• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29778
+
-

روزگار آشفته دامداری در فارس

قیمت تمام شده شیر برای دامداران در آینده نزدیک تا کیلویی 2700 تومان افزایش می یابد

گزارش
روزگار آشفته دامداری در فارس

 فروغ جباری|  شیراز- خبرنگار:

از سال‌های گذشته دامداری در فارس یکی از عرصه‌های سودآور اقتصادی بوده است و می‌توان گفت این استان پهناور یکی از قطب‌های مهم دامپروری و کشاورزی کشور شناخته می‌شود. دامداری در ماه‌های اخیر با نوسانات نرخ ارز دچار اختلالات فراوانی شد که نتیجه آن افزایش چشمگیر قیمت محصولات لبنی و گوشت قرمز بود. عده‌ای از کارشناسان این وضعیت را به نفع دامداران فارس و به خصوص به نفع گاوداری‌ها می‌دانند، اما برخی از دامداران افزایش قیمت خوراک دام وارداتی را معضل امروز دامپروری می‌دانند و از بی‌توجهی مسئولان انتقاد می‌کنند.


افزایش قیمت شیر

رئیس اتحادیه دامداران تعاونی های دامداری مرودشت به وضعیت اخیر دامداری در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی وضعیت دامداری در ایران تغییر یا نوسان خاصی نداشت، اما در پایان سال 96 با سقوط ارزش پول ملی شرایط عوض شد. «جلال عمادی» یکی از دلایل بروز مشکلات در دامداری‌ها را بی‌برنامه بودن سازمان جهاد کشاورزی می‌داند و اضافه می‌کند: چون از ابتدا برنامه‌ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای فروش محصولات لبنی و کشاورزی تعریف نشده بود، بیشتر گاوداری‌ها، گاوهای خود را به کشتارگاه‌ها دادند، بنابراین عرضه در بازار کاهش یافت و تقاضا بالا رفت.

وی با اشاره به این‌که تا مدتی پیش بازار شیر در فارس به علت تعدد گاوداری‌ها اشباع شده بود، می‌افزاید: حجم شیر دریافتی یکی از کارخانه‌های فارس روزانه420 تن بود و این در شرایطی بود که نزدیک به 600 تن شیر به بهانه‌های گوناگونی از سوی کارخانه پذیرفته نمی‌شد.
‌عمادی به تغییر بازار هدف دامداران اشاره می‌کند و می‌گوید: امروزه شیر با تبدیل شدن به شیر خشک در بازار با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد و این موضوع به سود گاوداران شده است. 
وی می‌افزاید: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگان استانداری برگزار شد که در آن کارخانه‌دارها اعتراض کردند و گفتند اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، شیر را در داخل توزیع نمی‌کنند و پس از تبدیل به شیر خشک می‌فروشند؛ زیرا به سود بیشتری خواهند رسید. 

‌عمادی با تاکید بر این‌که گاوداران به دلیل بی‌ثباتی بازار و تعهداتی که به مشتری‌های خود دارند کاملا نامطمئن فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: یکی از کارخانه‌های اصفهان روزانه 700 تن شیر از فارس و استان‌های هم‌جوار می‌خرد، به شیر خشک تبدیل می‌کند و طبق قراردادی به روس‌ها می‌فروشد.
وی اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک قیمت تمام شده شیر برای دامدار تا کیلویی 2700 تومان افزایش یابد.

‌عمادی به واکنش دامداران در این بازار نابسامان اشاره می‌کند و می‌گوید: دامدارها از این وضعیت رضایت دارند؛ چراکه روزانه یک تن شیر می‌فروشند و همان لحظه پول آن را دریافت می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: آنها در سال‌های گذشته شیر را 3 ماهه یا با فواصل بیشتری می‌فروختند و خریداران هر طور که می‌خواستند با دامداران معامله می‌کردند.


خوراک‌ دام

این عضو اتحادیه دامداران در خصوص وضعیت ذرت، جو، کنجاله و نهاده‌های وارداتی نیز می‌گوید: خوراک‌های دامی با ارز دولتی به دامدار ارائه می‌شود، البته بعید است این رویه ادامه پیدا کند زیرا دولت توان پرداخت یارانه را ندارد، بنابراین مجبور می‌شود با ارز آزاد این محصولات را خریداری کند که در این صورت قیمت شیر و محصولات لبنی 2 برابر خواهد شد.
‌عمادی می‌افزاید: برای برخی اقلام مانند کنجاله سویا و ذرت دولت باید یارانه همیشگی در نظر بگیرد و از این حیث به نفع گاوداران است.


سردرگمی گاودارها

یک گاودار صنعتی در استان، اما نظر دیگری دارد. او می‌گوید: طی 4 سال گذشته سود حاصل از دامداری به تدریج کاهش یافت تا 2 ماه قبل از عید که به تساوی رسید؛ یعنی نه سودی عاید گاودار می‌شد و نه ضرری تهدیدش
 می‌کرد.«دانیال زارعی» می‌افزاید: پس از آن، قیمت خوراک دام بالا رفت و زیان گاودار بیشتر شد، در نتیجه قیمت شیر و گوشت مصرفی به صورت سرسام‌آوری افزایش 
یافت. وی به سردرگمی گاوداران و نامعلوم بودن سود و زیان آنها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: امکانات نیز روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و کیفیت نهاده‌ها کاهش یافته است.

زارعی که پیش‌بینی می‌کند در آینده‌ای نزدیک، مردم قدرت خرید تولیدات دامی را نخواهند داشت، می‌گوید: آینده سختی در انتظار دامداری است و مسئولان امور دام، باید به‌جای حضور در جلسات یا  دفاتر کار خود، به دامدارها نزدیک شوند و با درک مشکلات آنها به دنبال راهکارهای اساسی  باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید