• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29695
+
-

اصلاح طلبان در کنگره مردم‌سالاری هشدار دادند

بازسازی پشتوانه اجتماعی برای وضعیت بهتر

هاشمی: باید نقاط مشترک اعتدال بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را ببینیم.‌ شعار پاسخگو نیست

پنجشنبه‌ای که گذشت، هفدهمین کنگره حزب مردم سالاری برگزار شد؛کنگره‌ای که به واسطه تأکید و هشدارهای سخنرانانش بر ضرورت رفع کاستی‌ها در جریان اصلاحات به گعده‌ای برای هم‌اندیشی صاحب‌نظران این جریان برای بازسازی پشتوانه اجتماعی‌اش بدل شده بود.
نابسامانی‌های اقتصادی، ناامیدی اجتماعی و موج پوپولیستی شکل گرفته در جامعه 3 هشداری بود که سخنرانان کنگره مردم‌سالاری با تأکید بر آن خواستار چاره‌جویی و تدبیر اصلاح‌طلبان برای مقابله با آن شدند تا با بازسازی پشتوانه اجتماعی خود در وضعیت بهتری قرار گیرند.
علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، الیاس حضرتی نماینده تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، فرشاد مومنی رئیس مؤسسه دین و دانش، مرتضی الویری و مجید فراهانی اعضای شورای شهر تهران و فاطمه راکعی از فعالان سیاسی از مهمانان وی‍ژه این کنگره بودند.

 اصلاح‌طلبان باید خود را در وضعیت بهتری قرار دهند

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران که به‌عنوان یکی از سخنرانان به این کنگره دعوت شده بود، با اشاره به وضعیت جاری کشور در هشداری به اصلاح‌طلبان، نتیجه نابسامانی‌های اقتصادی را موجب شکل‌گیری نابسامانی‌های اجتماعی دانست و گفت: در ماه‌های گذشته شاهد شکل‌گیری نابسامانی‌های اقتصادی در کشور بودیم که منجر به نابسامانی‌های اجتماعی می‌شود و اصلاح‌طلبان باید خود را در وضعیت بهتری قرار دهند.
به گزارش ایسنا، رئیس شورای شهر تهران همچنین خواستار اعتدال و میانه‌روی در کشور شد و به تعریف اعتدال پرداخت و افزود: به عقیده بنده اعتدال حرکت بین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست بلکه تکیه بر نقاط مشترک این دو جریان همزمان با همگرایی اجتماعی است. آنچه می‌تواند کمک‌کننده باشد، عملگرایی در نظام حکومت از صدر تا ذیل است و اگر به این واقعیت توجه نشود، گرفتار مشکلات متعددی خواهیم شد. وی افزود: در دهه اخیر هم بحث آیت‌الله‌هاشمی واژه اعتدال بود، البته اعتدال حرکت بین دو جریان نیست. باید نقاط مشترک اعتدال بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را ببینیم.‌ دیگر شعار پاسخگو نیست.

 مردم نا امید شوند، منجی‌های ناشناخته ظهور  می‌کنند

علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنرانی‌اش لزوم ارتباط با مردم از سوی مسئولان و صاحب‌نظران را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایران امروز به دلایلی پیچیده‌ترین دوران حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خودش را طی می‌کند و این پیچیدگی‌ها به‌دلیل آمد و رفت بسیار سریع عناصر فراوان اتفاق افتاده است.او با تأکید بر اینکه متأسفانه یکی از مشکلات کشور در دوره اخیر فقدان رابطه بین توده‌های مردم و قدرت است، ادامه داد: در جامعه‌ای که در آن مردم ناامید باشند، پدیده «منجی‌های ناشناخته» ظهور می‌کنند و طعم تلخ این منجی‌های ناشناخته در سال‌های نه چندان دور  در کام جامعه احساس شد.ربیعی معتقد است: اعتماد زیادی طی سال‌های گذشته از جامعه از دست رفته است اما مشروعیت مدنی و مذهبی در سطح جامعه همچنان بالاست.


 نامه‌ای به رهبری برای جمهوریت سوم 

پس از سخنرانان، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری به جایگاه سخنرانان رفت و گفت:  در سیستم نظام باید تغییراتی صورت بگیرد. اشاره می‌کنم به طرح جمهوریت سوم؛ یعنی کاملا ریاست‌جمهوری و نه کاملا پارلمانی. ما در زمان امام، جمهوریت اول را تجربه کردیم و خود امام هم پیش‌بینی کردند بعد از ایشان جمهوریت دوم شکل گیرد. به گزارش ایلنا، نماینده تهران خاطرنشان کرد: نامه‌ای تدارک دیده‌ایم که خدمت مقام معظم رهبری بدهیم و از ایشان بخواهیم برای بازنگری در قانون و شکل‌گیری جمهوریت سوم اقدام کنند. کواکبیان ادامه داد: نهادهای انتخاباتی در نظام باید برجستگی داشته باشند و نهادهای انتصابی اگر وجود دارند پاسخگویی داشته باشند؛ درحالی‌که متأسفانه نهادهای انتصابی فعلا پاسخگو نیستند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید