• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31133
+
-

ضرورت تشکیل شورای اداری مناطق تهران

سیدعلیرضا حسینی/شهردار منطقه 4 تهران 

ایجاد یک مدیریت واحد در کلانشهر تهران یکی از آرزوهایی است که از زمان تاسیس بلدیه و به‌دنبال آن تشکیل مدیریت شهری در لابه‌لای نزاع‌های سیاسی و جناحی و به‌دنبال آن بوروکراسی‌های اداری گم‌شده و از آن می‌توان به‌عنوان حلقه مفقوده شهرنشینی یادکرد.
در عصر کنونی شهرهای بزرگ زمانی موفق خواهند بود که با بهره‌گیری از پتانسیل‌های مردمی و مشارکت‌دهی شهروندان در اداره امور شهر و متعاقب آن ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان، راه را برای خدمات‌رسانی بهتر و کم‌هزینه به شهروندان هموار کنند. در شرایطی که در تمامی مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک، شورای اداری حلقه‌ای برای اتصال و تعامل دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر در جهت توسعه خدمات‌رسانی به شهروندان به‌شمار می‌رود، تهران به‌عنوان‌ام‌القرای جهان اسلام از داشتن چنین شورایی در سطح مناطق 22گانه خود محروم است.

به موازات 22منطقه کلانشهر تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان نیز دارای منطقه‌بندی‌های مختلف در خدمات‌رسانی به شهروندان هستند که ایجاد شورای اداری در مناطق تهران می‌تواند پیوند و تعامل بهتری میان دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها در حل مشکلات مردم ایجاد کند.
کلانشهر تهران، هم‌اکنون نیازمند توجه و رسیدگی بیش از پیش و ایجاد مدیریت واحد شهری است؛ مدیریتی که به دلایل مختلف در سنوات گذشته باعث رنجش مردم این ابرشهر شده است و چنانچه بتوانیم با کمک و یاری مسئولان بلندپایه دولتی مدیریت واحدی در آن تشکیل دهیم، آنگاه توانسته‌ایم توسعه متوازن شهری را ایجاد کنیم.
از زمان آغاز به‌کار مدیریت جدید شهری در پایتخت، خوشبختانه با تدبیر و اندیشه بلندمدت شهردار محترم تهران روزنه‌های امید نمایان شده است؛ اقداماتی که در این مدت کوتاه و با هدف خدمات‌رسانی بی‌منت به شهروندان فهیم پایتخت و با استفاده از پتانسیل‌‌های تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی و با چراغ سبز فرمانداری تهران در اولویت قرارگرفته و به منصه ظهور خواهد رسید و شهری زیست‌پذیر با شهروندانی مشارکت‌پذیر را ایجاد کرد.

بر این اساس می‌توان جلسات شورای اداری پایتخت را درصورت موافقت فرماندار محترم تهران و با محوریت شخص ایشان به‌صورت فصلی با محوریت فرماندار تهران برگزار و براساس نیازهای شهر و تشکیل کارگروه‌های تخصصی موضوعات ضروری را دنبال کرد. اگر بخواهیم در تقسیم‌بندی‌های کنونی نیم‌نگاهی به مناطق شهری بیندازیم، خواهیم دید که برخی از مناطق شهر تهران ازجمله منطقه 4 با شاخصه‌های ویژه ازجمله جمعیت بالغ بر یک‌میلیون‌نفری و مساحت حدودی 140کیلومتر مربعی، با بسیاری از کلانشهرهای کشور برابری می‌کند. از طرفی اگر بخواهیم مقایسه عادلانه‌ای درخصوص تخصیص بودجه، اعتبارات و همچنین امکانات مورد نیاز این کلانشهر در دل پایتخت داشته باشیم، خواهیم دید که مدیریت این منطقه با چنین امکانات حداقلی مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند که نیازمند ایجاد تعامل و همکاری تمامی نهادها و سازمان‌های دولتی است.

سال‌هاست کلانشهر تهران از نبود مدیریت واحد شهری رنج می‌برد. وجود بوروکراسی‌های اداری و نبود‌هماهنگی‌های لازم میان شهرداری تهران و ادارات و شرکت‌های خدمات‌رسان دولتی ازجمله آب، گاز، مخابرات، برق، دستگاه‌های امنیتی و قضایی، این ابرشهر را تبدیل به شهری ناهماهنگ و به‌دور از استانداردهای بین‌المللی در مقایسه با شهرهای آسیایی و اروپایی کرده است. ناگفته پیداست دستیابی به ایده‌آل‌ها و استانداردهای شهرنشینی که همگان به‌دنبال آن هستند، نیازمند مشارکت دلسوزانه ساکنان شهرها و توجه دلسوزانه تمامی مسئولان و مدیران شهری به‌عنوان صاحبان اصلی آن خواهد بود و تشکیل شورای اداری راهی برای خدمات‌رسانی مطلوب در این کلانشهر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید