• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3140
+
-

اینترنت برای استارت‌آپ؛‌ مثل برق برای کارگاه

یادداشت
اینترنت برای استارت‌آپ؛‌ مثل برق برای کارگاه

افشین کلاهی،رئیس کمیسیون کسب وکارهای نوین اتاق ایران| در این روزها با کندی سرعت اینترنت و محدودیت‌هایی که در دسترسی به چند شبکه اجتماعی پرطرفدار داخل کشور فراهم شده، عملا بخشی از کسب و کارهای اینترنتی با چالش‌های جدی روبه‌رو شده‌است. هرچند میزان آسیبی که به هرکدام از آنها وارد شده، کم و زیاد می‌شود اما ‌به‌وجود آمدن یک شوک بزرگ در این فضای جدید بر کسی پوشیده نیست.

کارگاهی را درنظر بگیرید که تا به حال کارش روبه‌راه بوده، محصول تولید می‌کرده و با خیال راحت آن را به مشتری‌هایش عرضه می‌کرده است. با محدود کردن دسترسی، انگار برق این کارگاه قطع شده باشد؛ امکان تولید محصول و فروش آن به کل از میان رفته است. آمار رسمی که اخیرا اعلام شده نشان می‌دهد که 30هزار کسب و کار در داخل کشور به‌طور مشخص از اینترنت استفاده می‌کنند. اینها کسب و کارهای جدیدی هستند که با افزایش پهنای باند اینترنت در حدود 4یا 5سال اخیر ایجاد شده‌اند. تا پیش از آنکه ایجاد بشوند، مسئله‌ای نبود اما حالا که ایجاد شده‌اند اگر بساطشان را جمع کرده یا سرعت دسترسی به آنها را کم کنیم، باعث مرگ سریع‌شان خواهیم شد.

شوکی که این اتفاق در بازار به‌وجود آورده، می‌تواند باعث از میان رفتن بخشی از این کسب‌و‌کارها شود؛ به‌خصوص استارت‌آپ‌های نوپا، شغل‌های کوچک خانگی و کسانی که در حوزه اطلاع‌رسانی کار می‌کنند که شبکه‌های مجازی فضای اصلی کار آنهاست، با این شوک و مسائلی شبیه به آن آسیب جدی می‌بینند. بقیه کسب و کارهای اینترنتی که بزرگ‌تر هستند نیز دچار چالش خواهند شد اما عموما می‌توانند از آن عبور کنند.

حتی اگر این کسب و کارهای کاملا اینترنتی را کنار بگذاریم، شرکت‌ها و سازمان‌ها هم با این محدودیت دچار مشکلاتی شده‌اند چون ارتباط‌های درونی و خارجی‌شان از طریق همین شبکه‌ها بود.در دنیای واقعی، دولت وظیفه دارد به یک مغازه‌دار خرده‌پا در تأمین امنیتش کمک کند تا او بتواند وظیفه‌اش را در قبال اقتصاد کشور انجام دهد و دچار مشکل نشود. در فضای مجازی هم وضع به همین منوال است و باید امنیت این کسب و کارها را تأمین کرد. آنها هم مغازه‌دارهایی هستند که کسب و کار خودشان را دارند و مغازه‌شان را می‌چرخانند، هرچند ما چهره‌شان را نمی‌بینیم ولی واقعی هستند و به کمک دولت نیاز دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید