• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30537
+
-

کیمیا چرا دوباره مصدوم شد

فعالان رشته تکواندو استان حضور کیمیا علیزاده را قبل از بهبود کامل در مسابقات نقد می‌کنند

ورزش
کیمیا چرا دوباره مصدوم شد

هومن ناظمی| البرز - خبرنگار:

تیم ملی تکواندو بانوان ایران با هدایت سرمربی البرزی خود «مهرو کمرانی» نتوانست نتایج قابل‌قبولی را در دیدارهای آسیایی جاکارتا کسب کند و این نشان می‌دهد نبود «کیمیا علیزاده» چقدر به ضرر تکواندو ایران در این رقابت‌ها بوده است.
علیزاده که بعد از مصدومیت سال گذشته و عمل جراحی که مهر سال 96 انجام داد، با انگیزه بالا خودش را برای حضور در بازی‌های آسیایی آماده می‌کرد، در جریان آخرین تمرینات دچار پارگی رباط صلیبی شد.
این دختر تکواندوکار که قرار بود پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 باشد، بعد از این مصدومیت شدید از فهرست تیم ‌ملی خط خورد و مجبور شد دوباره زیر تیغ جراحی برود.

علیزاده در هفته‌های اخیر به فیزیوتراپی پرداخت تا شرایط زانویش برای عمل جراحی مهیا شود. در نهایت هفته گذشته این عمل انجام شد تا کیمیا برای دومین بار در طول یک سال اخیر، پایش را به تیغ جراحان بسپارد.
در مورد از دست دادن کیمیا هم حرف و حدیث زیاد است، ولی یک سوال بزرگ بی‌جواب مانده و آن اینکه چه اصراری به بازگشت زودهنگام وی به میدان مسابقه بود؟ کیمیا بعد از بازگشت از المپیک پای راست خود را در مهر ۹۵ جراحی کرد، سپس بدون آنکه دوران درمان را کامل طی کند، به مسابقات جهانی رفت. بعد از بازگشت از کره جنوبی، اسیر بیماری «سندروم گلین باره» شد و دو ماه بعد در مهر ۹۶ مچ چپ خود را جراحی کرد. خیلی زود در لیگ به میدان رفت، مسابقات انتخابی داد، به قهرمانی آسیا رفت و پس از آن هم تورنمنت کره جنوبی، دوباره آسیب‌دیدگی و از دست دادن بازی‌های پراهمیت جاکارتا و حالا هم که باید جراحی کند!
مسئولان پاسخگو باشند که یک ورزشکار با این حجم آسیب‌دیدگی چرا باید به این سرعت به سالن تمرین و میدان مبارزه بازگردد که حتی سلامتی‌اش به خطر افتد؟
در همین ارتباط قصد داشتیم با سرمربی تیم ‌ملی تکواندو بانوان گفت‌وگویی داشته باشیم که متاسفانه پاسخگوی سوالات ما نبود.


تمایل کیمیا به حضور در تمرینات

یکی از کارشناسان این رشته ورزشی می‌گوید: کیمیا علیزاده یکی از باارزش‌ترین ورزشکاران کشور است که کاروان ایران امید فراوانی داشت تا او بتواند در بازی‌های آسیایی جاکارتا با کسب مدال به کشور بازگردد ولی آسیب‌دیدگی او باعث شد تا این قهرمان البرزی این تورنمنت را از دست بدهد و این اتفاق تلخی برای رشته تکواندو بود.
«محمد نوذری» ادامه می‌دهد: در گذشته هم علیزاده با مصدومیت شدیدی مواجه شده بود و باید برای حضور او در ترکیب تیم‌ ملی بررسی بیشتری انجام می‌شد. معتقدم کیمیا خود درخواست حضور در تمرینات را داشته و ‌ای کاش استراحت بیشتری می‌کرد تا مصدومیت او کاملا برطرف می‌شد.
نوذری در ارتباط با اینکه آیا  به مصدومیت این قهرمان جهان بی‌توجهی شده است، می‌گوید: در این ارتباط باید مسئولان فدراسیون و سرمربی تیم‌ ملی نظر بدهند ولی می‌توانستند برنامه‌‌ریزی بهتری برای علیزاده داشته باشند.


تدبیر، صبر و حوصله لازم بود

یکی از قهرمانان این رشته ورزشی می‌گوید: ورزشکاران همیشه در معرض این آسیب‌دیدگی‌ها هستند و اکثرا هم مصدومیت‌های کهنه‌ای دارند. اگر این آسیب‌دیدگی‌ها خوب ترمیم نشود، در یک فشار و حادثه دوباره خودش را نشان می‌دهد و باعث می‌شود ورزشکار مدت زیادی از ورزش دور باشد. فکر می‌کنم مصدومیت کیمیا علیزاده هم به واسطه همان آسیب‌دیدگی‌های قبلی رخ داده است. او باید کمی به خودش وقت می‌داد، چون سال گذشته عمل جراحی انجام داده بود.
«یوسف کرمی» می‌دهد: طبیعی است که یک ورزشکار دوست دارد در یک رویداد مهم مثل بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد، حتی اگر مصدومیتش به صورت کامل برطرف نشده باشد. این اتفاق اما در نهایت باعث می‌شود آن ورزشکار چند رویداد را از دست بدهد. باید تدبیر، صبر و حوصله بیشتری به خرج داده می‌شد. خود ورزشکار بهتر از همه میزان آمادگی‌اش را می‌داند. 
البته مسئولان هم نباید در هر شرایطی و به هر شکلی به فکر این باشند که مدال کسب شود.


باید از بازگشت زودهنگام کیمیا جلوگیری می‌کردند

عضو هیات اجرایی و کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک می‌گوید: نمی‌توان فقط خود کیمیا علیزاده را در این ماجرا مقصر دانست. ورزشکار تیم پزشک و فیزیوتراپ دارد. آنها می‌توانستند این علیزاده را راهنمایی و حتی از بازگشت زودهنگامش جلوگیری کنند. البته شاید هم تذکر داده باشند؛ ما نمی‌دانیم. اینکه روی ورزشکار فشار بگذاریم و بگوییم باید زودتر برگردی،‌ درست نیست. این حرف‌ها باعث می‌شود ورزشکار فشار مضاعفی به خود بیاورد و در این مورد هم روی کیمیا علیزاده به خاطر کم‌تجربگی‌اش چنین حرف‌هایی تاثیرگذار است.
«هادی ساعی» می‌افزاید: بازی‌های المپیک برای همه ما از ارزش بالایی برخوردار است و امیدوارم بعد از عمل جراحی، بهترین شرایط را برای این قهرمان البرزی مهیا کنند تا باز هم شاهد درخشش او در میدان‌های بزرگ ورزشی باشیم.


سخن آخر

مصدومیت شدید «کیمیا علیزاده» چند روز قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ آنقدر تلخ و ناامید‌کننده بود که همه به دنبال مقصر اصلی این ماجرا هستند. اولین بانوی مدال‌آور المپیک این روزها شرایط خوبی ندارد و عمل جراحی او نشان می‌دهد این قهرمان کار سختی برای بازگشت به مسابقات دارد و این بار امیدواریم به شرایط این قهرمان به صورت جدی رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید