• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199684
+
-

بازار داغ استارت‌آپ‌ها برای اشتغال

طبق گزارشی تحقیقی، صنایع فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی به یکی از گروه‌های شغلی پرطرفدار در کشور تبدیل شده‌اند

استارت آپ
بازار داغ استارت‌آپ‌ها برای اشتغال

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

گزارش استخدام یکی از شرکت‌های فعال در جذب و استخدام نیرو که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که بیشترین استخدام‌ها در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور صورت گرفته است. این اتفاق می‌تواند به‌عنوان یکی از پارامترهای رشد اقتصاد دیجیتال درنظر گرفته شود که تا سال 1404سهم 10درصدی از کل اقتصاد کشور برای آن پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر، با گسترش اکوسیستم فناوری و نوآوری و همچنین توسعه اینترنت در کشور می‌تواند با رشد جذب و استخدام نیروهای فنی در استارت‌آپ‌ها مرتبط باشد. همچنین اکنون به‌نظر می‌رسد که تمایل به استخدام در استارت‌آپ‌ها نشان‌دهنده نفوذ حوزه‌های فناوری در بازار در مقایسه با کسب‌وکارهای سنتی است؛ هرچند هنوز سنتی‌ها به اندازه کافی جذابیت و متقاضی دارند. این گزارش وضعیت استخدام و جذب نیرو در سال 1401 را بررسی کرده است.

 گروه‌های شغلی پرطرفدار
این گزارش نشان می‌دهد که گروه‌های شغلی پرطرفداری که کارجویان دنبال استخدام در آنها بودند به‌ترتیب به بازاریابی، فروش، حسابداری، مهندسی و مدیر پروژه مربوط می‌شود و کمترین محبوبیت در بین گروه‌های شغلی به حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی، حمل‌ونقل و روزنامه‌نگاری برمی‌گردد.فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌افزار، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، شبکه و توسعه محصول از پرطرفدارترین عناوین شغلی بوده است.با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت رشد و توسعه
دانش‌بنیان‌ها، تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با رشدی ۹۰درصدی طی سال گذشته روبه‌رو بوده است.

جامعه آماری گزارش
این گزارش جامعه آماری خود را 388هزار و 419متخصص جویای کار در سال 1401 اعلام کرده است. 5عنوان جویای کار در این گزارش به تفکیک سهم جذب‌شان مشخص شده است. بر این اساس، عنوان دانشجو/ تازه فارغ التحصیل و بدون سابقه کار 8درصد، کارمند/ کارشناس 33درصد، کارشناس ارشد / متخصص 31درصد، مدیر میانی 18درصد و مدیر ارشد 11درصد از سهم این جامعه آماری را به‌خود اختصاص داده‌اند.این گزارش نشان می‌دهد که بیشتر کارجویان در صنعت تولید و فرایند مشغول به‌کار بوده‌اند. همچنین صنایع فناوری اطلاعات/ خدمات اینترنتی و نرم‌افزار و تولید نفت‌وگاز/ پالایش و پخش پتروشیمی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. صنایع کشاورزی، حقوقی و بیمه هم کمترین ‌ کارجو را داشته‌اند.

جوان‌ها در اوج
براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱ شرکت‌های کمتری تمایل داشته‌اند که نیروی بالای ۳۵سال سن جذب کنند.
سقف سنی پرتکرار در آگهی‌های استخدام در رده مدیران، ۳۵سال و در رده کارشناسان(ارشد) نیز ۳۰سال است. این در حالی است که کف سنی پرتکرار در رده مدیران ۲۵سال و در رده کارشناسان (ارشد) ۲۰سال بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد که شرکت‌ها تمایل بیشتری به استخدام جوان‌ترها دارند.

حقوق و دستمزد
در بخش دریافتی‌ها، مدیران ارشد به‌طور میانگین ۲۲.۸میلیون تومان حقوق گرفته‌اند. همچنین مدیران میانی با میانگین حقوق ۱۵.۵میلیون تومانی و کارشناسان با میانگین حقوق ۱۱.۴میلیون تومان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.بیشترین میزان حقوق به کسب‌وکارهای حوزه آنلاین تعلق دارد و نکته جالب این است که کارشناسان همین شرکت‌ها با ۸۵درصد افزایش حقوق، بیشترین میانگین افزایش حقوق را در سال گذشته تجربه کرده‌اند.

میزان درآمد براساس دلار
این گزارش با تبدیل میانگین دریافتی کارشناسان در سال‌های 1396 تا 1401به دلار، نشان می دهد .دریافتی کارشناسان از 621دلار در سال 1396 به 319دلار در سال 1401 رسیده است. همچنین در سال 96یک مدیرمیانی به‌طور میانگین، ماهانه 891دلار درآمد داشته که در سال 1401 این رقم به 433دلار رسیده است. در سال 96یک مدیرارشد به‌طور میانگین، ماهانه 1475 دلار درآمد داشته که در سال 1401این رقم به 636دلار رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید