• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29775
+
-

گرانی در بازار خودرو تخت‌گاز می‌راند

رئیس شورای رقابت: توقف عرضه خودرو برای خودروسازان هزینه دارد بنابراین عرضه متوقف نشده اما تقاضاهای کاذب مشکل ایجاد کرده است

بازار
گرانی در بازار خودرو تخت‌گاز می‌راند

سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:

افزایش ناگهانی نرخ ارز و استمرار این وضعیت در ماه‌های گذشته سبب چند برابر شدن قیمت بسیاری از کالاهای داخلی و خارجی شده و بخش مهمی از این گرانی‌ شامل بازار خودرو هم می‌شود.طی ماه‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی بیش از دوبرابر شده است. 

حتی قیمت «پراید» که همیشه به دلیل قیمت مناسبش یکی از خودروهای داخلی پرمشتری بوده، طی 2 هفته اخیر قیمت آن در بازار به بیش از ۴۰ میلیون تومان رسیده در حالی که قیمت آن در کارخانه ۲۲ میلیون تومان عنوان شد.هرچند بعد از حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص قیمت این خودرو در چند روز اخیر شاهد کاهش حدود 10 میلیون تومانی قیمت آن در بازار بودیم.برخی از کارشناسان معتقدند ایجاد جوّ روانی ناشی از تحریم‌ها و نیز سوءاستفاده دلالان و واسطه‌گران موجب افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار کشور شده است.
بعضی از کارشناسان هم می‌گویند گران شدن خودرو نتیجه طبیعی افزایش افسارگسیخته نرخ ارز به‌ خصوص دلار است و به ایجاد جوّ روانی و... ربطی ندارد. 

پیش از آغاز گرانی خودروهای موجود در بازار، شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را برای تولیدکنندگان داخلی صادر کرده بود. بر اساس این مجوز، شرکت «ایران‌خودرو» 18/7 درصد و سایپا هم به طور متوسط 01/7 درصد حق افزایش قیمت محصولات خود را دارند.افزایش قیمت خودروهای داخلی در کنار گرانی کالاهای دیگر همچون لوازم خانگی و اقلام خوراکی مثل برنج، لبنیات، مواد شوینده، قند و شکر و... موجی از نگرانی و اضطراب را بین شهروندان کل کشور از جمله شهروندان خوزستانی به وجود آورده و آنها را نسبت به آینده هراسناک و بدبین کرده است.


التهاب در بازار

یک شهروند اهوازی می‌گوید: شرایط اقتصادی کشور سبب شده است عده‌ای در جهت تامین منافع شخصی خود به التهاب بازار دامن بزنند و بعضی‌ها هم بدشان نمی‌آید که در این آشفته‌بازار یک‌شبه میلیاردر شوند‌.
«رضا حصیری» می‌افزاید: خودروسازان داخلی نمی‌خواهند در رقابت برای افزایش قیمت‌ها عقب بیفتند و به همین دلیل از این‌ فرصت برای گرانی محصولات خود استفاده کرده‌اند، وگرنه خودروی داخلی که تمام قطعات آن در داخل تولید و تامین می‌شود، چرا ناگهان باید این‌قدر گران بشود؟
این شهروند ادامه می‌دهد: متاسفانه نرخ دلار همین‌طور بی‌رویه دارد افزایش پیدا می‌کند و نیاز است که مسئولان کشور با کمک مجلس شورای اسلامی چاره‌ای بیندیشند و مشکلاتی را که در کشور ایجاد شده است، حل کنند.


هجوم برای خرید خودرو و التهاب بازار

یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در اهواز می‌گوید: در شرایط التهاب اقتصادی باید معاملات خودرو کاهش پیدا کند، اما بعضی از سرمایه‌داران خرد در همین آشفته‌بازاری که ایجاد شده، اقدام به خرید چند دستگاه اتومبیل کرده‌اند تا بتوانند سرمایه خود را در مدت کوتاه افزایش دهند.«سعید کعبی» بیان می‌کند: بخشی از نمایشگاه‌داران هم ندانسته و ناخواسته به این التهاب دامن زده‌اند چراکه به دلیل تحلیل غلط و بر اساس اطلاعات ناقص به خریداران مشاوره دادند و همین موضوع سبب افزایش تعداد مشتریان خودرو در این شرایط گرانی شده است.وی می‌گوید: در این مواقع شفاف بودن برنامه‌ها می‌تواند به کنترل بازار کمک کند چون حس مشارکت در همه افزایش می‌یابد. اما وقتی چیزی شفاف نیست، آشفته‌بازار درست می‌شود و خیلی‌ها هم به التهاب بازار دامن می‌زنند.


قیمت خودرو تابع شرکت‌های تولیدکننده

پس از گرانی خودرو در بازار، در روزهای گذشته برخی از شرکت‌های تولیدکننده خودرو اعلام کردند که به ‌زودی فروش جدید خود را بر اساس قیمت واقعی آغاز می‌کنند. همین موضوع سبب ایجاد رکود نسبی در بازار خودرو شد چون خیلی‌ها دست نگه داشته‌اند تا خودروها را با قیمت جدید به فروش برسانند.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز در این زمینه به همشهری می‌گوید: با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته، قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز هم خیلی تغییر کرده است و بر همین اساس خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند.«محمود بازرگان» می‌افزاید: خودروسازهای داخلی قیمت‌گذاری‌ها را طبق دستورالعمل انجام می‌دهند و گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید مورد نظارت مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

قیمت خودرو در نمایندگی‌ها تابع شرکت‌های تولیدکننده است و اگر شرکت‌ها چیزی را اعلام کردند و خواستند انجام دهند، از طریق نمایندگی‌های مجاز خودرو اعلام می‌کنند.
وی اضافه می‌کند: ما هم اخبار شرکت‌ها را شنیده‌ایم که می‌خواهند خودروها را با قیمت کارخانه عرضه کنند اما اقدام موثر و عملی در این زمینه ندیده‌ایم. اگر این وعده‌ها عملی شود، قطعا در قیمت‌ها اثر مستقیم می‌گذارد.


خودروسازها احتکار نکردند

چند روز پیش رئیس شورای رقابت نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: مشکل اصلی خودروسازها نیاز به قطعه است. خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپوشده در پارکینگ‌ها را به بازار عرضه کنند.
«رضا شیوا» درباره تولید خودرو نیز گفت: تولید ماه گذشته خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نداشته، بلکه با افزایش همراه بوده و تقاضا هم افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: توقف عرضه خودرو برای خودروسازها هزینه دارد بنابراین عرضه متوقف نشده اما تقاضاهای کاذب مشکلاتی در بازار خودرو ایجاد کرده است.
شیوا تصریح کرد: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو که در جلسه دوشنبه 12 شهریور مطرح شد، این بود که فروش خودرو بر اساس این شرایط انجام شود: به هر کس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود، سن خریدار بالای 18 سال باشد و خریدار خودرو تا یک سال حق فروش خودرو را نداشته باشد.


نحوه عرضه خودرو شفاف نیست

رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز هم درباره شفافیت معاملات عرضه خودرو عنوان می‌کند: باید منتظر باشیم و نحوه عرضه را ببینیم، این‌که مثلا چه تعداد خودرو به بازار می‌آید و از این قبیل موارد. اما هجوم متقاضیان برای خرید خودرو روشن است چراکه حدودا 2 میلیون متقاضی خرید خودرو در بازار وجود دارد.
بازرگان می‌گوید: اگر عرضه شفاف صورت گیرد، قطعا قیمت‌ها باز تغییر می‌کند. اما هرچند شرکت‌ها برای عرضه خودرو به قیمت کارخانه بیانیه صادر کرده‌اند، ما اقدام عملی در این حوزه ندیده‌ایم.


هراس از گران‌تر شدن

برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو گران شدن قیمت خودرو را ناشی از احتکار تولیدکنندگان می‌دانند، اما «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت 10 روز قبل در واکنش به این ادعاها گفته است: روزانه بیش از 3 هزار خودرو در کشور تولید و طی 7 روز به خریداران تحویل داده می‌شود بنابراین احتکار خودرو منطقی نیست و اگر مردم دقیق اطلاع دهند، بررسی می‌شود.نمایشگاه‌داران اتومبیل معتقدند که خریداران در وضعیت فعلی بازار خودرو نمی‌خرند و منتظر تصمیمات مسئولان این حوزه هستند تا خودروها را با قیمت واقعی بخرند؛ موضوعی که تا امروز محقق نشده است. در مقابل، بسیاری از مردم هم با وجود گران شدن خودرو و به دلیل هراس از گران‌تر شدن آن به خرید اقدام می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید