• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28901
+
-

‌راه خطرناک «ماری»

جاده ورودی به این روستا دارای پیچ‌های تند و خطرناک‌ است

اقتصادی
‌راه خطرناک «ماری»

 مونا رستگار|  زنجان- خبرنگار:


استان زنجان منطقه‌ای کوهستانی با طبیعتی زیباست، اگر سری به روستاهای استان زنجان به خصوص روستاهایی که  به شهرستان طارم نزدیکترند بزنید، بی‌تردید با دنیای شگفت‌انگیزی مواجه خواهید شد، دره‌های عمیق در کنار کوه‌های سر به فلک کشیده و درختانی که سبزی و نشاط را به این منطقه هدیه داده‌اند.

روستای ماری یکی از این روستاهاست. این روستا  در 12 کیلومتری ارمغانخانه که به تازگی شهر شده است،  قرار دارد. 

«فیض الله محمدی» دهیار این روستا از وضعیت ماری می‌گوید. وی در گفت گو با همشهری با اشاره به این که در حال حاضر 300 نفر جمعیت در ماری ساکن هستند، می‌افزاید: در این منطقه به دلیل ویژگی‌های خاص زمین، کشاورزی رونقی ندارد و بیشتر اهالی یونجه برای دام‌های خود می‌کارند. 


شغل بیشتر اهالی ماری دامداری است 

وی با اعلام این نکته که هم اکنون 2000 راس دام در این روستا وجود دارد، اظهار می‌کند: به جز دامداری چند نفر از اهالی نیز به کار زنبورداری مشغول هستند. دهیار ماری از نبود شغل برای جوانان این روستا انتقاد و بیان می‌کند: برای رونق اشتغال در این منطقه باید از سوی دولت تسهیلاتی در اختیار جوانان قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند معیشت خود را تامین کنند. محمدی در ادامه به موضوع قالیبافی اشاره می کند و می گوید: زنان و مردان در روستا قالیبافی می‌کنند، اما سودی عایدشان نمی شود؛ چرا که تاجران قالی می‌گویند نمی‌توانند فرش را بفروشند و چک خود را به راحتی نقد کنند. 


آب آشامیدنی

دهیار ماری در مورد وضعیت آب آشامیدنی روستا اظهار می‌کند: در حال حاضر آب به صورت لوله کشی به خانه های مردم رسیده اما لوله‌ها فرسوده هستند، شرکت آبفار نیز برای تعویض آن ها عملیات شبکه گذاری را  انجام داده که تاکنون تکمیل نشده است.


آب کشاورزی

محصولات کشاورزی در ماری به صورت دیمی کاشته می‌شود. محمدی در این باره تصریح می‌کند: آب کشاورزی از طریق چشمه‌ها تامین می‌شود اما این میزان کافی و راضی‌کننده نیست. 
وی در ادامه به وعده‌های داده شده از سوی جهاد کشاورزی به اهالی ماری خبر می‌دهد و می‌گوید: پیش‌تر جهاد کشاورزی وعده کاشت گل محمدی و بادام را در این منطقه برای رونق کشاورزی داده بود که تا امروز محقق نشده است.


راه روستایی

بی‌شک کسانی که به روستای ماری رفته‌اند با راه پر پیچ و خم آن آشنا هستند، راه‌های باریک که به گفته محمدی شانه خاکی دارند و تردد در آن‌ها خطرناک است. دهیار ماری در این مورد بیان می‌کند: شانه قسمتی از راه از بین رفته، هر چند اداره راه آن را مرمت کرده‌، اما با بارش باران و برف تردد در این مسیر بسیار خطرناک است و باید گاردیل در طول این راه نصب شود.
وی می‌افزاید: در زمستان با بارش برف چند روز راه بسته می‌شود، حتی پیش آمده که 10 روز نتوانسته‌ایم از روستا بیرون بیاییم. اگر به دهیاری امکانات بدهند یا اعتباری اختصاص داده شود که ماشین‌آلاتی برای گشودن راه در چنین مواقعی داشته باشیم، می توانیم از چنین مشکلاتی در مواقع بارش برف و باران‌ بکاهیم.


طرح هادی

با این‌که در بسیاری از روستاها طرح هادی مدت‌هاست اجرا شده و در مراحل پایانی کار قرار دارد، اما گویی ماری از این قاعده مستثناست. به گفته محمدی فاز اول این طرح به تازگی در روستا شروع شده و برای ادامه کار نیاز به اعتبار است. وی با اعلام این مطلب که تیرهای چراغ برق بعد از اجرای طرح هادی در معابر خودنمایی می‌کنند، ادامه می‌دهد: این موضوع را به شرکت برق گفته‌ایم و مکاتباتی نیز انجام داده‌ایم اما طی مراحل بوروکراسی اداری آن قدر طولانی و پیچیده است که به این زودی‌ها نمی‌توان انتظار داشت که صاحب روشنایی برق شویم. 

وی درادامه گفت‌وگو به ساخت پارک سنگی در مرکز ماری اشاره و اظهار می‌کند: بنیاد مسکن در نظر دارد پارک سنگی در این روستا احداث کند که به دلایلی هنوز این کار انجام نشده است.


مدرسه 

دانش آموزان ماری می توانند تا اتمام دوران ابتدایی در روستا بمانند اما برای ادامه تحصیل باید به ارمغانخانه که 12 کیلومتر با روستا فاصله دارد بروند، محمدی در این باره ادامه می‌دهد: در حال حاضر 43 دانش‌آموز ابتدایی در ماری هستند و برای ادامه تحصیل از ماه مهربه مدارس شبانه‌روزی ارمغانخانه می‌روند. محمدی در مورد وضعیت خانه بهداشت نیز می‌گوید: هر ماه یک‌بار پزشک به خانه بهداشت می‌آید و کارهایپزشکی لازم را انجام می‌دهد.


چرا ماری؟

از وی علت نامگذاری روستا به نام ماری را جویا می‌شویم و درپاسخ می شنویم: می‌گویند در زمان‌های دور زنی که نشان مار داشته برای گریز از دست دشمنان به همراه همسر خود در این منطقه سکنی می‌گزیند که بعد از آن این روستا شکل می‌گیرد و به این نام معروف می‌شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :