• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30531
+
-

لوازم‌ تحریر چینی در سبد مهر

گرانی لوازم‌تحریر ایرانی مهم‌ترین عامل رغبت خانواده‌ها به خرید کالای خارجی ارزان‌تر و کم‌کیفیت‌تر است

بازار
لوازم‌ تحریر چینی در سبد مهر

هادی پناهی| ارومیه - خبرنگار :

هر سال با نزدیک شدن به مهر و آغاز مدارس بازار لوازم‌تحریر گرم می‌شود و خانواده‌ها برای خرید بهترین نوشت‌افزار برای فرزندانشان راهی بازار می‌شوند. امسال شاهد افزایش قیمت در تمام اقلام مصرفی هستیم که لوازم‌تحریر نیز از این قاعده مستثنا نیست. قیمت لوازم‌تحریر به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است و خانواده‌ها در پی خرید نوشت‌افزار ارزان‌قیمت حتی با وجود کیفیت کم هستند. در این میان گرانی لوازم‌تحریر ایرانی و عرضه نوشت‌افزارهای خارجی از جمله چینی با قیمت کمتر و رنگ و لعاب جذاب‌تر موجب شده تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان رغبت زیادی به خرید کالای ایرانی نداشته باشند و بازار خرید لوازم‌تحریر چینی در سال حمایت از کالای ایرانی همچنان داغ است. موضوع دیگری که در رابطه با لوازم‌تحریر وجود دارد قاچاق این کالاهاست که نه‌تنها باعث متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی می‌شود، بلکه مانع تنظیم بازار هم هست. 


گرانی لوازم‌تحریر ایرانی

یکی از خریداران لوازم‌تحریر با اشاره به این‌که قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته افزایش چند درصدی داشته است، می‌گوید: با توجه به این‌که این لوازم برای فرزندانمان کالای اساسی محسوب می‌شود، با وجود قیمت بالا ناچار به خرید هستیم.«بهرام اندیشی» ادامه می‌دهد: نکته قابل توجه این است که مسئولان همواره بر لزوم خرید کالای ایرانی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تاکید می‌کنند، اما قیمت کالای داخلی بسیار بالاتر از مشابه چینی است.

وی بیان می‌کند: با توجه به گران شدن تمامی کالاها، ما ناچار به خریداری کالاها با پایین‌ترین قیمت هستیم و قیمت نوشت‌افزار چینی هم پایین‌تر از تولیدات داخلی است. حتی اگر هدفمان حمایت از تولید‌کننده داخلی هم باشد، اما با شرایط فعلی و مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم ناچار به خریداری اجناس چینی می‌شویم. چیزی که اصلا مطلوب من نیست، اما تامین این وسایل با قیمت‌های گران‌تر، فشار مالی زیادی به من و خانواده‌ام وارد می‌کند. 


جذابیت‌های تاثیرگذار لوازم‌تحریر خارجی

«اکرم امینی» شهروند ارومیه‌ای هم می‌گوید برای پیدا کردن نوشت‌افزار با قیمت کمتر ساعت‌های زیادی صرف کرده و به مغازه‌های مختلف سر زده است. او 2 دختر دبستانی دارد و از گرانی‌ لوازم‌تحریر گلایه می‌کند. امینی با در دست گرفتن یکی از دفاتر ساخت چین می‌گوید: نقش، کاراکترها و تم‌های به‌کاررفته در کالاهای چینی و خارجی به مراتب جذابیت بیشتری دارند و فرزندانم با توجه به جذابیت‌ها به سراغ لوازم‌تحریر خارجی می‌روند. البته قیمت این اجناس بسیار کمتر از اجناس ایرانی است و ترجیح می‌دهم برای تهیه تمام مایحتاج آنها لوازمی را تهیه کنم که قیمت کمتری داشته باشند. 
این خریدار لوازم‌تحریر با تاکید بر این‌که تفاوتی در کیفیت لوازم‌تحریر خارجی و ایرانی وجود ندارد و تنها تفاوت موجود قیمت بالای لوازم‌تحریر ساخت ایران است، اظهار می‌کند: قیمت بالای لوازم‌تحریر ایرانی باعث شده تا استقبال کمتری در خرید این اقلام صورت گیرد. با این حال تولیدکنندگان و فروشندگان می‌توانند با کاهش قیمت‌ها مردم را به سمت خرید کالای ایرانی سوق دهند، چراکه به فروش نرفتن کالای ایرانی باعث بیکاری تعداد زیادی از افراد و در صورت شدت آن باعث تعطیلی صنعت ایرانی خواهد شد که ضرر آن به تمامی مردم کشور بر می‌گردد.
امینی تاکید می‌کند: تولیدکنندگان داخلی علاوه بر قیمت باید به تنوع و جذابیت تولیداتشان نیز توجه داشته باشند، چراکه مخاطبشان کودکانی با روحیات شاد و زیبایی‌پسند هستند.


افزایش قیمت کاغذ و پلاستیک

یکی از فروشندگان لوازم‌تحریر ارومیه‌ای می‌گوید: تمامی لوازم‌تحریر گران شده‌اند و با وجود این‌که جزو اقلام اساسی برای دانش‌آموزان هستند، خانواده‌ها خرید اقلام مورد نیاز خود را به حداقل رسانده‌اند و درنتیجه درآمد ما کاهش یافته است.
«یوسف کاظم‌پور» ادامه می‌دهد: با توجه به بالا رفتن قیمت کاغذ و افزایش قیمت پلاستیک، شاهد افزایش دو برابری قیمت دفتر و خودکار هستیم.
وی درباره انتخاب مشتریان اظهار می‌کند: بیشتر متقاضیان به دلیل قیمت بالای لوازم‌تحریر ساخت داخلی، نداشتن جذابیت قابل توجه و کم بودن تنوع، لوازم‌تحریر خارجی به‌ویژه چینی را ترجیح می‌دهند.


افزایش ۳۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار

رئیس اتحادیه لوازم‌تحریر‌فروشی‌‌های ارومیه هم با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار، می‌گوید: ۴۰۰ نوشت‌افزارفروش مجاز در شهر ارومیه فعال هستند که بیشترین حجم درآمدشان مربوط به شهریور و مهر است که با توجه به شعار امسال که حمایت از کالای داخلی نامگذاری شده است، 70 درصد از اقلام فروشی این نوشت‌افزار‌ها را تولیدات داخلی تشکیل می‌دهند. «حسین سلیمی» ادامه می‌دهد: گرانی لوازم‌تحریر از یک طرف و دستفروشانی که از اواخر تابستان بساط لوازم‌تحریر را در خیابان‌ها پهن می‌کنند از طرف دیگر، باعث دامن زدن به کاهش درآمد نوشت‌افزارفروشی‌های مجاز شده است.

سلیمی با تاکید بر این‌که تعداد نوشت‌افزارفروشی‌های مجاز موجود در شهر پاسخگوی تمام نیازهای مردم است، بیان می‌کند: ارگان‌‌های مرتبط از جمله شهرداری باید برای ساماندهی به وضعیت دستفروش‌های لوازم‌تحریر اقدام کنند که تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نشده است.
وی با بیان این‌که گرانی بیشتر کالاها و ارائه نوشت‌افزار تقلبی با قیمت پایین از سوی دستفروشان باعث افزایش رغبت مردم به خرید نوشت‌افزار از این دستفروشان می‌شود، اظهار می‌کند: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید به بازار نوشت‌افزارفروشان ورود کرده و با بازرسی و نظارت از سوء‌استفاده سودجویان جلوگیری کند که تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.


در خرید لوازم‌تحریر عجله نکنید

رئیس اتحادیه لوازم‌‌التحریرفروشی‌های ارومیه می‌گوید: البته در مورد نوشت‌افزار تنها از سوی دستفروشان سوءاستفاده صورت نمی‌گیرد، بلکه برخی از نوشت‌افزارفروشان مجوزدار نیز با فرارسیدن فصل خرید لوازم‌تحریر از فرصت استفاده کرده و شروع به گرانفروشی می‌کنند. در این مورد اقدام بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کاملا خوب بوده و با این افراد به طور جدی برخورد می‌کنند. از مردم خواستاریم تا در خرید لوازم‌تحریر به صورت یکجا و بازه زمانی کوتاه‌مدت عجله نکرده و تنها به اندازه نیاز اولیه خرید کنند تا بازار از تب و تاب بیفتد. آنها می‌توانند همان اجناس را بعدها به قیمت ارزان‌تری خریداری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید