• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29810
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vJwr
+
-

رکاب قهرمانی

تیم شهرداری تبریز به عنوان نماینده آذربایجان شرقی به دنبال تداوم سکونشینی در تور ایران – آذربایجان است

گزارش
رکاب قهرمانی

محمود نصیرپور| تبریز - خبرنگار:

سی و سومین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان از هشتم مهر 97 آغاز خواهد شد و قرار است تیم‌هایی از کشورها و قاره‌های مختلف در این رویداد بین‌المللی به میزبانی تبریز و چند شهر اطراف شرکت کنند. این تور در حالی پا به دوره سی و سوم خود خواهد گذاشت که شرایط حضور تیم دوچرخه‌سواری شهرداری، تنها تیم تبریزی و میزبان این تور با توجه به زمان کوتاه باقیمانده به مسابقات چندان مورد توجه نیست. چندی پیش بر اساس مصوبه شورای شهر تبریز تمام فعالیت‌های شهرداری تبریز در عرصه ورزش قهرمانی ممنوع شد، اما در آخرین جلسه فوق‌العاده شورای‌ شهر تبریز اعضای حاضر در این جلسه به ادامه تیمداری شهرداری تبریز در ورزش قهرمانی رای دادند. خبری که موجی از خوشحالی بین اهالی ورزش و کارشناسان این شهر ایجاد کرد. 


حضوری آبرومندانه با تیمی بومی

شهرداری تبریز پس از انحلال تیم پتروشیمی تبریز، تنها تیمی است که در ابتدای سال 2018 نامش در لیست اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری ثبت شده و حالا تنها تیم تبریزی است که می‌تواند در تورهای آسیایی و بین‌المللی شرکت کند. با این شرایط حتی اگر مخالفت‌ها با تیمداری شهرداری در بخش قهرمانی ادامه می‌یافت، باز هم اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری، نام تیم شهرداری تبریز را به طور رسمی در لیست تیم‌های کنتیننتال ثبت کرده بود و قطعا تور ایران – آذربایجان نمی‌توانست در غیاب تیم میزبان برگزار شود.

اکنون با توجه به نظر جدید شورانشینان، تیم شهرداری در تور بین‌المللی ایران – آذربایجان با حمایت مالی و معنوی شهرداری حضور خواهد یافت که موج نگرانی جامعه دوچرخه‌سواری را کاهش می‌دهد. بی‌شک تبریز و آذربایجان خاستگاه قهرمانان و منبع غنی استعدادهای دوچرخه‌سواری است و چنانچه میزان حمایت مالی از تیم شهرداری به بهانه حضور ورزشکاران غیربومی کم باشد، با تیمی بومی هم می‌توان حضوری آبرومندانه در این رویداد داشت که البته این حضور نیز مستلزم حمایت و تامین نیازهای مالی تیم است.


خطری که به خیر گذشت

تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان در 32 دوره پیشین خود همواره حداقل یک تیم از تبریز داشته است و این تیم‌ها یا رکابزنانشان تقریبا در هر دوره روی سکو رفته‌اند. این موفقیت‌های ارزشمند با حضور تیم پتروشیمی تبریز در ادوار مختلف تور رنگ بیشتری به خود گرفته بود و پس از اتفاق نامبارک انحلال این تیم، شهرداری تبریز ادامه‌دهنده درخشش دوچرخه‌سواری تبریز در رقابت‌های مختلف از جمله تور ایران - آذربایجان بود. حال کمتر از یک ماه تا آغاز دوره سی و سوم این تور باقدمت باقی مانده و هیچ‌کسی نمی‌توانست باور کند توری که به صورت منظم طی 32 سال گذشته برگزار شده است، این بار در غیاب تیم میزبان استارت بخورد.

قطعا حضور نداشتن تیم میزبان با دوچرخه‌سوارانی نام‌آشنا در سطح ملی و بین‌المللی همچون «صمد پورسیدی»، «سعید صفرزاده»، «وحید غفاری»، «امیررضا شهریاری»، «جعفر علیزاده» و... می‌توانست اعتبار چندین ساله دوچرخه‌سواری تبریز و ایران را خدشه‌دار کند و صد البته شاید از لحاظ قوانین نیز برای حضور تیم میزبان الزاماتی وجود داشته باشد. غیر از این، نمی‌توان تصور کرد که تیم‌هایی از کشورهای مختلف به تبریز بیایند و جلوی چشم تبریزی‌ها رکاب بزنند، روی سکو بروند و خبری از تیم و دوچرخه‌سواران تبریزی نباشد. 


آماده نیستند، حمایت می‌خواهند 

فارغ از بحث حضور در تور ایران – آذربایجان، وضعیت فعلی تیم دوچرخه‌سواری شهرداری تبریز تعریف چندانی ندارد و با وجود عقد قرارداد رکابزنان بومی با این باشگاه، هنوز فعالیت آنچنانی از سوی تیم شهرداری تبریز دیده نمی‌شود. 
با این تفاسیر اگرچه تیم شهرداری در حال حاضر مجوز حضور در فعالیت‌های قهرمانی را کسب کرده و مهم‌ترین رخداد ورزشی را تا چند روز دیگر در پیش دارد، اما برنامه‌ریزی‌ها برای حضوری قدرتمند همچون دوره‌های گذشته دیده نمی‌شود و نیازمند تسریع عمل مسئولان ورزش استان برای آماده‌سازی این تیم در تور ایران – آذربایجان است. نباید فراموش شود که دوچرخه‌سواری ورزش اول آذربایجان شرقی و شهر تبریز است و حیف است که فرصت موفقیت و افتخارآفرینی رکابزنان تبریزی از آنها گرفته شود. این رشته ورزشی پیش از این بارها و بارها موجب شده تا پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در رویدادهای مختلف بین‌المللی به اهتزاز در بیاید و در عرصه باشگاهی نیز نام تبریز بلندآوازه شود. 


رکابزنان تبریز  در مسیر بلاتکلیفی 

چندی قبل خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که شهرداری تبریز دیگر قصد فعالیت در بخش قهرمانی و تیمداری حرفه‌ای ندارد. دیری نگذشت که این اتفاق تا حدودی عملی شد و تیم‌هایی همچون فوتبال و دوچرخه‌سواری، تمرینات خود را تعطیل کردند. اما با این حال و با پیگیری‌های «علیرضا رحیمی» مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز و حمایت ویژه شهردار و چند عضو ورزش‌دوست شورا، تیم فوتبال کار خود را هرچند به صورت نامطمئن، اما دوباره آغاز کرد. 

با این حال هنوز تکلیف تیم‌های دوچرخه‌سواری، بسکتبال، والیبال و چند رشته مهم دیگر که شهرداری پیش از این در این رشته‌ها تیمداری می‌کرد، به صورت کامل مشخص نشده است. دوچرخه‌سواری یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی استان است که به تبع اتفاقات رخ‌داده در شهرداری، هم‌اکنون در وضعیتی بغرنج به سر می‌برد و به نوعی می‌توان گفت که طوقه دوچرخه رکابزنان تبریز در مسیر بلاتکلیفی می‌چرخد. بلاتکلیفی‌ای که نیازمند توجه جدی مسئولان برای ساماندهی حضور تیم دوچرخه‌سواری تبریز در تور بین‌المللی ایران – آذربایجان است. با این اوصاف شهرداری می‌تواند با مقداری توجه بیشتر به رشته دوچرخه‌سواری، با یک تیر چند نشان زده و همچنان حامی جدی ورزش اول استان لقب بگیرد. بی‌گمان در نتیجه این حمایت و تداوم آن، ورزش تبریز در این رشته بار دیگر صاحب عناوین قهرمانی و افتخارآفرینی‌های غرورانگیز در آسیا و مسابقات بین‌المللی شده و البته این امر همگانی شدن دوچرخه‌سواری در این شهر را به دنبال خواهد داشت.

«قادر میزبانی» دوچرخه‌سوار تبریزی صاحب مدال طلای 7 دوره از این مسابقات است. پس از او «احد کاظمی» 5 مدال و‌ «محمدرضا باجول» 3 مدال از دوره‌های مختلف این رقابت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. «حسین محمودی»، «حسین عسکری» و «صمد پورسیدی» هم هر کدام 2 مدال طلای این رقابت‌ها را دارند.


6 مرحله رقابت برای رکابزنان تور 

سی و سومین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان از هشتم تا سیزدهم مهر 97 در 6 مرحله برگزار خواهد شد. در مرحله اول، رکابزنان مسیر تبریز – ارومیه را رکاب خواهند زد و در مرحله دوم باید مسیر ارومیه – منطقه آزاد ارس را طی کنند. در مرحله سوم مسیر منطقه آزاد ارس تا تبریز پیش روی شرکت‌کنندگان خواهد بود و در مرحله چهارم نیز رکابزنان تبریز را به مقصد سرعین طی خواهند کرد. مسیر بازگشت سرعین – تبریز، مرحله پنجم را شامل خواهد شد در مرحله ششم و پایانی، شرکت‌کنندگان باید در داخل شهر تبریز مسافت تعیین‌شده را طی کنند تا چهره تیم‌ها و نفرات برتر مشخص شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید