• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28910
+
-

جاسوسی سایبری امارات از مقام‌های منطقه

روزنامه نیویورک‌تایمز پرونده گسترده جاسوسی امارات را افشا کرده است که در پشت پرده آن یک شرکت اسرائیلی وجود دارد

جاسوسی سایبری امارات از مقام‌های منطقه


روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل پرونده یک هک گسترده برای جاسوسی سایبری از مقام‌های مختلف کشورهای منطقه ازجمله امیر قطر و نخست‌وزیر لبنان توسط امارات را افشا کرده است. براساس این گزارش بیش از یک سال است که حاکمان امارات با استفاده از یک نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی مخفیانه تلفن‌های هوشمند مخالفان داخلی یا رقبای خارجی را به ابزارهای جاسوسی تبدیل کرده‌اند.

هسته اصلی این جاسوسی یک شرکت اسرائیلی به نام گروه NSO است. این شرکت در میان کارشناسان امنیت سایبری به‌خاطر ساخت انواع مختلف بدافزارهای جاسوسی شناخته می‌شود.

هر چند این شرکت خصوصی خوانده می‌شود اما اطلاعات موثق وجود دارد که این شرکت بدون مجوز مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی امکان فروش بدافزارهای خود به کشورهای دیگر را نداشته است. براساس گزارش نیویورک‌تایمز دولت امارات با خرید محصولات این شرکت و هزینه حداقل ۱۸میلیون دلار اقدام به هدف قرار دادن موبایل سیاستمداران، نظامیان و روزنامه‌نگاران خاورمیانه کرده است. در این گزارش از امیر قطر، بیش از ۱۵۰ نفر از اعضای خاندان آل‌ثانی، سعد حریری(نخست‌وزیر لبنان)، محمد بن‌نایف (ولیعهد سابق عربستان)، امیر عبدالعزیز(فرمانده سابق گارد ملی عربستان)، سردبیر روزنامه العرب، اعضای سازمان عفو بین‌الملل مستقر در منطقه، روزنامه‌نگاران عربی،  مخالفان دولت امارات از مهم‌ترین اهداف این جاسوسی سایبری نام برده شده است.


چطور هک صورت می‌گرفت؟
همه‌‌چیز از یک کلیک شروع می‌شده است. براساس گزارش‌های منتشر شده شرکت NSO با سنجش فضای کشورهای منطقه پیام‌های خاصی را برای فریب اهداف خود طراحی کرده بود. مثلا پیامی با مضمون «رمضان نزدیک است، بهترین تخفیف‌ها را پیدا کنید» برای هدف هک ارسال می‌شد. کلیک کردن روی لینک داخل این پیام کافی بوده تا به‌صورت مخفیانه بدافزاری موسوم به پگاسوس روی گوشی تلفن همراه نصب شود. این بدافزار به‌صورت کامل کنترل گوشی تلفن همراه را در اختیار مقام‌های اماراتی قرار می‌دهد. آنها می‌توانستند به تمامی مکالمات هدف گوش کنند، به لیست مخاطبان تلفن او دسترسی داشته باشند و همچنین در خطری بسیار مهم‌تر گوشی تلفن همراه او را به تبدیل به یک وسیله جاسوسی کنند. این مسئله به‌معنای این است که گوشی تلفن همراه بدون آنکه فرد قربانی باخبر باشد می‌توانست صدای مکالمات در جلسات مهم و حساس را منتقل کند.

مکث

حفاظت در مقابل جاسوسی سایبری

جاسوس افزارها(Spywares)  گروهی از بدافزارها هستند که هدف اصلی طراحی‌شان سرقت اطلاعات است. اگر تصورتان از جاسوس همچنان به دوران جنگ سرد و فیلم‌های ساخته شده درباره آن دوران برمی‌گردد باید ذهنیت‌تان را تغییر دهید. این ابزارهای جاسوسی جدید که در سال‌های اخیر به‌شدت استفاده از آنها افزایش پیدا کرده در واقع شیوه جاسوسی در دنیای فناوری هستند و گروهی حتی آنها را تسلیحات جدید جهان می‌دانند. جاسوس‌افزار‌های بسیاری برای سیستم‌عامل‌های مختلف توسط هکرها ساخته شده که بخشی از آنها مربوط به کامپیوترها و بخشی طراحی شده برای موبایل هستند. این ابزارها با نصب شدن روی تلفن هوشمند، اطلاعات مختلف کاربر را به‌دست هکر می‌رسانند. به همین‌خاطر نخستین قدم مقابله با آنها جلوگیری از این مسئله است. در این خصوص نکات زیر را همیشه به یاد داشته باشید:

قدم مهم جاسوسی سایبری گول‌زدن قربانی است. به همین‌خاطر گول پیام‌‌های فریبنده را که می‌تواند به‌صورت پیامک، پیغام در پیام‌رسان یا ایمیل ارسال شود، نخورید.

هیچ وقت روی لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنید حتی اگر از طرف فردی که می‌شناسید باشد. در صورت آلوده‌شدن گوشی دوست شما امکان دارد پیامی با شماره او برای شما ارسال شود.

   فایل‌های مشکوک که توسط ایمیل‌ یا در پیام‌رسان‌ها ارسال می‌شود را باز نکنید و دست به نصب برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های ناشناس نزنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید