• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29765
+
-

کارنامه میزبانی همدان

مسئولان از کیفیت برگزاری رویداد 2018 در همدان می‌گویند

گردشگری
کارنامه میزبانی همدان

فاطمه کاظمی ـ  ریحانه حمیدی| همدان- خبرنگار:

 پس از ماه‌ها انتظار اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی بالاخره 5 تا 7 شهریور در همدان برگزار شد. بسیاری از محاسن آن سخن به میان آوردند و از برگزاری خوب و باشکوه آن گفتند. برخی دیگر زبان به نقد گشوده و ظرفیت‌های میزبانی همدان را بسیار بالاتر از چیزی که به نمایش گذاشته شد ارزیابی کردند.


نمره قبولی همدان 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور چند روز بعد از پایان اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی درنشست خبری گفت: همدان در برگزاری کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ نمره قبولی گرفت.
 به گزارش تسنیم «محمد محب خدایی» افزود: همدان تا همیشه باید سطح پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بودن را حفظ کرده و برای ۳۶۵ روزسال این رویداد تعریف کند. این به آن معنا است که کسب عنوان پایتخت گردشگری آسیا توسط همدان یک عنوان ماندگار خواهد بود.

وی بیان کرد: کنفرانس بین‌المللی همدان 2018 باید سطح گردشگری استان را به گونه‌ای ارتقا دهد که زمینه‌های توسعه در همه موارد را فراهم کند.
محب خدایی در زمینه چگونگی برگزاری کنفرانس بین‌المللی همدان 2018 اعلام کرد: سطح این رویداد مطلوب و خوب بود و همدان توانست نمره قبولی را از لحاظ اجرا به خود اختصاص دهد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در مورد نقطه قوت برگزاری این کنفرانس تصریح کرد: نقطه قوت برگزاری کنفرانس بین‌المللی همدان 2018 انسجام عملکرد مطلوب مسئولان منطقه از جمله استاندار همدان، معاون عمرانی وی، نمایندگان مردم در مجلس، مدیران استانی و عوامل اجرایی بود.محب خدایی اضافه کرد: تکاپوی حوزه اطلاع رسانی و استفاده مطلوب از اصحاب رسانه در این رویداد توانست نقش بسزایی در انعکاس کنفرانس بین‌المللی همدان 2018 ایفا کند.
وی با اشاره به رویداد همدان 2018 اظهار کرد: رویداد 2018 همدان فرصت بزرگی در گردشگری کشور است که مقاصد جدیدتری را به مقصدهای بعدی ما اضافه کند.معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بیان کرد: هر کشوری که بخواهد خود را به مقاصد جدید گردشگری وصل کند باید اول گردشگری داخلی خود را تقویت کند که خوشبختانه در همین راستا شاهد رشد فرهنگ گردشگری در همدان هستیم.وی با بیان این که این رویداد بزرگ‌ترین رویداد گردشگری کشور و جهان است، گفت: ظرفیت‌های استان همدان شایسته معرفی در جهان بود و امیدواریم شاهد حضور گردشگران بیشتری در این منطقه باشیم.


ما خوب بودیم

«علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پاسخ به اینکه چرا آمار مهمانان حاضر در کنفرانس متناقض است؟ می‌گوید: این که از 34 کشور صحبت می‌شود به این دلیل است که 33 کشور به همراه ایران عضو مجمع گفت وگوی همکاری‌های آسیایی
 (آ.سی.دی) هستند و برای همه آن‌ها دعوتنامه ارسال شده بود اما خب، ممکن است در برنامه‌ای که الزام‌آور هم نیست تعدادی از اعضا نتوانند حضور پیدا کنند؛ حتی من شنیدم سومین نشست رسمی وزرای گردشگری کشورهای آسیایی که قرار بود در بنگلادش برگزار شود به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا به زمان دیگری موکول شده است. در نهایت نمایندگان 16 کشور عضو آ.سی.دی در سطوح مختلف در رویداد همدان 2018 حضور پیدا کردند و در مجموع ما40 مهمان خارجی داشتیم. برخی کشورها هم که به دلیل ناهماهنگی‌ نتوانسته بودند در اجلاس شرکت کنند از طریق مکاتبه یا فرستادن نماینده بعد از اجلاس پیگیر محتوای این اجلاس بودند. درباره سطوح مهمان‌ها هم به نظر من مهم حضور نمایندگان کشورهای عضو، حالا در هر سطحی بود، ضمن این‌که عناوین در کشورهای مختلف، متفاوت است.

وی درباره مشخص نبودن ریز برنامه‌های اجلاس برای خبرنگاران اظهار می‌کند:من هم در نشست خبری تهران و هم در مصاحبه‌های مختلف برنامه‌های اجلاس را بارها اعلام کرده بودم و کمیته اطلاع‌رسانی هم در جریان کامل برنامه‌ها بود. همه خبرنگاران هم می‌توانستند در همه برنامه‌های اجلاس حضور پیدا کنند.


 عملکرد کمیته تبلیغات

مالمیر با اشاره به عملکرد کمیته تبلیغات می‌افزاید: بیشتر تبلیغات ما در خارج از استان به خصوص در تهران متمرکز بود، بنابراین در مترو، قطارها و... برنامه‌های مهمی که در تهران برگزار می‌شد، با تبلیغات اطلاع‌رسانی شد. در داخل استان هم بخشی از کارهای تبلیغاتی را میراث فرهنگی انجام داد، در بخش‌هایی صداوسیما وارد شد و بخشی را هم شهرداری بر عهده گرفت. تعیین‌کردن میزان برای تبلیغات ممکن نیست اما ما همه تلاشمان را کردیم و اگر اعتبار بیشتر بود و نهادهای دیگر بیشتر مشارکت می‌کردند می‌توانستیم بیشتر تبلیغات کنیم. در مجموع ما خوب بودیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پاسخ به اینکه چرا رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور تا پایان رویداد در همدان نماند؟ می‌گوید: بالاخره ایشان باید با معاون اول رئیس جمهوری همراهی می‌کرد و با اسحاق جهانگیری به تهران برگشت. به علاوه 2 ماه پیش با دبیرکل مجمع آ.سی.دی گفت‌وگوی مفصلی داشت. به جای ایشان محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در همدان ماند و در همه برنامه‌ها حضور داشت.


جای خالی فرهنگ بومی

یک کارشناس گردشگری می‌گوید: نکته‌ای که در نخستین تجربه میزبانی همدان از کشورهای آسیایی کمتر به آن توجه شد غفلت از فرهنگ انسان‌دوستانه همدان بود که جا داشت در معرض دید مهمانان قرار گیرد. داشته‌های فرهنگی شهری که تنوع قومی و زبانی و فرهنگی آن زبانزد خاص و عام است در رویداد 2018 چقدر دیده شد؟ از کدام غذای سنتی همدانی‌ها در پذیرایی از مهمانان بهره گرفتند؟ آیا کماج و زرده نمی‌توانست جایگزین خوبی برای شیرینی‌های فانتزی و خوش آب و رنگی باشد که برای پذیرایی از مهمانان تدارک دیده شده بود؟ شاید یکی از بهترین فضاها برای معرفی سوغات همدان همین رویداد بود که تعداد خبرنگاران و اهالی رسانه از تعداد مسئولان و مهمانان خارجی بیشتر بود. شاید بهترین تبلیغ برای غذاهای بومی و محلی همدان همین رویداد بود که به نام گردشگری برگزار شده بود.

«رضا مقدم» اضافه می‌کند: به جای ظرف‌های چینی ساخت چین اگر از ظروف سفالی ساخت شهر جهانی سفال بهره می‌بردند، گردشگران و شرکت‌کنندگان در اجلاس بیشتر با این هنر اصیل آشنا می‌شدند و به عنوان سوغات آن را انتخاب می‌کردند. چند درصد مهمانان خارجی و حتی داخلی اجلاس با فرهنگ، زبان، آداب و رسوم، موسیقی و ادبیات همدان آشنا شدند و ارتباط برقرار کردند؟ ساز و دهل و نوای عاشیق‌های همدان در کجای این شهر طنین انداخت تا شاید گردشگران نوای موسیقی محلی را به یاد بسپارند؟وی ادامه می‌دهد: ما همدانی‌ها نه در برخورد با مهمان و نه در پذیرایی از او چنان که باید از ظرفیت‌ها و داشته‌های فرهنگی استان خود بهره نگرفتیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید