• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29777
+
-

پایان مسکن مهر

۱۱ درصد مسکن مهر کل کشور متعلق به اصفهان است

مسکن
پایان مسکن مهر

نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

 از وعده‌های مسئولان برای اتمام مسکن مهر مدت‌هاست که می‌گذرد و هر بار شنیده می‌شود شمارش معکوس برای اتمام مسکن مهر آغاز شده است. اما این بار شرایط به نحوی دیگر است، به صورتی که به جای وعده شمارش معکوس، خبر اتمام و تکمیل واحدهای مسکن مهر در اصفهان از سوی مسئولان استان اعلام شده است.


واحدهای بدون متقاضی 

 تکمیل نشدن تعدادی از واحدهای مسکن مهر پس از گذشت سال‌ها از شروع این طرح و وعده‌های مکرر مسئولان برای اتمام آنها از یک سو باعث گلایه متقاضیان این واحدها شده است و از سویی دیگر هم اهالی ساکن در خانه‌های ساخته و نیمه‌ساخته مسکن مهر همچنان از نبود امکانات اولیه شامل آب، برق و گاز شاکی هستند. در واقع مشکلات به‌ گونه‌ای است که برخی از ساکنان برای تأمین آب شرب خود هم با مشکل مواجه هستند و برای دسترسی به امکاناتی چون مراکز آموزشی و رفاهی و بیمارستان لازم است مسافت زیاد طی کنند. به این ترتیب چنین استنباط می‌شود که با وجود چنین مشکلاتی به طور تقریبی یک نارضایتی عمومی بین مالکان واحدهای مهر وجود دارد.


کیفیت مناسب مسکن مهر

اما این‌که مسکن مهر استان اصفهان با چه شرایطی مواجه است و در چه مرحله‌ای قرار دارد موضوعی است که مسئولان مربوطه در مورد آن اخباری جدید ارائه می‌دهند.   به گفته «حبیب‌الله طاهرخانی» معاون وزیر راه و شهرسازی، در 3 شهر جدید استان یعنی مجلسی، فولادشهر و بهارستان، تمامی مسکن‌هایی که دارای متقاضی بوده‌اند تحویل داده شده‌اند و تمرکز بیشتر بر تکمیل خدمات و کمبودهای موجود در سایت‌های مسکن مهر است.  این مسئول با اشاره به انتقادهای وارده به مسکن مهر می‌گوید: با توجه به این نارضایتی‌ها نگاه دولت یازدهم به این طرح به کیفیت بیشتر بود و اکنون تولید و عرضه مسکن با کیفیت مناسبی در حال جریان است.

همچنین به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان، تا قبل از دولت یازدهم 49 درصد مسکن مهر افتتاح شده بود و مابقی نیز از دولت یازدهم تاکنون افتتاح شده‌اند. وی با اشاره به نارضایتی مردم از مسکن‌های مهر می‌افزاید: ۱۱درصد مسکن مهر کل کشور متعلق به اصفهان است که 25 درصد از کل مسکن مهر استان نیز در بهارستان واقع شده است.  «حجت‌الله غلامی» تصریح می‌کند: در هفته دولت ۲۹۶ واحد مسکن در اصفهان افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که این واحدها در نایین، شهرضا و آران و بیدگل واقع شده‌اند و علاوه بر آن در این ایام ۳۱ طرح روبنایی در سایت‌های مسکن مهر استان افتتاح شد.  وی اظهار می‌کند: تقریبا همه واحدهای مهر به جز ۳۰۰ واحد در شهرضا و 2 هزار و ۵۰۰ واحد در فولادشهر افتتاح شده‌اند.


خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان نیز می‌گوید: در استان اصفهان حدود ۱۶۱ هزار واحد برای مسکن مهر وجود داشت که ۱۰ هزار واحد آنها به دلیل نبود متقاضی از چرخه خارج شده‌اند.
به گفته «ایمان طاهر»، از ۱۵۱ هزار واحد باقی‌مانده حدود ۵۰۰ واحد بابت ساخت در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان قرار دارد که این واحدها که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفری چون شهرضا و شاهین شهر قرار دارند، در پاییز ۹۷ آماده تحویل خواهند بود.  طاهر بیان می‌کند: واحدهای باقی‌مانده در فولادشهر اصفهان در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید است که همه آنها مشتری دارند، ولی زمان تحویل آنها نامشخص است. وی درباره خدمات زیربنایی طرح مسکن مهر اظهار می‌کند: در مورد تامین آب و برق مشکلی وجود ندارد، ولی فعلا مهم‌ترین خدمات زیربنایی در طرح‌های مسکن مهر در اصفهان فاضلاب است.


تحقق وعده اتمام مسکن مهر

همچنین از سوی رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان این گونه اعلام می‌شود که مسکن مهر اصفهان در حال اتمام است و تا پایان امسال پرونده این طرح برای همیشه در اصفهان بسته می‌شود.   «مهدی جعفرپیشه»   اظهار می‌کند: تاکنون نزدیک به 5هزار مسکن مهر در بهارستان،2هزار واحد در شهرضا، هزار واحد در کاشان، 6هزارواحد در فولادشهر، 500واحد در شهر مجلسی، 5هزار واحد در شاهین‌شهر، نایین، گلپایگان و...  به بهره‌برداری رسیده است و یادآور می‌شود بهره‌برداری این تعداد توسط انبوه‌سازان بوده و مابقی نیز از سوی تعاونی‌ها ساخته شده‌اند.وی تصریح می‌کند: در چند سال آغاز اجرای طرح مهر، ساخت مسکن مهر به تعاونی‌ها واگذار شد و سپس این طرح به انبوه‌سازان واگذار شد و در مورد کیفیت آنها اقدامات لازم انجام شده است.

این مسئول با تاکید بر ایمن بودن و کیفیت مناسب مسکن مهر استان نسبت به دیگر مناطق می‌گوید: اگر شکایتی از سوی مالکان این واحدها می‌شود، مربوط به دوری امکانات مورد نیازشان از محل سکونت است، وگرنه مشکلی در نوع ساخت و کیفیت مسکن‌ها وجود ندارد، چراکه تمامی مراحل ساخت واحدهای مهر تحت نظارت کامل کارشناسان نظام مهندسی بوده است.

جعفرپیشه بیان می‌کند: با توجه به اتمام مسکن مهر استان و ابقای مشکل بی‌مسکن بودن افراد دیگر، لازم است دولت امکانات لازم چون زمین وتسهیلات را در اختیار سازندگان قرار دهد و بدون دخالت مستقیم اما به صورت ناظر، شرایط ساخت مسکن‌هایی مناسب را برای متقاضیان مسکن فراهم آورد.  وی خاطرنشان می‌کند: تسهیلاتی مانند تخفیف بیمه، مالیات و عوارض شهرداری از جمله راهکارهای افزایش ساخت‌وساز برای انبوه‌سازان و ارتقای عرضه مسکن است.


تکمیل نشدن تاسیسات مسکن مهر

در حالی مسئولان نسبت به اتمام مسکن‌های مهر در استان و کیفیت مطلوب آنها خبر می‌دهند که ‌شهرهای جدید با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند، به طوری که هنوز تاسیسات زیربنایی و روبنایی در برخی از شهرها تکمیل نشده است و بسیاری از مردم با مشکلات فراوانی از جمله نبود آب آشامیدنی، برق، گاز و تلفن، و عدم تکمیل مدارس، خانه‌های بهداشت و کلانتری مواجه هستند.
گفتنی است که مشکلات شهرهای جدید نیازمند قوانین جدید است و قوانین جدید می‌طلبد که این شهرها دارای هویت، ادارات مستقل و خدمات رفاهی کامل باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید