• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2933
+
-

دوچرخه‌‌سواری با کت و شلوار

مازندران
دوچرخه‌‌سواری با کت و شلوار

اشکان جهان‌آرای/ ساری - خبرنگار:

 طی روزهای اخیر تصویری در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از اعضای شورای شهر بابل با کت و شلوار سوار بر دوچرخه دیده می‌شود.

جواد بیژنی یکی از چهره‌های فرهنگی بابل است که در انتخابات شورای پنجم شهر توانست از شهروندان رأی اعتماد بگیرد و به صحن شورای شهر راه یابد. با جواد بیژنی، به بهانه شهرت این روزهایش، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

داستان دوچرخه‌سواری شما از کجا شروع شد؟

پیشینه دوچرخه‌سواری به دوره کودکی خیلی از ما برمی‌گردد. در نوجوانی و جوانی برای رفت‌و‌آمد در شهر از دوچرخه استفاده می‌کردیم. بعدها که درگیر روزمرگی‌های کاری شدیم، دوچرخه در خانه جا ماند و کم‌کم فراموش شد. تا این‌که به حوزه اداری و شورای شهر وارد شدم و تصمیم گرفتم به بهانه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، هر سه‌شنبه با دوچرخه به ساختمان شورای شهر بروم.

پس عضو پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو هستید؟

می‌شود این‌طور گفت. البته پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در دوره گذشته مدیریت شهری پیشین بابل شکل گرفت. پیش از آن هم شهرداری بابل برنامه‌ای طراحی کرده بود که جمعه‌ها تعدادی از شهروندان از باغ ملی مسیری را دوچرخه‌سواری می‌کردند. من هم چند بار در این همایش هفتگی رکاب زدم.

پس حضورتان در شورا موجب شد این فعالیت را گسترده‌تر کنید؟

بله. با مسئولیتی که در شورا به عهده گرفتم، سعی کردم چنین مسائلی را هم مد نظر داشته باشم.

ابتدا که می‌خواستم برای حمایت از سه‌شنبه‌های بدون خودرو با دوچرخه به محل کار بروم، کمی برایم سخت بود. چون تا آن موقع با کت و شلوار دوچرخه‌سواری نکرده بودم، اما تصمیم گرفتم کار را شروع کنم.

اوایل کار متهم به ظاهرسازی شدم، اما کم‌کم این موضوع جا افتاد.

واکنش‌ها چطور بود؟

اوج بازخوردها در 48 ساعت اول بود. در اداره هم بازخوردهایی گرفتم. بسیاری از شهروندان هم به دلیل این‌که مسئولی از شهرشان در یک حرکت اجتماعی دیده شده است، خوشحال بودند.

انگار در انتخاب دوچرخه هم دقت زیادی کردید.

دوچرخه شهری با دوچرخه کوهستان فرق دارد. معمولا شهروندان از دوچرخه کوهستان در شهر استفاده می‌کنند.

من سفری شخصی به هلند داشتم و یک ماه فرهنگ دوچرخه‌سواری مردم این کشور را از نزدیک دیدم. البته آن‌ها خیلی جلو هستند. مسیر مجزا دارند، قوانین راهنمایی و رانندگی‌شان دوچرخه را مد نظر دارد، دوچرخه‌های تاشو دارند تا در مترو آن را همراه داشته باشند یا حتی در فروشگاه‌ها به دلیل بارانی بودن منطقه پوشش‌های خاص دوچرخه‌سواری در روزهای بارانی عرضه می‌شود. در این کشورهای توسعه یافته مردم از دوچرخه‌های شهری برای رفت‌وآمد شهری استفاده می‌کنند.

به صورت قانونی هم پیگیر گسترش دوچرخه‌سواری در بابل خواهید بود؟

بله. البته اقداماتی از دوره قبل در این شهر انجام شد. مثلا ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در پارک شهید شکری آغاز شده است که باید در این دوره تکمیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید