• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29771
+
-

گذرگاه پرحادثه شهید کسایی

سیدمرتضی احمدپور| تبریز - روزنامه‌نگار: 


هر لحظه منتظر شنیدن خبر وقوع یک حادثه در بزرگراه کسایی هستیم. این جمله، حرف بالاترین مسئول در پلیس راه استان در مورد حوادث تلخی است که روزانه از بزرگراه شهید کسایی به گوش می‌رسد. تعداد بالای حوادث تلخ، این بزرگراه را به یکی از جاده‌های خطرناک استان مبدل کرده است و هر قدر راننده‌ای محتاط و حرفه‌ای باشد، این احتمال که در طول رانندگی در این مسیر دچار حادثه شود، وجود دارد. از سوی دیگر گذر نکردن از این بزرگراه هم چندان ساده نیست. چون شرق و غرب تبریز را به هم متصل می‌کند و می‌توان آن را پرتردد‌ترین جاده برون‌شهری و درون‌شهری استان دانست.

رانندگان تبریزی هر روز در خطر حوادث مرگبار این محور قرار می‌گیرند و نشانه‌های تصادف و گاردریل‌های شکسته و خط ترمز خودروها، همیشه در این مسیر دیده می شود. نقش این بزرگراه، فقط متصل کردن شرق و غرب تبریز به هم نیست، بلکه به عنوان یک مسیر ترانزیتی و بین استانی هم عمل می‌کند و خودروهای باری و مسافری هم از این محور عبور می کنند. به نظر مسئولان پلیس راه، علت عمدۀ تصادف در این محور، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و تریلی‌های عبوری در آن است. وجود خروجی‌های متعدد از این بزرگراه به نقاط مختلف شهر، از دیگر عوامل بروز تصادف است. بعضی خودروها بی‌توجه به قوانین و اصول رانندگی در جاده از معابر شهری وارد این بزرگراه می‌شوند و با خودروهای باری سنگینی که در سرازیری یا سربالایی‌های متعدد این بزرگراه با دنده سنگین می رانند، برخورد می‌کنند. 

به علاوه، برگزاری رقابت های فوتبال در ورزشگاه یادگار امام در سمت جنوبی این بزرگراه، ترافیک و تصادف‌های منجر به حادثه را بیشتر کرده است. تماشاگرانی که برای رسیدن به ورزشگاه، از عرض بزرگراه می گذرند، گاه با تصادفی ناگهانی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر نبود دوربین‌های کنترل سرعت به تعداد کافی، کمبود ماموران راهنمایی و رانندگی و مشخص نشدن حوزۀ ماموریتی این بزرگراه برای پلیس راه و پلیس راهور موجب شده است کنترل بر این مسیر و کاهش تصادفات چندان ممکن نباشد. به نظر می‌رسد برای رفع مشکل بزرگراه کسایی نخست باید درون‌جاده‌ای و برون‌جاده‌ای بودن این مسیر و در نتیجه متولی آن مشخص و سپس حضور ماموران انتظامی در آن تقویت شود. همچنین افزایش دوربین‌های کنترل سرعت در آن افزایش یابد و برای تردد تماشاگران به ورزشگاه یادگار امام از زیر پل سختگیری‌های لازم اعمال شود تا جان جوانان هیجان‌زده از تماشای فوتبال به خطر نیفتد. شاید هرگز به فکر مسئولان عمرانی استان زمانی که کنار‌گذر جنوبی تبریز را احداث می‌کردند، خطور نکرد که این کنار‌گذر به نوعی مانع توسعه تبریز از جنوب این کلان‌شهر خواهد شد.

امروز اما با احداث کنار‌گذر جنوبی تبریز یا بزرگراه شهید کسایی، توسعه تبریز از جنوب، حرکت لاک‌پشتی به خود گرفته و حتی گه گاهی از حرکت می‌ایستد. نبود زیر ساخت‌های توسعه‌ای مناسب در جنوب این بزرگراه و نبود پل‌های متصل‌کننده 2 طرف، نه‌فقط عامل کندی روند توسعه جنوب تبریز شده است، بلکه در چند دهه گذشته بخش جنوبی آن به بیابان‌هایی خشک و غیرقابل کشت و بخش‌های دیگر آن به انبار‌های زباله و ضایعات تبدیل شده است که در این زمینه به‌جز اقدامات مسئولان نیروی انتظامی استان برای برقراری نظم و انضباط رانندگان در طول مسیر بزرگراه شهید کسایی، باید فعالیت‌های عمرانی و خدمات شهری هم با سرعت بیشتری انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :