• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30519
+
-

رودخانه‌های مظلوم رشت

همشهری سرنوشت دو رودخانه مرکز استان گیلان را بررسی می‌کند

شهری
رودخانه‌های مظلوم رشت

رشت- مهسا طالبی| رشت- خبرنگار:

در کمتر شهری از شهرهای دنیا دو رودخانه در داخل یک شهر جاری است، اما رشت واجد این ویژگی جغرافیایی است. ۲۳کیلومتر از رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت در بطن این شهر گردشگرپذیر جاری است. جریان داشتن این دو رودخانه در شهری متراکم همچون رشت می‌تواند ظرفیت گردشگری خوبی برای آن رقم بزند. 
توجه به ظرفیت گردشگری این شهر بارها از سوی افراد مختلف در مسئولیت‌های گوناگون مطرح شده است.توجه به حریم رودخانه‌ها از وظایف مدیریت شهری است. این‌که چقدر می‌توان به زیباسازی حاشیه آنها پرداخت موضوعی است که بسیاری از شهروندان دغدغه آن را دارند.


احیای حریم رودخانه‌ها 

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای رشت توجه به زیباسازی حریم رودخانه‌ها را با توجه به تاثیر آنها در توسعه شهر از لحاظ گردشگری و احیای محیط‌زیست برای شهروندان مهم می‌داند.
«رضا رسولی» با بیان این‌که این مساله از موضوعات جدی در کمیسیون عمران است، بیان می‌کند: سال‌هاست موضوع ساماندهی رودخانه‌های رشت در دستور کار متولیان شهری است ولی همچنان شاهد فضای نازیبا در این محدوده هستیم. در حال حاضر هدف ما ساماندهی رودخانه‌ها نیست، زیرا نه در توان شهرداری و نه امکان‌پذیر است. بنابراین هدف ما در گام نخست، زیباسازی حریم رودخانه‌ها و جداره‌سازی بخشی از رودخانه در یک وسعت ۳۰۰متری است. وی می‌گوید: تعیین مهندسان مشاور و بررسی‌های کارشناسی، احیای حاشیه رودخانه و ایجاد دیوار حفاظتی برای قسمت‌هایی از حاشیه رودخانه‌های رشت از اهداف ماست.

رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به حساسیت شهروندان به این دو رودخانه و اهمیت موضوع، پرهیز از اقدامات سطحی و درگیری در بوروکراسی‌های متداول را راهی برای حل این معضل دانست. این مسئول با تاکید بر حمایت همه اعضای شورای پنجم در اجرای این طرح، بستر موجود را برای اقدامات لازم مغتنم شمرد و خواهان اقدام به موقع مدیریت شهری در این زمینه شد.


توجه به حریم رودخانه‌ها

 دیگر عضو شورا هم بیان می‌کند: امروزه دیگر مسلم است که گردشگری مهم‌ترین منبع درآمد کشورهاست و صنعتی اشتغالزا برای هر کشوری محسوب می‌شود، اما متاسفانه در این میان، کشورمان حتی بین صد کشور دنیا که از این صنعت بهره ببرد، قرار ندارد. 
«محمدحسن عاقل‌منش» ادامه می‌دهد: در رشت با وجود همه توانمندی‌ها در جذب گردشگر، وجود دو رودخانه گوهررود و زرجوب می‌تواند ظرفیت دیگری برای گردشگران باشد، به شرطی که به زیباسازی حریم رودخانه‌ها بی‌توجه نباشیم. وی می‌افزاید: زمانی در این رودخانه‌ها، ماهیگیری می‌شد و قایق‌ها در تردد بودند و به نوعی تجارت شهر با اتکا به دو رودخانه رونق می‌گرفت. 

این عضو شورای رشت بیان می‌کند: رود منبع حیات موجود زنده‌ای به نام شهر است، باید پیش از هرگونه اقدامی، در ابتدا از شهرهای بزرگ دنیا که توانستند معضل آلایندگی رودخانه‌هایشان را حل کنند و به گردشگری‌شان رونقی دهند، مشورت و طرح اجرایی گرفت. تجربه شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته دنیا که این مسیر را طی کرده‌اند می‌تواند راهکار الگویی مفیدی برای رشت باشد.


ارائه مجوز آزادسازی حریم رودخانه‌ها به شهرداری 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان این‌که زیباسازی رودخانه‌ها در گرو تایید آب منطقه‌ای است، می‌گوید: اجرای هرگونه طرحی در رودخانه‌های رشت منوط به مجوزها و تاییدیه شرکت آب منطقه‌ای است. رودخانه‌های رشت بستری آلوده دارند و احیای آنها زمانبر و هزینه‌بر است. نمی‌توان طرح‌های گردشگری را بدون تایید شرکت آب منطقه‌ای در آنها اجرا کرد. 
به عقیده «کاظم لطفی» مالکیت رودخانه‌ها طبق قانون با شرکت آب منطقه‌ای است و هرگونه اقدام و اجرای طرح در بستر رودخانه‌ها باید از سوی این شرکت امکان‌سنجی شود. 
با این حال وی می‌گوید: مجوز آزادسازی حریم‌ رودخانه‌ها به شهرداری داده شده تا بتواند پس از تملک و آزادسازی، فضا‌های سبز را در اطراف رودخانه‌های شهر ایجاد کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید