• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31281
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4vzg
+
-

گردشگری؛ گره‌گشای اقتصاد فارس

توجه به گردشگری می‌تواند فارس را از مزایای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بهره‌‌مند کند


امیر عفاف| شیراز- خبرنگار

صنعت گردشگری می‌تواند یکی از راهکارهای اساسی برای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی و متنوع‌سازی منابع ارزی باشد، اما کشور ما همچنان به درآمد بی‌ثبات نفت وابستگی شدید دارد. فارس با برخورداری از طبیعت چهار فصل و جاذبه‌های گوناگون تاریخی و فرهنگی می‌تواند در شرایط فعلی کشور که وضعیت اقتصادی آشفته و موضوع اشتغال یکی از بحران‌های مهم دولت است، نقش قابل ملاحظه‌ای در رونق گردشگری داشته باشد.


توزیع سفر در فارس

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بر اهمیت صنعت گردشگری در جهان امروز تاکید می‌کند و می‌گوید: امروزه صنعت گردشگری توانسته است با داشتن مزیت‌های خاص و منحصربه فرد از جمله اشتغال‌زایی پایدار، کمک به چرخه اقتصادی و تولید، تعامل بین کشورها و انسان‌ها و اشاعه فرهنگ، سنن و مذاهب مختلف جایگاه خود را به عنوان صنعتی پایان‌ناپذیر تثبیت کند.

«موید محسن‌نژاد» با اشاره به این‌که فارس از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ ملل و اقوام مختلف بوده است، می‌افزاید: این استان از ابعاد گوناگونی مانند تعدد و تنوع جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی، وجود شخصیت‌های فاخر علمی، فرهنگی و مذهبی، همچنین در زمینه درمان و پزشکی توانسته است به عنوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود و کانون توجه برنامه‌ریزان این صنعت قرار گیرد. 

وی اضافه می‌کند: در راستای رونق اقتصادی با تکیه بر صنعت گردشگری در استان، یکی از اولویت‌های معاونت گردشگری توزیع سفردر روستاهای هدف گردشگری است.
محسن‌نژاد با بیان این‌که جاذبه‌های فرهنگی و زندگی عشایری مد نظر قرار داده شده است، ادامه می‌دهد: توجه خاص به اقامتگاه‌های بومگردی، ارائه تسهیلات و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در این زمینه کارگشا بوده است.
وی می‌افزاید: از دیگر اهداف مهم معاونت گردشگری پررنگ کردن نقش شهرستان‌های فارس و تعریف آنها به عنوان مقاصد سفر گردشگران بوده که این اقدام منجر به افزایش مدت اقامت و ماندگاری مسافران و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان شده است.


اقدامات مهم حوزه گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه به ظرفیت‌های درمانی و پزشکی شیراز را یکی از زمینه‌های مساعد عرصه گردشگری فارس می‌داند و می‌گوید: با برنامه‌‌ریزی انجام شده در سال‌های اخیر و توجه ویژه به این ظرفیت‌ها، بازار هدفی برای برخی کشورها و شهرهای همجوار از جمله کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس به وجود آمده است.
محسن‌نژاد اضافه می‌کند: تهیه سرفصل‌های آموزشی و مهارت‌آموزی به نیروی انسانی در حوزه گردشگری، همچنین آشنایی عموم مردم با مقوله گردشگری از دیگر اقدامات و برنامه‌های معاونت گردشگری بوده است.

وی تعامل سازنده با تشکل‌ها، بخش‌های خصوصی و انجمن‌ها و ورود آنها به عنوان بازوی اجرایی در حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری را از دیگر اقدامات برای رونق گردشگری در فارس برمی‌شمارد و ادامه می‌دهد: این تعاملات منجر به بالارفتن سطح کیفیت خدمات‌دهی به گردشگران، اشتغال‌زایی پایدار و رونق اقتصادی شده است.

محسن نژاد نسبت به ثبت فارس به خصوص شهر شیراز به عنوان برند جهانی در حوزه گردشگری تاریخی، مذهبی و سلامت ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: با توجه به وجود شاخص‌های مهمی همچون جاذبه‌های متنوع و رویدادهای فرهنگی مختلف، تربیت نیروی انسانی متخصص، زنجیره خدمات‌رسانی در حوزه‌های اقامتی و پذیرایی، آموزش مناسب و سایر زیرساخت‌های لازم در استان می‌توان با برنامه‌‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت علاوه بر گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی از مزایای حوزه‌های گردشگری سلامت، روستایی و فرهنگی نیز بیش از پیش بهره برد.


سرمایه گذاری در حوزه گردشگری سلامت

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز نیز بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که جراحان شیرازی در عمل پیوند، جراحی‌های قلب و چشم در دنیا پیشرو هستند، می‌توان با جذب سرمایه‌گذار از این ظرفیت در رونق گردشگری استفاده کرد.
«سولماز دهقانی» می‌افزاید: ایجاد مجموعه‌های درمانی، تفریحی و گردشگری، پارک‌های موضوعی، سایت موزه‌ها و اکو موزه‌ها در حوزه گردشگری علمی نیز می‌تواند از طریق جذب سرمایه‌گذار اجرایی شود.

وی با اشاره به این‌که شیراز که از ظرفیت‌های بسیاری در انواع گونه‌های گردشگری برخوردار است، اضافه می‌کند: این شهر می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های مناسب به عنوان یکی از مقاصد اصلی سرمایه‌گذاران در حوزه‌های گردشگری تلقی شود.
دهقانی ادامه می‌دهد: شیراز می‌تواند از شهرهای مهم گردشگری کشور باشد که به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها سهم اندکی از گردش مالی صنعت توریسم را به خود اختصاص داده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید