• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30540
+
-

جشن آلو در اسدآباد

پاییز امسال 4500 تن آلو از باغ‌های اسدآباد برداشت می‌شود

گزارش
جشن آلو در اسدآباد

سمانه پورعبدالله| اسدآباد- خبرنگار:

این روزها اسدآباد برای پنجمین جشنواره آلو که مهرماه در روستای ملهمدره برگزار خواهد شد، آماده می‌شود. شهرستان اسدآباد با وجود 300 هکتار باغ آلو یکی از مراکز اصلی تولید و فروش آلو در استان همدان محسوب می‌شود. روستاهای هدف گردشگری ملهمدره، ویرایی و شیلاندر و خنداب قطب‌های اصلی تولید آلو در اسدآباد هستند که بیشترین آلوی استان همدان از این روستاها تهیه و توزیع می‌شود.


میزان برداشت 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد به عنوان متولی اصلی برگزاری پنجمین جشنواره آلو در این شهرستان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: پنجمین جشنواره آلو، مهرماه در روستای هدف گردشگری ملهمدره برگزار می‌شود.
«سقراط بیرنگ» می‌افزاید: این جشنواره با همت بهره‌برداران روستاهای ملهمدره، ترخین آباد و ویرایی، بخشداری مرکزی، کشاورزان و میراث فرهنگی در روستای ملهمدره برگزار خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: بالغ بر 300 هکتار باغ آلو در شهرستان اسدآباد وجود دارد که میانگین برداشت به ازای هر هکتار 15 تن است. پیش‌بینی می‌شود در پاییز امسال 4500 تن آلو از باغ‌های اسدآباد برداشت
 شود.بیرنگ با بیان این‌که 300 نفر بهره‌بردار در این حوزه فعالیت دارند، می‌افزاید: امسال با وجود بارش‌های مناسب بهاره آفت‌ها و بیماری‌های درختان آلو به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده و کیفیت خوبی را از این محصول شاهد 
خواهیم بود.


 صنایع تبدیلی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد درباره صنایع تبدیلی محصول آلو نیز اظهار می‌کند: در ماه‌های اخیر یک متقاضی برای ایجاد صنایع بسته‌بندی و فراوری آلو به جهاد کشاورزی مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده است اما به دلیل مشکلات بهداشتی همچنان به دنبال دریافت مجوزهای بهداشتی طرح مورد نظر است.بیرنگ بیان می‌کند: اکنون در شهرستان اسدآباد 5 بهره بردار در زمینه بسته‌بندی و خشک کردن میوه فعال هستند که از این تعداد یک مورد در زمینه فراوری آلو است که همین یک مورد برای اسدآباد که پایلوت تولید و فروش این محصول است، بسیار کم است.وی ادامه می‌دهد: از آن‌جا که مجوز صنایع بسته‌بندی توسط جهاد کشاورزی صادر می‌شود، این نهاد همه گونه همکاری و مساعدت با بهره‌برداران در این زمینه خواهد کرد.


تسهیلات

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد درباره میزان تسهیلات اعطایی به صنایع بسته‌بندی و مشاغل خانگی نیز بیان می‌کند: چنانچه مجوز در قالب صنعتی و کارگاه‌های بزرگ باشد، براساس طرحی که بهره‌بردار به بانک ارائه می‌دهد، تسهیلات دریافت خواهد شد، اما اگر مشاغل خانگی و صنایع کوچک باشد براساس سقفی که بانک تعریف کرده است تسهیلات پرداخت خواهد شد.وی می‌افزاید: از همه کسانی که قصد فعالیت در زمینه صنایع بسته بندی و فراوری محصولات کشاورزی اسدآباد را دارند دعوت می‌شود تا به جهاد کشاورزی مراجعه کنند و ما در این زمینه حداکثر همکاری را خواهیم داشت.


آلوی  با کیفیت 

یکی از بهره‌برداران آلو می‌گوید: کیفیت محصول امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است و محصول باکیفیتی را برداشت خواهیم کرد.
«حسین زارعی» در گفت وگو با همشهری می‌افزاید: درختانی که در ارتفاعات قرار دارند دچار سرمازدگی شده‌اند اما با این حال، درختان دست پایین‌تر محصول خوبی را به بازار ارائه می‌دهند. 
وی درباره صنایع بسته‌بندی محصولات نیز اظهار می‌کند: محصولات آلو در روستای ملهمدره همانند گذشته به صورت سنتی ارائه می‌شود و تاکنون صنایع بسته‌بندی مشخصی برای این محصول مهیا نشده است.
زارعی درباره نقش جشنواره در فروش محصولات نیز می‌گوید: خوشبختانه در چندسالی که جشنواره در روستای ملهمدره برگزار می‌شود، فروش محصولات چندبرابر شده و مردم با برند و محصولات روستای ملهمدره آشنا شده‌اند.
این کشاورز ملهمدره‌ای درباره محصولات ارائه شده در جشنواره می‌افزاید: آلو، لواشک، رب آلو، سماق، گردو، بادام، آبغوره، کشمش و میوه‌های پاییزه از محصولاتی است که در جشنواره ارائه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :