، بهای حامل‌های انرژی، اجاره مغازه و... دام را با نرخی کمتر از قیمت واسطه‌ها و نیز به صورت غیرنقدی از دامدار خریداری می‌کند تا متضرر نشود.

وی می‌افزاید: دلالان دام را با قیمت بیشتری خریداری و آنها را به کشورهای عربی چون کویت و قطر صادر می‌کنند.
رئیس صنف قصابان ایلام می‌گوید: صدور دام زنده به کشورهای عربی و افزایش قیمت گوشت قرمز تنها مختص استان ایلام نیست، بلکه در تمام کشور به یک معضل تبدیل شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید