• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30539
+
-

240 هزار دانش‌آموز، آماده ورود به مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی: جشن کلاس اولی‏ها با احترام به ماه محرم در روز 31 شهریور برگزار می‌شود

آموزش
240 هزار دانش‌آموز، آماده ورود به مدارس

آوا صادق| اراک - خبرنگار:

 تنها یک هفته به بازگشایی مدارس باقی مانده و دانش‌آموزان استان مرکزی خود را برای آغاز سال تحصیلی آماده می‌کنند. همه ساله در آستانه ماه مهر کوچه‌ها و خیابان‌های شهر رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند و شور و شوق دانش‌آموزان جلوه تازه به شهر می‌دهد. روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف دارای اهمیت است، ایجاد نگرش‌های مثبت و پویا در بین دانش‌آموزان، تقویت انگیزه، تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس، مدرسه، کلاس و معلم و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه‌های دانش‌آموزان می‌تواند در روزهای اول مدرسه شکل بگیرد.
این در حالی است که کارشناسان این حوزه معتقدند کیفیت نظام آموزشی، ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس و محیط دارد، به عبارتی وجود فضا و زمان مناسب و کافی اولین نیاز در یادگیری است. نظام آموزش و پرورش مناسب یکی از پایه‌های پیشرفت در جوامع امروزی است.
در این رابطه و تدارک اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی برای میزبانی از دانش‌آموزان با «شهریار فولادوند» مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.


در آستانه سال تحصیلی 98-97 چه تعداد دانش‌آموز و چه تعداد کلاس درس در استان مرکزی وجود دارد؟

برای آغاز سال تحصیلی جدید مجموعه‌ای از همکاران ما از ابتدای تعطیلی مدارس کار خودشان را قالب یک پروژه‌ به نام «مهر» در قالب چند کمیته آغاز کردند که مدارس را از جهات مختلف از جمله تأمین تجهیزات، نیروی انسانی، نظارت و ارزیابی بر ثبت نام‌ها و... آماده کنند. در استان مرکزی بیش از 240 هزار نفر دانش‌آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی و بیش از 2 هزار و 400 واحد وجود دارد. بیش از 14 هزار نفر پرسنل موظفی و حدود 4 هزار پرسنل که به صورت حق‌التدریسی در 15 منطقه و شهرستان‌های استان مرکزی آماده خدمت به دانش‌آموزان هستند،‌حضور دارند.
بیش از 2 هزار کلاس درس در مجموعه آموزش و پرورش دولتی و غیر دولتی داریم، که آمار آن به تفکیک شهر و روستا و تراکم جمعیت متفاوت است. در آموزش ابتدایی شهری تراکم 28.62 و روستایی 15.57 است.

با توجه به اخبار آتش گرفتن بخاری‌های نفتی در فصل سرما و در برخی استان‌ها، وضعیت کیفی وسایل گرمایشی مدارس استان در چه سطحی است؟

معمولا در ابتدای مهر ماه تلاش می‌کنیم شرایط اولیه و حداقلی برای شروع کار در مدارس وجود داشته باشد. طبیعتاً نمی‌توانیم مدرسه‌ای داشته باشیم که زمستان بچه‌ها نتوانند در آن تحصیل کنند. با توجه به این که فصل گرما در استان آزار دهنده نیست، موضوع اصلی سرما و راه ایمن‌سازی گرمایشی در استان است.
از نظر کیفی و یا گرمایشی برخی از موارد وابسته به اعتباراتی است که اداره کل نوسازی مدارس استان تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت مدارس می‌کند. همچنین تلاش می‌کنیم که اگر برخی از کلاس‌ها شرایط استاندارد ندارند به یک حد مناسب برسیم. مثلاً در برخی از کلاس‌های مدارس استان بخاری‌های نفتی وجود داشت که با تلاش اداره کل نوسازی استان، آن‌ها را به طور کل جمع‌آوری کردیم.
امروز می‌گوییم وجود کلاس‌ها با بخاری گازی هم از نظر ما غیر ایمن تلقی می‌شود و الویت ما استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی در مدارس استان است.

چه میزان از مدارس استان هوشمند ‌شده است؟

ابتدا باید بگویم در فلسفه هوشمند سازی مدارس بحث‌هایی وجود دارد که واقعاً این موضوع چقدر می‌تواند به بالا بردن کیفیت مدارس کمک کند و چه اندازه می‌توان گفت که اگر مدرسه‌ای هوشمند است می‌تواند مقبول و توانمند باشد.
در گذشته قرار بود سالانه 10 درصد از مدارس هوشمند شوند که در یکی دو سال نخست با تزریق منابع این اتفاق رخ داد و در بخش دولتی کمتر از 20 درصد بود، البته به همت خیرین و اولیای دانش‌آموزان تعداد دیگری از مدارس نیز هوشمند شدند.
در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم چه از منابع خودمان و چه منابعی که خیرین در اختیار ما می‌گذارند، هر زمان که فرصت پیش بیاید به سمت هوشمند‌سازی مدارس برویم، اما الویت ما امروز با توجه به هزینه‌های کلانی که این تجهیزات دارند، تجهیز مدارس هوشمند نیست.

در مورد تغذیه، توزیع شیر و اهمیت آن در مدارس استان بگویید.

بحث توزیع شیر در مدارس تا اندازه‌ زیادی وابسته به منابع مالی وزارت آموزش و پرورش و توافقات با سازمان برنامه و بودجه است، متأسفانه در سال گذشته هماهنگی‌ها به نقطه نهایی نرسید، اما امسال امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد.
در بخش دیگر همکاران ما تلاش می‌کنند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان حداقل شیری که در بوفه‌های مدارس عرضه می‌شود هم بر سلامت، نرخ و هم بر شیوه ارائه و کیفیت نظارت جدی داشته باشند که این مهم از 2 سال گذشته شروع شده است.

وضعیت توزیع کتاب‌های درسی در استان به چه شکلی است؟

خانواده‌ها از طریق سامانه‌ای کتاب‌های درسی را ثبت‌نام می‌کنند و این کار در همه استان‌ها به صورت هماهنگ انجام می‌شود. آخرین آماری که گرفته شده بیان کننده آن است که در حوزه کتاب‌های درسی در استان مشکلی وجود ندارد، کتاب‌های متوسطه دوم در حال حاضر در کتاب‌فروشی‌ها در حال توزیع است و بقیه موارد هم در تاریخ 20 شهریور به دست مدارس رسیده است.

شروع تحصیل کلاس اولی‌ها چه زمان است؟

طبق معمول هر ساله یک روز قبل از آغاز رسمی سال تحصیلی، جشن کلاس اولی‌ها را داریم که امسال نیز مراسم غنچه‌ها را با حفظ حرمت ماه محرم برگزار می‌کنیم، که با توجه به این موارد ورود غنچه‌ها به مدرسه در پایه اول روز شنبه 31 شهریور خواهد بود.


کمبود نیروی انسانی در مدارس نداریم

با توجه به استفاده از حدود 4 هزار پرسنل حق‌التدریس و برخی از بازنشستگان تا جایی که قانون اجازه می‌دهد، کمبودی در این بخش نداریم. در خصوص معلمان ورزش مدارس به صورت فنی و تخصصی تلاش می‌کنیم کمبودها را با آموزش به همکاران‏مان جبران کنیم. البته معلم تربیت بدنی در دوره‌های مختلف داریم، اما در آموزش ابتدایی یک برنامه سراسری پیش‌بینی و تدارک دیده شده که کسانی که در آموزش ابتدایی فعالیت می‌کنند دوره‌های 40 ساعته مبانی تربیت ورزش را پشت سر بگذارند و کمبودها را از این طریق جبران کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید