• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29779
+
-

روستاهایی به نام شهر

نایب رئیس شورای شهر قزوین: روستاهای الحاق‌شده به شهر از خدمات استاندارد محروم هستند

شهری
روستاهایی به نام شهر

مهزیار قاسمی| قزوین- خبرنگار:

درسال های اخیر برخی از روستاهای قزوین تحت عنوان مناطق منفصل شهری برپایه تصمیمات عجولانه به شهر پیوستند تا با احتساب جمعیت آن‌ها قزوین بتواند در زمره کلانشهرها قرار بگیرد. مناطقی که اگرچه طبق تقسیمات شهری، جزئی از شهر قزوین محسوب می شوند، اما از دریافت خدمات محرومند. این مناطق پس از الحاق به شهر از بودجه های مصوب روستایی بی نصیب شدند، در حالی که بودجه مصوب شهری نیز سهم قابل توجهی را برایشان درنظر نگرفت. مناطقی که با عنوان مناطق منفصل شهری شناخته می‌شوند شامل نجف آّباد، وثوق آباد، حسن آباد، اسماعیل آباد، ناصرآّباد، چوبیندر و مشعلدار است. 


پیگیری

رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین در پاسخ به سوال همشهری مبنی بر خدمات رسانی به مناطق منفصل شهری توضیح می دهد: شورای سلامت شهرستان و کمیسیون خدمات شهری در زمینه بهداشت این مناطق جلساتی را برگزار کرده است.
«زهرا یوسفی»  ادامه می دهد: در 2 سال اول شورای چهارم شبهاتی در خصوص الحاق این مناطق به شهر قزوین وجود داشت و نزدیک به 1.5 سال است که این مناطق به صورت رسمی به شهر ملحق شده اند. طی این مدت مشکل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مسیر نجف آباد مورد بررسی قرار گرفت و سعی کردیم در حد توان مانع از انجام این کار شویم، هر چند هنوز هم برخی  افراد  با تخلف، شبانه اقدام به تخلیه زباله در حاشیه نجف آباد می کنند.

از وی در خصوص وضعیت معابر در نواحی منفصل شهری می پرسیم که  اظهار می‌کند: علاوه بر اجرای آسفالت معابر در مناطقی که وضعیت جاده و دسترسی مشکل داشت، با اداره راه و شهرسازی رایزنی کردیم و در صدد اصلاح هندسی زاویه ورودی مسیرها به اتوبان هستیم. علاوه بر این، کارجمع آوری پسماندها نیز اگر چه با مشکلاتی همراه است، اما انجام می شود. بحث راه اندازی مرکز خدمات درمانی مناسب برای اهالی را هم در شورای سلامت استان مطرح کرده‌ایم که در حال پیگیری است.


پرداخت عوارض

یوسفی در پاسخ به این سوال که آیا از اهالی این مناطق عوارض شهری دریافت می‌شود؟ توضیح می دهد: مردم نواحی منفصل عوارض شهری پرداخت می کنند اما با توجه به وضعیت فعلی تخفیفاتی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم که در این باره می‌توان به تخفیف در کمیسیون ماده 100 اشاره کرد. 
رئیس کمیسیون سلامت و بهداشت در خصوص عملکرد شورای شهر در رسیدگی به مناطق منفصل شهری می گوید: در سال 96رکود مالی باعث شد تا اتمام پروژه‌های نیمه کاره در اولویت قرار بگیرد و بعد از آن با اتمام پروژه های سنگین به ریزپروژه هایی همچون مشکلات این مناطق خواهیم پرداخت.


زندگی غیراستاندارد

نایب رئیس شورای شهر قزوین می گوید: خدمات‌دهی به نواحی حاشیه‌ای و منفصل شهری قزوین تاکنون بسیار ضعیف بوده و از این پس باید پررنگ شود. اکنون شهروندان در مناطق حاشیه‌ای و منفصل همچون مشعل‌دار، خیرآباد، حسن‌آباد، نجف‌آباد، چوبیندر، دانش، ناصرآباد و وثوق آباد کمترین خدمات شهری را دریافت می‌کنند که این موضوع شایسته و قابل قبول نیست.
«مهدی عبد‌الرزاقی» با بیان این‌که مردم ساکن در این مناطق هزینه‌های شهرنشینی را پرداخت می‌کنند، اضافه می کند: با این وجود این شهروندان از خدمات لازم و مطلوب در حد استاندارد یک شهر محروم هستند.

وی با بیان این‌ که امکانات فرهنگی و ورزشی مربوط به این مناطق بسیار پایین و در برخی نقاط صفر است اظهار می‌کند: در این مورد باید تدبیر و چاره‌ای اندیشید، چرا که شهروندان ساکن در این مناطق نیز حق برخورداری از حداقل امکانات شهری را دارند.
عبد‌الرزاقی با بیان این که جمع‌آوری پسماند در برخی از نواحی منفصل شهری قزوین به کندی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: جاده‌های دسترسی نجف‌آباد، حسن‌آباد و وثوق‌آباد و اسماعیل‌آباد وضعیت نامطلوبی دارند و لازم است که با هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه به برطرف کردن مشکلات این مناطق در حوزه‌های مختلف بپردازیم.


 جلوگیری از حاشیه نشینی

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قزوین اما  می گوید: با ایجاد نواحی منفصل شهری در اطرف شهر قزوین گام بلندی در راستای جلوگیری از گسترش این حاشیه نشینی و سکونت گاه‌های غیررسمی در مرکز استان برداشته شده است.
«محسن اسماعیلی» بیان می‌کند: شهر قزوین با وجود رشد جمعیت، قرار گیری در مسیر شریان‌های اصلی کشور، نزدیکی به پایتخت و وجود شهرک های صنعتی، دچارسکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی نشده و یکی از اصلی ترین دلایل آن علاوه بر تاثیر باغستان سنتی در همجواری شهر، پیش بینی و تعریف نواحی منفصل شهری در مکان‌های مشخص است.


محرومیت

یکی از اهالی نجف آباد به همشهری می گوید:  مناطق منفصل شهری از ساده‌ترین امکانات شهری محروم هستند و چون دهیاری‌ها نیز بعد از الحاق این نواحی به شهر منحل شدند، بودجه های روستایی را از دست دادند.
 «محمودی»  که قبلا عضویت در شورای روستا را تجربه کرده، توضیح می دهد: 3 روستای حسن آباد، وثوق آباد و نجف آباد که اکنون در حوزه شهرداری منطقه 3 قزوین قرار می گیرند، در حال حاضر با مشکلاتی چون وضعیت نامناسب و خطرناک راه‌های ارتباطی مواجهند. بهداشت عمومی وضعیت اسفباری دارد  و فاضلاب خانگی در سطح معابر جاری و وسایل حمل و نقل عمومی به سختی در این مناطق یافت می شود. مردم برای رفع ساده‌ترین نیازهای خود مجبورند ساعت‌ها انتظار بکشند.  نبود مراکز درمانی برای خدمات ساده از یک سو و نبود وسیله حمل و نقل برای انتقال بیماران    بارها موجب فوت افراد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :