• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30528
+
-

تولید در تنگنای قاچاق

رئیس اتاق بازرگانی قم: گرانی و افزایش هزینه‌ها سبب ورود بی‌رویه برخی کالاهای کم‌کیفیت خارجی به بازار شده است

اقتصاد
تولید در تنگنای قاچاق

روح‌الله یارمحمدی| قم- خبرنگار:

امروزه در این اوضاع و احوال نابسامان، قاچاق کالا دردی است که وقتی از در بیرونش می‌کنند، از پنجره وارد می‌شود. شاید مسأله‌ای که ریشه این بیماری بدخیم است، ویژه‌خواری و وجود از ما بهتران مافیای اقتصادی باشد. در گفت‌وگو با برخی از تولیدکنندگان قمی که بیشترین ضربه را از کالای مشابه خارجی به‌خصوص از نوع قاچاقش می‌خورند، این موضوع را بررسی کرده‌ایم. 


یکی از تولیدکنندگان محصولات خواب و ملزومات و تولیدات پلی‌اتیلنی با بیان این‌که تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با کالاهای قاچاق رقابت کند، می‌گوید: در دایره قاچاق کالا گروهی با ارتباط‌های ویژه به طور نامحسوس حمایت می‌شوند.
«حمید عالمی» با تأکید بر این‌که مواد اولیه تولیدی ما وابستگی خارجی ندارد، اظهار می‌کند: با این حال قیمت مواد اولیه پتروشیمی تا 5/2 برابر افزایش داشته و این گرانی در حوزه کاری ما، بستر ورود کالاهای مشابه خارجی را به بازار باز کرده است.


انتقاد از آمارهای کاغذی

وی با بیان این‌که مبارزه با قاچاق کالا یک عزم ملی می‌خواهد، می‌گوید: استان قم در مبارزه با قاچاق و احتکار کالا خوب عمل کرده، اما واقعیت این است که مرزهای ورود و خروج کالا فراتر از مرزهای یک استان است.
این تولید‌کننده انواع تشک‌های خواب بی‌ثباتی بازار را در صادرات کالا مؤثر می‌داند و می‌افزاید: کشورهای مقصد از تغییرات پیاپی قیمت‌های کالاها سرسام گرفته و مدام اعتراض می‌کنند.
عالمی آمارهای دولتی را در مورد اقتصاد و اشتغالزایی درست نمی‌داند و تأکید می‌کند: کسانی که از روی کاغذهای خود به مردم آمار می‌دهند، شب‌هنگام بیایند ببینند چند چراغ در شهرک صنعتی شکوهیه روشن است. 


جولان کولرهای گازی غیراستاندارد

مدیر یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده لوازم گرمایشی و سرمایشی با اشاره به این‌که واردات لوازم‌ خانگی خارجی ارز سنگینی را از کشور خارج می‌کند، می‌گوید: مافیا و رانت گسترده‌ای در حوزه قاچاق کالا به‌ویژه لوازم خانگی وجود دارد.

«علی‌رضا علیان» با تأکید بر این‌که کولرهای خارجی موجود در بازار توانایی رقابت با محصولات مشابه تولیدی ما ندارد، بیان می‌کند: کولرهای آبی تولید داخل دارای ویژگی‌های انحصاری و چند منظوره تولید هوای پاک، تأمین رطوبت، کم‌صدایی محسوس، تعویض هوا و دماست. محصولات سرمایشی زیر سقفی آپارتمانی ما در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر و در دنیا کم‌نظیر است و محصولات مشابهی هم که وجود دارد، به دلیل گرانی ارز هیچ توجیه اقتصادی برای واردات ندارد. 
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیان مبتکر پارس با اشاره به این‌که باید در تولید محصولات برقی و آب بر منافع ملی را رعایت کنیم، می‌افزاید: اگر دولت نسبت به مزیت‌های فناوری کالاهای ایرانی اطلاع‌رسانی جامع و شفافی کند، دیگر استفاده و واردات کولرهای گازی توجیهی نخواهد داشت.
وی در ادامه از عملکرد دولت در تأمین انرژی انتقاد می‌کند و می‌گوید: در استان گرم و خشکی مانند قم هزینه‌های برق را به صورت یارانه‌ای تعریف می‌کنند اما از طرفی با ارزهای گران مجوز ورود کولرهای گازی غیراستاندارد و پرمصرف را صادر می‌کنند که در نوع خود عجیب است.
وی ادامه می‌دهد: سالانه حدود 100 میلیارد دلار مازاد انرژی در کشور مصرف می‌کنیم. با این مبلغ می‌توان همه مشکلات ریز و درشت صنایع کشور را حل و فصل کرد.


اوضاع خوب تولید دارو

مدیرعامل شرکت دارو درمان سلفچگان نیز با تأکید بر این‌که اوضاع تولید دارو در کشور مطلوب است، می‌افزاید: برخی از رویه‌های واردات دارو بیشتر سودجویی است تا این‌که نیاز داخلی را تأمین کند.
«علی شریعتمداری» ورود بی‌رویه دارو را برای تولیدکنندگان داخلی مضر می‌داند و تأکید می‌کند: ورود دارویی که توان تولید داخلی آن را داریم، به معنای این است که تولیدکننده بومی را نابود کرده‌ایم.
وی با تأکید بر این‌که تولید با پایه داخلی در شرایط کنونی می‌تواند یک فرصت باشد، می‌گوید: وقتی تهیه و تأمین مواد اولیه خارجی گران و سخت است کسانی که به سمت تولید بومی می‌روند می‌توانند در دوران تحریم به یک امنیت اقتصادی نسبی دست یابند.


فهرست بلندبالای کالای چینی 

رئیس اتاق بازرگانی قم نیز با بیان این‌که دولت باید روی اقتصاد تمرکز و مدیریت کند، می‌گوید: اگر دولت بتواند مشکلاتی مانند بی‌توجهی نظام بانکی به صنعت و هرج و مرج در قیمت بازار را مدیریت کند، مشکلات ناشی از تحریم‌ها قابل پیشگیری و مدیریت است.
«ابوالفضل خاکی» با بیان این‌که گرانی و افزایش هزینه‌ها سبب ورود بی‌رویه برخی از کالاهای کم‌کیفیت شده است، اظهار می‌کند: بسیاری از کالاهای چینی با ویژگی ارزانی و فراوانی در فهرست بالای فروش در سطح استان قم هستند.
وی با اشاره به تعطیلی یکی از خط‌های تولیدی لوازم خانگی بومی استان می‌گوید: این مرکز که انواع آبمیوه‌ و جاروبرقی تولید می‌کند، به دلیل تأمین نشدن برخی از لوازم پایه و ورود کالاهای مشابه خارجی تعطیل شده و حدود 100 نفر بیکار شده‎اند. 
این صادرکننده مواد پلاستیکی با انتقاد از رویه سخت واردات کالا یا مواد اولیه می‌افزاید: چه معنا دارد که برای تهیه مواد مورد نیاز 135 درصد از ارزش کالا را در مبادی گمرکی مسدود کنیم. مگر یک تولیدکننده چقدر نقدینگی دارد که این همه مبلغ را گرو بگذارد؟
آنچه از مجموع گفته‌ها و رویکردهای تولیدکنندگان بخش‌های مختلف صنعت استان قم برمی‌آید این است که سوءمدیریت اقتصادی نقش پررنگ‌تر و تأثیرگذارتری از مجموع تحریم‌ها دارد. از گوشه و کنار این اظهارنظرها و آنچه از اوضاع اقتصادی کشور برمی‌آید مدیریت دولتی اقتصاد نیاز به پوست‌اندازی و نخبه پروری دارد.


قاچاق گسترده فیلترهای تصفیه آب

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان این‌که قاچاق کالا در حوزه فیلترهای تصفیه آب خانگی و صنعتی کاملا محسوس و گسترده است، می‌گوید: آمار دقیقی از میزان واردات و درصد قاچاق این نوع کالا منتشر نمی‌شود. 
«احمد رنجبر» با اعلام این‌که در تولید فیلترهای کربنی تصفیه آب فعالیت دارد، می‌افزاید: شرکت‌های دانش‌بنیان در واقع در ایجاد، بومی‌سازی و ارتقای فرایند تولید با رویکرد فناوری فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گواراب سازان دشت سبز با بیان این‌که تعهدپذیری و قانونمداری در تولید و صنعت به معنای افزایش هزینه‌ها و پاسخگویی مکرر به مسئولان دولتی است، اظهار می‌کند: ما با کسانی که به صورت زیرزمینی و بدون هیچ پرداختی به دولت کار می‌کنند، چگونه باید رقابت کنیم؟
رنجبر با اشاره به این‌که باید برای تعاریف مختلف قاچاق تفاوت قائل شد، اضافه می‌کند: گاهی یک کالای قانونی از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود و زمانی هم اجناس تقلبی از طریق مبادی رسمی گمرک ترخیص می‌شود که هردو به نوعی قاچاق هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید