• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28892
+
-

نوشهر بدون شهردار

فاطمه بهجتی|  پژوهشگر و فعال اجتماعی:

از روزگاری که دولت‌ها در اداره امور شهرها دخالت داشتند، سال‌های زیادی می‌گذرد و اکنون با تصریح قوانین مبنی بر اداره شهرها از سوی شوراهای منتخب اسلامی، اداره امور به صورت غیرمستقیم به خود مردم واگذار شده است.
 نتیجۀ این روند تخصصی شدن اداره شهر و حضور مدیرانی است که روند رو به رشد شهرها را رقم زده‌اند. گویا در مورد نوشهر با توجه به بی‌ثباتی مدیریت شهری و تاخیر در انتخاب شهردار، باید تجدید نظر کرد و اداره شهرداری را به دولت واگذاشت. 

نوشهر از خرداد ماه امسال به علت استعفای شهردار با سرپرست شهرداری مدیریت می‌شود که برازنده و شایسته این شهر گردشگری و اقتصادی نیست. از وظایف اصلی یا نخستین ماموریت‌های شوراهای اسلامی شهرها، انتخاب شهردار توانمند، قوی و باتجربه برای پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و سایر امور رفاهی است اما بعد از استعفای ناگهانی شهردار سابق، شورای شهر نتوانسته است جایگزینی مناسب انتخاب کند. در 2 ماه گذشته 2 نفر به عنوان شهردار معرفی شدند که به دلیل داشتنِ مسئولیت در شهری دیگر، نتوانستند شهردار نوشهر شوند. 

با تأیید و احترام بر شایستگی و سوابق معرفی‌شدگان، انتخاب یا معرفی اشخاص حین مسئولیت، نشان‌دهنده ضعف شوراست که می‌توان آن را ناشی از نبود همگرایی میان اعضا و تصمیم‌گیری بر مبنای گرایش‌های حزبی دانست. مردم می‌دانند کم نیستند تعداد کسانی که شایستگی این مسئولیت را در شهر دارند. همان طور که هنگام انتخابات اعضای شورای اسلامی شهر، چهره‌هایی با ویژگی‌های ارزنده و قابل اعتماد، حضور می‌یابند که به نمایندگی از مردم تصمیم‌گیر امور شهر و ناظر بر عملکرد شهردار هستند، مردم خواستار انتخاب مدیری از شهر خودشان برای اداره امور و اجرای وظایف محوله هستند. 

شهرداری، نهادی مهم و تاثیرگذار در اداره شهر است که در راس آن شهردار به عنوان عامل و مجری تصمیم‌های شورای شهر قرار دارد. وظیفه شهرداری فقط پرداختن به امور خدماتی و عمرانی نیست بلکه پرداختن به تمام فرایندها و تعاملات اجتماعی یک شهر را برعهده دارد؛ بنابراین با توجه به مدیریت خاص و پیچیده، شهرداری باید شیوه‌ها و شگردهای تعاملات اجتماعی با بخش‌های جامعه را بداند، با مبانی اعتقادی، ایدئولوژیک و اداری آشنا باشد و چون شهرداری به طور مستقیم از اعتبارات دولتی بهره‌مند نمی‌شود باید اندیشه و تدبیر اقتصادی داشته باشد و بتواند با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه ارتباط برقرار کند. یکی دیگر از شاخص‌ها در ارزیابی انتخاب شهردار، میزان توانایی شهردار در جذب سرمایه است. 

او باید بتواند با استفاده از سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری بیشتر و گسترده‌تر در عمران شهری ترغیب کند. با توجه به این خصوصیات از شورا انتظار می‌رود در فرصت کوتاه با توجه به این‌که سرپرست شهردار فقط می‌تواند تا 3 ماه اداره شهرداری را به عهده گیرد، برای نوشهر شهردار برگزیند. شورا باید به دور از تعصب سیاسی و قومی، با نگاهی کلان و روشن از میان ظرفیت‌های موجود در شهر کسی را انتخاب کند که علاوه بر ویژگی‌های لازم برای اداره شهر، این مسئولیت را نه به عنوان جایگاه اجتماعی یا افزودن بر پیشینه اجرایی بلکه با نگاهی وظیفه‌انگارانه بپذیرد. 
او باید خود را در برابر مردم مسئول بداند و طبق قانون مندرج در قوانین شهرداری هر 6 ماه یک بار به تکلیف خود که ارائه آمار عملیات انجام شده است پایبند باشد تا مانند گذشته بار دیگر شاهد رها کردن ناگهانی امور به دلایل نامعلوم بدون پاسخگویی از سوی شهردار و اعضای شورا نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید