• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30517
+
-

دود در نفس هرسین

یک کارشناس: ‌مشکل اصلی هرسین زباله‌ است؛ هر روز در‌‌ ورودی شهر زباله‌های زیادی‌ آتش زده می‌شود

شهری
دود در نفس هرسین

مرضیه قاسمی | کرمانشاه- خبرنگار:

سال‌هاست که مردم شهرستان هرسین با مشکلات مربوط به محل دفن زباله‌ و دود ناشی از کارخانه‌های موجود دست به گریبانند. بدون شک ساماندهی محل دفن زباله به خاطر حفظ سلامت مردم یکی از مطالبات به‌حق مردم هرسین است و مردم این شهر امیدوارند این ساماندهی به‌زودی صورت گیرد. 
یک کارشناس محیط‌زیست و عضو انجمن محیط‌زیست شهرستان هرسین در این زمینه به همشهری می‌گوید: در حال حاضر مشکل اصلی ما زباله‌های هرسین است. در بالادست ورودی شهر هرسین محلی است که در آن زباله‌های زیادی را هر روز آتش می‌زنند. 

«شهاب قابلی» می‌افزاید: در گذشته فقط این زباله‌ها مربوط به شهرستان هرسین بود، اما الان زباله‌های شهر بیستون را هم به آن اضافه کرده‌اند و به همراه پسماندهای بیمارستانی وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است. 
وی با اشاره به حجم زیاد دود آلوده در هرسین بیان می‌کند: در بالادست شهر هرسین در ورودی این شهر که یک پارک به‌تازگی در آنجا افتتاح شده است متاسفانه دود بسیار غلیظی تولید می‌شود زباله‌های کل شهر هرسین و بیستون در آن محل جمع و هر روز هم آتش زده می‌شود. 

این فعال محیط‌زیست با بیان این‌که چندین بار بابت این قضیه تجمع اعتراضی کرد‌ند و به فرمانداری و محیط‌زیست خبر دادند، اظهار می‌کند: هر روز غروب زباله‌ها آتش زده می‌شوند و نفس کشیدن بسیار سخت می‌شود. اقدامات زیادی انجام دادیم، طومار تهیه کردیم، امضا جمع کردیم، تجمع اعتراضی کردیم، اما متاسفانه هیچ فایده‌ای ندارد و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.  قابلی درباره دود ناشی از کارخانه جهان فولاد نیز می‌گوید: این کارخانه در 5 کیلومتری هرسین است که دود خیلی زیادی دارد و آن هم معضلی برای مردم شهر هرسین شده است. با این حال مساله زباله‌ها نیز خیلی درد بزرگ‌تری است. کل شهر هرسین را دود احاطه کرده است و این دودها بسیار آلوده و سرطان‌زا هستند. 
 

دود از کارخانه ذوب‌آهن است 

فرماندار هرسین ضمن رد اظهارات ناشی از دود کارخانه جهان فولاد به همشهری می‌گوید: دستگاه تخصصی تشخیص آلایندگی در اختیار اداره محیط‌زیست است. حدود 3 ماه پیش به همراه رئیس شبکه بهداشت شهرستان و رئیس اداره محیط‌زیست وضعیت آلایندگی و ایمنی بهداشت محیط آن را بررسی کردیم و طی جلسه‌ای تذکرهای قانونی لازم را به مسئولان دادیم. 

«امیر شاه‌آبادی» می‌افزاید: این دود ناشی از کارخانه ذوب‌آهن بیستون است که مراحل آزمایشی فعالیت را در فاز یک طی می‌کند و هنوز به‌طور رسمی افتتاح نشده است.اساس اعلام مسئولان آن، با توجه به خرید تجهیزات مربوطه، بر  موقت است و پس از تامین برق لازم (که در حال ایجاد خط انتقال است) به‌طور تمام وقت فعال خواهد شد و مشکل برطرف می‌شود. در طول یک سال گذشته فقط فاز اول کارخانه «ذوب‌آهن بیستون» ٤٨٠شغل ایجاد کرده که عمده این افراد از شهرستان هرسین پذیرش شده‌اند. 


پیگیر حل آلودگی زیست‌محیطی هستیم 

مدیرکل‌حفاظت ‌محیط‌زیست استان نیز در بحث معضل زباله‌های هرسین به‌ویژه پسماندهای بیمارستانی به همشهری می‌گوید: متولی و دستگاه اجرایی زباله‌های بیمارستانی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است. 
«فریدون یاوری» ادامه می‌دهد: بر اساس آمار و اطلاعاتی که ما گرفته‌ایم و بررسی‌هایی که همکاران ما انجام داده‌اند، پسماندهای بیمارستانی در سطح استان از طریق سیستم‌های غیرسوز بی‌خطر می‌شوند و پس از بی‌خطر‌سازی با یکسری تمهیدات بهداشتی دفن می‌شوند.  این مسئول تصریح می‌کند: هیچ زباله بیمارستانی در آن محل دفن نمی‌شود، شاید منظور مردم زباله‌های خانگی است. 

وی با اشاره به مشکلات مربوط به زباله‌های خانگی ابراز می‌کند: مشکل زباله‌های خانگی از گذشته در استان وجود داشته و قرار است از طریق کارگروه مدیریت پسماندهای استان، با مشارکت شهرداری‌ها و استانداری به شکل منطقه‌ای حل شود. کل استان به 6 منطقه تقسیم‌بندی شده است.

یاوری می‌افزاید: در کرمانشاه از گذشته کار مدیریت پسماندهای خانگی‌ در قالب طرح شرکت بازیافت مواد در حال انجام است. شرق استان به عنوان یک منطقه در نظر گرفته شده تا زباله‌های شرق استان هم در قالب همین پروژه بیوکمپوست مدیریت شود، اما مسئولان شهر هرسین مکانی جداگانه برای دفن پسماندهای خانگی در نظر گرفته‌اند که طرح ارزیابی‌اش در کمیته مربوطه در محیط‌زیست مطرح شد. برای این کار یکسری مجوزها باید کسب شود و به محیط‌زیست استان ارائه داده شود. وقتی گزارش ارزیابی آن پروژه مصوب شود، قرار است مطابق تعهدات گزارش ارزیابی، پسماندهای خانگی مدیریت شوند. امیدواریم پسماندها در آینده در قالب پروژه‌ای که قبلا مسئولان این شهر پیشنهاد داده‌اند یا در قالب بحث بیوکمپوست مدیریت شوند. 


بررسی پرونده کارخانه جهان فولاد در مراجع قضایی
 
مدیرکل‌حفاظت‌ محیط‌زیست استان در مورد موضوع کارخانه جهان فولاد‌توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: طرح توسعه‌ای این کارخانه، مجوزهای طرح توسعه را از دستگاه‌های مختلف از جمله محیط‌زیست گرفته است و الان در حال بهره‌برداری است. این کارخانه از قبل هم این دود را تولید می‌کرد. به همین سبب چندین بار مطابق قانون اخطار و مهلت داده‌ایم، چون مشکل رفع نشد، پرونده کارخانه جهان فولاد را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم. پرونده این کارخانه اکنون در مراجع قضایی است.  

«فریدون یاوری»  ادامه می‌دهد: البته در این مدت برابر با گزارش‌هایی که کارشناس‌های مربوطه به محیط‌زیست استان اعلام کرده‌اند، تغییراتی داشته‌اند؛ یعنی مدت‌زمانی که آلودگی ایجاد می‌کند، کمتر شده است. آنها به ما قول داده‌اند که حتما در کوتاه‌ترین زمان این مشکل را حل کنند و چون می‌خواهند کارخانه را به بهره‌برداری برسانند تا زمانی که این فیلتر‌ها در مدار قرار بگیرد و به حالت پایدار برسند، یکسری ایرادات دارد. امیدواریم این ایرادات هم برطرف شود.  یاوری با اشاره به این‌که پرونده این کارخانه در مراجع قضایی است، عنوان می‌کند: الان منتظر حکم هستیم، البته قبل از صدور حکم جلساتی داشته‌ایم و این قول را از آنها گرفته‌ایم که به‌زودی این مشکل را برطرف کنند. ضمن این‌که مسئولان این کارخانه سیستم‌های کنترل آلودگی را با هزینه هنگفتی خریداری کرده‌اند اما هنوز مشکلاتی دارد که امیدواریم حل شود. اگر این کارخانه به بهره‌برداری برسد به اشتغالزایی در استان کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید