• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30522
+
-

جزیره‌ای متروک در قلب سبزوار

معاون برنامه‌‌ریزی فرماندار سبزوار: طرح تفصیلی کوی گلستان نیاز به بازنگری دارد

شهری
جزیره‌ای متروک در قلب سبزوار

سحر وحدت| خراسان رضوی ـ خبرنگار:


طرح بازآفرینی در محلات ناکارآمد و فرسوده که ارزش‌ تاریخی، فرهنگی و میراثی دارند اجرا می‌شود. امکان نوسازی در برخی از بافت‌ها به دلیل ارزش‌های تاریخی آنها وجود ندارد و باید بازآفرینی شود یعنی هویت تاریخی بافت حفظ و در عین حال نوسازی شود. کوی گلستان سبزوار محله‌ای کوچک با سکونت حدود 3 هزار نفر از اقوام غرشمار در نقطه مرکزی شهر است که به دلیل وجود خانه‌های فرسوده و نبود برخی از امکانات شهری به محله‌ای محروم در قلب شهر سبزوار تبدیل شده است. اهالی این محله جا افتاده از شهر سبزوار مردمی خونگرم هستند که شغل‌هایی نظیر خراطی، آهنگری، ابزارفروشی و نمدمالی دارند ولی طی چند سال اخیر به دلیل بی‌توجهی مدیران شهری بخش از جمعیت این محله به دیگر شهرها مهاجرت کردند. کوی گلستان ظرفیت ویژه در شهرستان است که باید با همکاری مسئولان استانی، شهری و محلی محرومیت ساکنان این منطقه رفع شود. 


بافت فرسوده کوی گلستان

به گفته یکی از ساکنان کوی گلستان بافت این منطقه طبق گفته مسئولان صد درصد فرسوده است و اگر زلزله‌ای رخ دهد جمعیت بسیاری زیر خروارها خاک دفن خواهند شد. «محمد اسحاقیان» می‌گوید: سال‌هاست پیگیر مشکلات محله هستیم ولی تاکنون کار مثبتی برای بهبود وضعیت اهالی انجام نشده است. وی می‌افزاید: زندگی در این محله بافت ۱۰۰ سال پیش را تداعی می‌کند و حتی امکان تردد خودروهای امدادی آتش‌نشانی و اورژانس 115 در محله فراهم نیست و مسئولان فکری برای این موضوع نمی‌کنند. اسحاقیان با توجه به وضعیت بهداشتی نامناسب در کوی گلستان نیز بیان می‌کند: سیستم فاضلابی در کوی گلستان ساخته نشده است و همچنین همه فاضلاب‌های خانه‌ها به چاه‌های قدیمی متصل است که گذر قنات‌های سبزوار از این مسیر نیز برای ما دردسرساز شده است، زیرا با ریزش باران قنات‌ها و چاه‌های فاضلاب بیرون می‌زند. 


کوی گلستان نیازمند بازآفرینی

به گفته معاون برنامه‌‌ریزی فرماندار سبزوار دلیل این‌که در حوزه اقدامات ساختمانی و عمرانی در کوی گلستان تاخیر پیش آمده این است که کوی گلستان به بازآفرینی نیاز دارد. «حسن پارسی‌پور» می‌گوید: این منطقه صرفا بافتی فرسوده نیست؛ بنابراین هرگونه دخالتی در آن نمی‌توان انجام داد. وی با بیان این‌که برای توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی این منطقه اقدامات مناسبی انجام شده است، اظهار می‌کند: در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی از 2 سال گذشته اقدامات مناسبی تحت عنوان برنامه اقدام فوری یا کوتاه‌مدت که به ارزش‌های محله هیچ آسیبی نمی‌زند مانند اصلاح روشنایی محله، نصب سطل‌های جمع‌آوری زباله، بازگشایی مدرسه، ساخت مهدکودک، به‌روز‌رسانی فعالیت‌های بهداشتی و اصلاح معابر اجرا شد.

پارسی‌پور با اشاره به نگاه بلندمدت به کوی گلستان برای ساماندهی اقدامات می‌گوید: بافت این منطقه و ساختمان‌ها فرسوده است و مقاومت آنها در برابر زلزله پایین است و این حوزه نیازمند اقدامی اساسی و حقوقی است. به گفته معاون فرماندار سبزوار، به سادگی نمی‌توان در این حوزه اقدام کرد، زیرا شهرستان طرح تفصیلی دارد که مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری است و نمی‌توان آن را تغییر داد. پارسی‌پور می‌افزاید: برای تغییر در مدل نوسازی در کوی گلستان باید این طرح را تغییر داد که جایگاه قانونی آن کمیسیون ماده 5 در استان است. وی با بیان این‌که به مداخله بلندمدت در این منطقه نیاز است، می‌گوید: یک مشاور باید این کار را انجام دهد و پس از این‌که کار نهایی و مصوب شد، آن را در طرح تفصیلی جایگزین طرح قبلی کنیم به طوری که عقب‌نشینی نشود و بتوانیم مجوز صادر کنیم که واحدهای مسکونی درجا نوسازی کنند. 

پارسی‌پور ادامه می‌دهد: با دانشگاه حکیم سبزوار به عنوان مشاور این طرح قراردادی منعقد کردیم، اما پس از این‌که به مساله ورود کردیم مشاوری از سوی میراث فرهنگی کار را شروع کرده بود بنابراین توافق کردیم فاز نخست مطالعات جامع را میراث فرهنگی انجام ‌دهد و در فاز دوم مطالعات جزئی و اجرایی را دانشگاه حکیم شروع کند.

معاون برنامه‌‌ریزی فرماندار سبزوار می‌گوید: البته یک راه کوتاه‌تر نیز وجود دارد که نیازمند همکاری شهرداری و شورای است. هم‌اکنون مشاور طرح تفصیلی سبزوار در حال تکمیل طرح امروز شهرستان است و اکنون زمانش است که شهرداری لایحه‌ای به شورا بدهد مبنی بر این‌که مداخله در کوی گلستان بدون عقب‌نشینی، به شکل نوسازی با حفظ سیمای موجود و درجاسازی اجرایی شود و شورا آن را مصوب کند و بعد از این‌که مشاور طرح تفصیلی را قانع کردیم که این طرح اجرایی است، آن را در طرح تفصیلی جای دهد. اگر این اتفاق رخ بدهد در مدت یک سال می‌توانیم پروانه ساختمانی بدون عقب‌نشینی به مالکان در کوی گلستان بدهیم. پارسی‌پور با اشاره به مشکل فاضلاب و تردد خودروهای امدادی در کوی گلستان نیز بیان می‌کند: فاضلاب چون به استحکام بنا مرتبط است باید ابتدا مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و سپس شبکه فاضلاب راه‌اندازی شود. همچنین در حال حاضر خودروهای امدادی نیز در کوی گلستان به جز یک معبر، امکان تردد ندارند که پس از اتمام کار مشاور برای این موضوع نیز اقدامات موثری انجام می‌شود. 


عرض کوچه‌ها با ضوابط شهرسازی همخوانی ندارد

به گفته معاون معماری و شهرسازی شهردار سبزوار برخی کوچه‌های کوی گلستان به عقب‌نشینی نیاز دارد، زیرا عرض‌ها استاندارد نیست. «مرتضی احمدی» می‌گوید: در طرح تفصیلی عرض کوچه‌ها چون با ضوابط شهرسازی همخوانی ندارد باید اصلاح شود و پس از این‌که این موارد در نقشه‌ها به‌روزرسانی شد، مالکان می‌توانند براساس عرض‌های جدید پروانه بگیرند و نوسازی کنند. وی با بیان این‌که نوسازی باید با همان فرمتی که بوده انجام شود و هویت شهری نباید از بین رود، می‌افزاید: پوسته بیرونی ساختمان‌ها و هویت قدیم محله را باید حفظ کنند و تعریض‌ها آنقدری نیست که به کالبد کوی گلستان خدشه وارد کند. وی ادامه می‌دهد: با تعریض‌ معابر امکان تردد خودروهای امدادی در محله نیز فراهم می‌شود. 


10 ماموریت اورژانس در کوی گلستان

به گفته معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار از ابتدای سال تاکنون، اورژانس 115 حدود 50 ماموریت در منطقه کوی گلستان داشته است. «هادی عباس‌آبادی» اظهار می‌کند: تردد آمبولانس فقط در محور اصلی امکان‌پذیر است و تکنسین‌های اورژانس باید با برانکارد و پیاده از محور اصلی خود را بر بالین بیمار برسانند. وی می‌افزاید: خوشبختانه این محله در مرکز شهر واقع است و نیروهای آمبولانس سریع به محل اعزام می‌شوند، اما به دلیل عدم امکان تردد در کوچه‌های این محله ممکن است کمی رسیدن تکنسین‌ها بر بالین بیمار سخت باشد که خوشبختانه تاکنون در این زمینه مشکلی پیش نیامده است. وی با بیان این‌که عرض کم کوچه‌ها رفت‌وآمد تکنسین‌ها را سخت کرده است، می‌گوید: امید است با اجرای طرح نوسازی و بازآفرینی این محله این مشکل برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید