• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30534
+
-

جدال نانوا و آرد

نانوایان هرمزگان از قیمت پایین و مردم از کیفیت بد نان‌ها گلایه دارند

سفره
جدال نانوا و آرد

بی‌‌کیفیت بودن آرد موجود در استان هرمزگان کاهش کیفیت نان و نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. 
یکی از نانوایان از ثابت ماندن قیمت نان گلایه می‌‌کند به طوری که در پرداخت هزینه‌‌های جاری خود دچار مشکل شده است. 

به گزارش ایرنا، امین سلماسی می‌گوید: با افزایش تورم، قیمت بسیاری از مواد غذایی افزایش ‌یافته است اما دولت به دلیل حساسیت مردم نسبت به قیمت نان اجازه افزایش قیمت آن را نمی‌‌دهد. 
علاوه بر این در سال‌های اخیر قیمت آب، برق، گاز و حتی دستمزد کارگر نیز افزایش پیدا کرده است اما از آن جا ‌که سودی حاصل نانوایی نمی‌شود، به ‌ناچار یکی از کارگران خود را اخراج کرده‌ است. 
رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس در پاسخ به سؤال احتمال افزایش قیمت نان در آینده می‌‌گوید: این موضوع بستگی به نظر دولت دارد اما از سال 93 تاکنون افزایش قیمت نداشته‌‌ایم. 

ابراهیم احترامی درباره اعتراض نانوایان به ثابت ماندن قیمت نان می‌گوید: اعتراض نانوایان بجا و درست است زیرا تمامی هزینه‌ها از قبیل دستمزد کارگر، آب، برق و گاز مطابق با تورم سالانه افزایش می‌‌یابد اما قیمت نان تغییر نمی‌کند. 
وی درباره کاهش وزن چانه نان نیز می‌‌گوید: این موضوع در حد جزء است و فراگیر نیست و اگر وزن چانه نان از حد استاندارد کاهش پیدا کند به طور قطع کیفیت هم کاهش پیدا می‌‌کند. 


دلایل بی‌کیفیت بودن آرد هرمزگان

نبود سیلوی نگهداری گندم در بندرعباس، کیفیت نامناسب گندم تولیدی استان هرمزگان و ورود آردهای درجه 2 به بالا به استان از علت‌های بی‌کیفیت بودن آرد موجود در استان است. رئیس اتحادیه نانوایان دراین ‌باره عنوان کرد: کیفیت آرد استان بسیار پایین است. سیلوی نگهداری گندم نیز در استان وجود ندارد و از طرفی با توجه به این‌که هرمزگان تولیدات گندم چندانی ندارد، آردهای درجه 2و به بالا وارد استان می‌‌شود که علت بی‌‌کیفیت بودن آرد به این موضوع مربوط می‌‌شود، به طوری که نانوایان نیز نسبت به کیفیت بد آرد ناراضی هستند. 
از طرفی ورود آرد از استان‌های دیگر ممنوع است؛ زیرا گفته‌ شده هر استانی به دلیل وجود کارخانه آرد در همان استان و برای حمایت از تولید داخلی، باید آرد مورد نیازش را تولید کند. 


حمایتی از نانوایان صورت نگرفت

احترامی، رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس، درباره میزان حمایت دولت از نانوایان گفت: تاکنون هیچ‌ گونه تسهیلات، امکانات یا خدماتی به نانوایان داده نشده و هیچ نوع حمایتی از آنان صورت نگرفته است. 
وی گفت: تعداد زیادی از نانوایی‌ها به دلیل ورود نان از شهرستان‌ها و استان‌‌های دیگر و همچنین نانوایی‌‌های غیرمجاز به سوپرمارکت‌‌ها، تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند. 
احترامی ادامه داد: اگر نان‌‌ها از سوپرمارکت‌‌ها جمع شوند و به نانوایی برگردند، صنعت نانوایی حفظ می‌شود و بر کیفیت مطلوب نان نیز اثرگذار خواهد بود. 

وی افزود: فروش نان در سوپرمارکت‌ها بنا بر ماده ‌قانونی نظام صنفی تداخل صنفی محسوب می‌‌شود و از طرفی میزان قابل‌ عرضه هر صنفی مشخص‌ شده است. 
از طرفی نان‌‌هایی که به ‌صورت فله‌ای وارد سوپرمارکت‌ها می‌شود به دلیل شرایط بد نگهداری آن‌ها در آفتاب سلامت شهروندان را نیز به خطر می‌‌اندازند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید