• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 30038
+
-

تداوم کشمکش‌ها بر سر حقابه دریاچه ارومیه

میراث طبیعی
تداوم کشمکش‌ها بر سر حقابه دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه ۳۵۰میلیون مترمکعب حقابه از وزارت نیرو طلب دارد، گفت: اگر در فصل پاییز این حقابه تأمین شود، در افزایش تراز دریاچه ارومیه مؤثر خواهد بود.
به گزارش همشهری، مسعود تجریشی که علاوه بر مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست را نیز برعهده دارد، پیش از این هم نسبت به عدم‌رها‌سازی‌ حقابه دریاچه ارومیه از سوی وزارت نیرو انتقاد کرده بود؛ همچنان‌که عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در قبال دریاچه ارومیه معتقد است: این وزارتخانه به تعهدات خود در زمینه تأمین حقابه دریاچه ارومیه عمل نکرده است. کلانتری مشکل دیگر دریاچه ارومیه را بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی به تصمیمات دولت می‌داند. او در پانزدهمین جلسه کمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه به صراحت اعـلام کـرد:«مـشکـل اصلی دریـاچه ارومیه این است که زیرمجموعه‌های دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها تصمیمی را که دولت اتخاذ می‌کند قبول ندارند. اگر قرار باشد دولت تصمیم بگیرد و دستگاه‌های اجرایی استانی به شیوه خود اجرا کنند بی‌شک ما یک نظام ناکارآمد خواهیم بود».

واکنش مسئولان وزارت نیرو
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در همان جلسه در مورد رهاسازی مازاد آب سدها به دریاچه ارومیه گفت: «موضوع رهاسازی مازاد آب سدها در دولت یازدهم تصویب و قرار شد اگر آب سدها در حوضه آبریز از یک میزان بیشتر شد در اختیار دریاچه ارومیه قرار گیرد و همه آن، سهم دریاچه باشد. برای همین هم از ابتدای امسال تاکنون 3 بار با وزیر نیرو مکاتبه کردم، با وجود اینکه هر‌ماه هم جلسه داریم، اما زیر مجموعه‌های وزیر نیرو به ما جواب نمی‌دهند». انتقاد دیگری که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت نیرو وارد می‌کنند این است که وزارت نیرو برای تأمین حقابه دریاچه ارومیه اولویتی قائل نمی‌شود و اولویت این وزارتخانه بعد از آب شرب، آب بخش کشاورزی است اما مسئولان وزارت نیرو همواره این ادعاها را رد می‌کنند؛ از جمله اواخر خردادماه گذشته، هدایت فهمی، معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در واکنش به سخنان مسئولان سازمان محیط‌زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر اینکه وزارت نیرو حق دریاچه ارومیه را نمی‌دهد، گفت: غیرمنصفانه است اگر گفته شود که وزارت نیرو به محیط‌زیست بی‌توجه بوده و کشاورزی را در اولویت قرار داده است. قطعا چنین نیست. ستاد احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ای برای رهاسازی آب دارد که بخشی مربوط به کل سال است و بخشی هم ماهانه است و ما در ماه‌های گذشته بیش از برنامه ستاد رهاسازی آب داشته‌ایم.

فهمی افزود: براساس برنامه‌ای که برای سال آبی ۹۶-۹۷ دیده شده ما باید ۲۸۹ میلیون مترمکعب رهاسازی می‌کردیم؛ درحالی‌که براساس جداول تفکیکی ما تا این لحظه حدود ۴۸۶ میلیون مترمکعب رهاسازی کرده‌ایم؛ یعنی بالای ۶۷درصد اضافه‌تر از برنامه‌ای که برنامه رهاسازی بوده است از سدهایمان آب را رها کرده‌ایم. فهمی 28مردادماه هم در گفت‌وگویی دیگر ضمن رد ادعای مسئولان محیط‌زیست بیان کرد که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، برنامه پیش‌بینی شده ستاد احیای دریاچه ارومیه، رهاسازی حدود 250میلیون مترمکعب بوده؛ درحالی‌که وزارت نیرو بیش از 500میلیون مترمکعب آب، رهاسازی انجام داده است.

طلب 350میلیون مترمکعبی حقابه دریاچه ارومیه
در تداوم این کشمکش‌ها روز گذشته، بار دیگر مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه ۳۵۰میلیون مترمکعب حقابه از وزارت نیرو طلب دارد به ایسنا گفت: امسال با وجود بارش‌های خوب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میزان رواناب‌ها کم بوده و آب زیادی وارد دریاچه ارومیه نشد.

تجریشی در مورد میزان حقابه دریاچه ارومیه هم گفت: حقابه دریاچه ارومیه 5/2میلیارد مترمکعب است اما هنوز ۳۵۰میلیون مترمکعب از وزارت نیرو برای دریاچه ارومیه طلب داریم.
وی تصریح کرد: قرار ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزارت نیرو این بود که درصورت کمبود آب، ۵۰درصد از سهم کشاورزی و۵۰درصد از سهم دریاچه ارومیه کم شود و آب مازاد به دریاچه ارومیه اختصاص یابد، با وجود این، هنوز حقابه دریاچه ارومیه به‌طور کامل تأمین نشده است.

تجریشی تأکید کرد: اگر در فصل پاییز که کشاورزان مصرف آب ندارند حقابه دریاچه ارومیه پرداخت شود در افزایش تراز دریاچه مؤثر خواهد بود. ضمن اینکه تجربه‌ نشان می‌دهد که هر‌زمان رهاسازی آب از رودخانه صورت گرفته، بعد از ۴۸ ساعت آب به دریاچه ارومیه رسیده است.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: امسال با وجود بارش‌های خوب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میزان رواناب‌ها کم بوده و آب زیادی وارد دریاچه ارومیه نشده است.
وی ادامه داد: امسال تعداد بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بالا بود اما بارش‌ها عمدتا کمتر از ۱۰میلی‌متر و بارش غیرمؤثر بود که تبدیل به رواناب نشد. از سوی دیگر عمده بارش‌ها در ماه‌های فروردین و اردیبهشت اتفاق افتاد؛ زمانی که گیاهان رشد کرده بودند و بخشی از بارش و رطوبت حاصل از آن از طریق این گیاهان جذب شد.

تعهداتی که به آن عمل نشد
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه عمده بارش‌های امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بالادست بوده است، گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که با توجه به تغییر صورت گرفته در رطوبت خاک در بالادست حوضه، بیشتر بارش‌ها در بخش بالادست بوده و بارش کمتری نصیب حاشیه دریاچه ارومیه که در پایین‌دست حوضه قرار دارد شده است.
تجریشی در پاسخ به پرسشی در مورد میزان تأمین حقابه دریاچه ارومیه اظهار کرد: حقابه دریاچه ارومیه 5/2میلیارد مترمکعب است اما هنوز ۳۵۰ میلیون مترمکعب از وزارت نیرو برای دریاچه ارومیه طلب داریم.
وی تصریح کرد: قرار ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزارت نیرو این بود که درصورت کمبود آب، ۵۰درصد از سهم کشاورزی و۵۰درصد از سهم دریاچه ارومیه کم شود  و آب مازاد به دریاچه ارومیه اختصاص یابد، با وجود این هنوز حقابه دریاچه ارومیه به‌طور کامل داده نشده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان اظهار کرد: اگر در فصل پاییز که کشاورزان مصرف آب ندارند حقابه دریاچه ارومیه پرداخت شود، در افزایش تراز دریاچه مؤثر خواهد بود. ضمن اینکه تجربه‌ها نشان می‌دهد که هر زمان رهاسازی آب از رودخانه صورت گرفته، بعد از ۴۸ساعت آب به دریاچه ارومیه رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید